Annons:
Etikettvilda-och-tama-djur-ej-kritik
Läst 3301 ggr
tlundegard
9/16/13, 1:57 PM

Lodjur

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Även om den här bilden inte är den bästa bilden jag har tagit tekniskt sett så vill jag dela med mig av den.

Jag var på skansen igår och fastnade extra mycket hos lodjuren som hade ungar, så himla söta! De betedde sig precis som kattungar, sprang runt och lekte med världens största tassar :)

2 hästar, en katt och lite fisksoppa
raudur.blogg.se

Medarbetare på akvariefisk.ifokus

Annons:
MagArne
9/16/13, 2:15 PM
#1

Mycket fin bild och nya 7D fick jobba ser jag 👍

JNN
9/16/13, 2:18 PM
#2

Föstår att du fastnade hos lodjuren, det är häftiga varelser. Att dom hade ungar gör ju inte saken sämre..

Fin bild, hoppas du är nöjd med nya kameran!🙂

Jessicahagstrom94
9/16/13, 4:14 PM
#3

Jag tycker att bilden är fin, och lodjuren är supersöta :D

Bagtjesen
9/16/13, 5:18 PM
#4

En riktigt bra bild du fått till med nya kameran. Visst är de "söta" och du har lyckats få fram ungen framför honan - de är visst vana vid publik! - Det sker aldrig ute i "busken".

Jag bor i djupa lodjurstrakter! Den same som brukar ha en rengjord på ca 500 djur på markerna är dock inte så glad - vid 28 attacker häromåret försvann en 10-del av alla djur. Var 6:e älgkalv stryker också med till lodjur, och var 4:e älgkalv tas av björn. Dock tillsammans "lyckas dom bara" ta en tredjedel…

Alla djur är väl vackra på något sätt - inklusive älgen med den kanske långdraget fula nosen.

Fortsätt att dela med dig av dina fina bilder.

Bägtjesen


tlundegard
9/16/13, 9:22 PM
#5

Tack för alla fina kommentarer, jag är väldigt nöjd med nya kameran ;)

#4 Jag kan förstå att det är surt för de som äger boskap, men alla djur måste överleva på sitt sätt.. Vi har också haft lodjur hemma hos oss, även om det är sällsynt. 

Jag tycker det är kul att se hur vilda djur beter sig sinsemellan :)

2 hästar, en katt och lite fisksoppa
raudur.blogg.se

Medarbetare på akvariefisk.ifokus

Sodaduck
9/16/13, 9:29 PM
#6

Å vilken fin bild! 🙂

Min blogg: linaspyssel.blogg.se :)

Annons:
Bagtjesen
9/16/13, 10:09 PM
#7

Till #5 tlundegard, japp "det är kul att se hur vilda djur beter sig sinsemellan"! Problemet är att de inte beter sig likadant i fångenskap som i det vilda - och att beteendet i fångenskap är mindre förutsägbart - minns vargattacken i Kolmården - Och att studera det i det vilda är nära nog, fast på en annan nivå, mer oförutsägbart och ändå förutsägbart.

Jag är på intet sätt någon rovdjurshatare - jag ser på dem som jag ser på mitt eget behov av att överleva!

Tog en video i våras på älgar med beteende som nyfikna kossor! De stod och tittade på mig och mina två jämthundar - min tik stod och gnydde av jaktiver. (fjolårskalv, ko, och en stor älgtjur som stod bredvid och som jag inte såg, men sedan såg spåren av). När jag lät hanhunden skälla (på kommando) gick de en bit och fortsatte att titta. Ur ett bytesdjurs synpunkt är det beteendet inte optimalt, men sker ändå. 

Eftersom mina hundar inte biter eller sliter i älgar - inte ens kalvar - Och sällan ens stressar älgar så kan jag vara tolerant och släppa dem ofta (på laglig tid) och den interaktionen är fantastisk att skåda. Hunden kan stå på 5-10 meters avstånd från en älgko med kalv och skälla - samtidigt som älgarna betar!

Det som är mest synd är att inte fler går ut och bara sätter sig i en skog och väntar, och väntar - dag efter dag efter dag… och får se de mest häpnadsvärda saker - att fotografera allt är inte möjligt, eller blir bara suddiga sekvenser. Har en gammal husvagn som jag kör ut i till olika skogsgläntor och sitter och väntar. Har en rysk ljusförstärkare som jag använder. Har inte prövat IR foto ännu - kanske blir det en fullformatare vad det lider och då kanske jag konverterar den nuvarande D7000 till IR, om det nu går…

Man har ju aldrig några garantier i det vilda - det är nog det som gjort att jag sällan får positiva svar på inbjudningar att komma upp och KANSKE se något. Men mina söner har fått vara med om häpnadsväckande händelser - fånga orre med bara händerna, går det?

Jag är ledig 365 dagar om året och vandrar 200-225 mil varje år, inkl skidor - Det vilda är en passion vare sig det är djur, blommor eller svamp!

Bägtjesen


Upp till toppen
Annons: