Annons:
Etikettkurser-och-utbildningar
Läst 2068 ggr
Lena10
9/16/13, 8:39 AM

måla med kameran

Jag undrar hur man gör när man "målar"med kameran. Finns så många som får så fina och ovanliga foton med naturbilder och då står det målat med kameran eller så står det nature art.  Det är naturbilderna jag verkligen beundrar :-)

Annons:
JNN
9/16/13, 9:18 AM
#1

Det går säkert gör en hel del i Photoshop, men en metod att göra det i kameran är en metod som kallas ICM, Intentional Camera Movement.

Det går ut på att man använder en relativt lång slutartid, och vanligtvis en låg ISO. Man fokuserar och komponerar bilden och trycker på knappen och under själva exponeringen rör man lite på kameran.

Jag har bara testat någon gång, och tycker att det är väldigt svårt att få en bra bild när det är för ljust, för i och med den längre slutartiden så blir det lätt överexponerat.

Vissa använder sig även av zoomen också, men då har jag för mig att det brukar kallas något annat. Men den metoden kan kanske också ingå i samma kategori, det är jag osäker på. Tror att vissa inte tycker det..

JazzBass
9/16/13, 9:38 AM
#2

Att fota är ju att måla med ljus. Allt vi ser reflekterar ljus, i olika färger, och det är orsaken till att vi ser nånting överhuvudtaget och kan fotografera.

När man fotar är en av huvudparametrarna slutartiden. Normalt sett vill man ha en skarp bild, och under slutartiden måste kamera och motiv hållas blickstilla under hela slutartiden, alltså tiden som kameran fångar ljuset som motivet reflekterar, för att ge bästa möjliga skärpa. Rörs någondera får man oskärpa.

En längre slutartid gör att man samlar mer ljus, men ökar också risken för oskärpa. Tänk dig att 1/1000s slutartid ger en optimalt skarp bild. Om du istället fotar med 1/100s slutartid så är den bilden som en summa av 10st bilder tagna med 1/1000s slutartid direkt efter varandra, och som sedan slagits ihop ovanpå varandra till en och samma bild, där varje delbild behövs för att gör bilden lite ljusare. Om dessa delbilder inte är identiska med tanke på motivets placering på bilden, kommer bilden att bli oskarp. 

När man fotograferar fångar man alltså ett ljusflöde under den tiden slutaren är öppen. Det är detta man utnyttjar när man tar såna där mer abstrakta och oskarpa naturbilder. Genom att låta kameran och/eller motivet röra sig under exponeringen, som man ser till att blir tillräckligt lång, skapar man ljusspår i bilden som ger bilden dess oskärpa och abstrakta karaktär. Man kan t.ex. skaka kameran, panorera lodrätt eller vågrätt, snurra på kameran eller göra nåt annat fuffens medan slutaren är öppen och kameran samlar ljus. Dessa tekniker brukar man gå under namnet ICM, alltså Intentional Camera Movement. Googla gärna på detta så får du säkert fler tips. 🙂

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Lena10
9/16/13, 10:12 AM
#3

Tusen tack för snabba svar och tydliga beskrivningar.

Ska jag googla på ICM 🙂

tlundegard
9/16/13, 5:59 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Kan bidra med en bild jag tog idag efter att ha läst det här inlägget ^^ (hoppas det är lugnt)

2 hästar, en katt och lite fisksoppa
raudur.blogg.se

Medarbetare på akvariefisk.ifokus

JazzBass
9/16/13, 6:59 PM
#5

#4 - Snyggt! 👍

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Lena10
9/17/13, 7:13 AM
#6

#4 jätte snyggt :-)

Annons:
Loviisaa
9/17/13, 4:02 PM
#7

Intressant! Måste ut o testa! ;P

Besök gärna min blogg! 

Lovisaanderssonn.horseworld.se

Upp till toppen
Annons: