Annons:
Etikettfotolekar-fototävlingar
Läst 2299 ggr
JazzBass
2013-09-15 21:24

Utmaningen - Omgång 43

HÖSTFÄRGER är temat denna omgång. Som vanligt är det tillåtet att tolka temat fritt.

Reglerna är:

  • En bild per person
  • Bilden ska vara tagen efter att det här inlägget postats
  • Om redigering: Man får redigera och manipulera sitt bidrag relativt fritt, men manipulering som grovt förändrar bildens innehåll, liksom att lägga till detaljer i bilden som inte fanns med från början, t.ex. att lägga in en ny himmel eller ett djur på bilden är inte tillåten. Bortkloning av störande detaljer är ok, men inte att lägga till nya bildelement. Bilden får bestå av flera exponeringar (t.ex. HDR, panorama) så länge de ovannämnda kriterierna uppfylls.
  • Bilden ska inte ha någon beskrivning, men gärna en bra titel
  • När tiden för uppladdning av bilder gått ut (se nedan), startas kommenteringen. Alla deltagare kommenterar då alla andra deltagares bilder, och delar ut 10p till de bilder man tycker är bäst. Max 3p till en och samma bild, men i övrigt får man fördela poängen hur man vill. (Är det totala bildantalet 6 eller mindre är det dock 6p totalt som delas ut).

Den som laddar upp en bild förbinder sig att också kommentera de andras bilder. Det är den viktigaste delen i Utmaningen. Om någon inte kommenterar räknas inte dennes poäng ihop i slutet.

Din bild ska vara uppladdad här i tråden senast onsdagen den 25.9, eller om 10 bilder redan laddats upp långt före det; senast kl 7 morgonen efter att det antalet uppåtts.

Alla är varmt välkomna att delta, men innan deltagande, var beredd på att följa reglerna och kommentera (i tid!) när det är dags, så blir det roligast och mest givande för alla att vara med. 

Lycka till! Glad

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Annons:
Cahira
2013-09-15 21:30
#1

Åh kul! Vi har inga direkta höstfärger än, men ska bli kul att följa tråden! Älskar höstfärger!

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Niini
2013-09-18 10:02
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Den naggade kremlan

JazzBass
2013-09-21 18:38
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Skördat på Söderfjärden

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Paltn
2013-09-22 00:06
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Lite lugn bland lövguldet

// Paltfan

Schnauzertik
2013-09-22 16:02
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Färglyster.

Värd för Pensionärer

felixhaljeskog
2013-09-22 19:52
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Höstens färger!

Annons:
[Olasko]
2013-09-22 19:59
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Höstfärg

Jessicahagstrom94
2013-09-23 18:33
#8

Har en bild i kameran.. problemet är att det inte går att få in bilder på datorn. Vet därför inte om jag hinner bidra.

inxcam
2013-09-24 20:32
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Höstfärg efter regn.

Martin
2013-09-25 09:59
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Höstmorgon

mvh Martin

skogstossan
2013-09-25 13:47
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Höstig chokladtårta med orangea sockerrosor och röda Hypericumbär.

bakministeriet.blogspot.com

JazzBass
2013-09-26 07:31
#12

Kul med så många bidrag! Vi börjar kommenteringen nu. Deltagarlistan:

Niini
JazzBass
Paltn
Schnauzertik
felixhaljeskog
olasko
inxcam
Martin
skogstossan

Nya deltagare: Se tidigare utmaningar som modell för hur kommenteringen/poänggivningen går till.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Schnauzertik
2013-09-26 14:28
#13

Niini – Fina och lite murriga färger. Jag tycker om kort skärpedjup, men här verkar skärpan nästan ligga framför svampen

JazzBass – Färgerna är härliga liksom komposition (funderade lite om bebyggelsen i bakgrunden till vänster skulle vara med och det ska den nog). Är det ett plåttak på det gamla huset?

3P

Paltn - Mysigt motivval och fin bild. Tycker att de gula björklöven och den färggrann hängmattan passar bra  ihop.

3P

Schnauzertik - Min bild

felixhaljeskog - Visst är det höstfärger med det färggranna trädet och starkt blå himlen som man ofta ser på hösten. Fin bild.

1P

olasko – Skarp bild med naturliga färger. Jag hittar 4 element i bilden som blicken dras till 2 skarpa löv, ett suddigt löv och en pinne till höger. Undrar om tightare beskärning med löven inte så centrerade skulle ge en ännu bättre upplevelse

1P

inxcam -Riktigt bra. Löv med fina höstfärger och regndroppar.

Martin En lugn och harmonisk landskapsbild. Möjligen tar den suddiga förgrunden med ljuset lite överhand.

1P

skogstossan – En fin tårtbild med vackra färger och en spännande färg på bakgrunden, gillar också skuggorna i den. Gulbruna rosor ger kanske en känsla av lite höst.

1P

Värd för Pensionärer

Annons:
JazzBass
2013-09-26 22:26
#14

Niini 1p
Härliga färger och snygg bild i övrigt! Skulle gärna ha önskat lite större skärpedjup dock, det är lite onödigt snävt.

JazzBass
Min bild.

Paltn 2p
Snygga färger, gillar hur hängmattan står ut färgmässigt från lövens gulgröna nyanser, och alla färger passar ihop bra. Är bara lite osäker på vad jag tycker om kompositionen, känns lite väl "rakt på". Men kompet är väl inte det viktigaste i den här typen av bilder, innehållet är viktigare, därav poängen.

Schnauzertik
Måste säga att jag gillade dina andra bilder från samma tillfälle, som du lade upp i en annan tråd, mer än den här. Den stora gröna planen som tar upp största delen av bilden känns lite för öde och är för dominerande för att inte ses som bildens huvudmotiv för mig. I övrigt bra fotat och bildbehandlat med naturliga färger och kontraster (som resten av bilderna i den andra tråden).

felixhaljeskog 1p
Fin bild med tydliga höstfärger och bra komposition. Hade gärna sett snäppet mindre svärta i bilden, men annars riktigt bra.

olasko 2p
Ganska avmättad men en stilren välkomponerad bild. Det röda lövet hade gärna fått vara lite mindre centrerat tycker jag, men i övrigt är det en trevlig och snyggt editerad bild.

inxcam
En bild lite i samma stil som olaskos. Gillar starka färger så den här vinner färgmässigt, men kompositionen känns något för rörig för min smak.

Martin 1p
Fin bild. Saknar lite skärpa i förgrunden, men jag vet inte om det har nån stor betydelse, och så är det ganska svårt att få till utan riktigt kort brännvidd. Däremot tror jag bilden skulle vinna på en justering av vitpunkten, den känns lite grådaskig nu medan vädret på bilden verkar vara på topp. Saknar också lite den sista skärpan, men den kan lätt fixas med lite efterskärpning. Testa gärna det här, tror det skulle göra mycket för bilden. :-)

skogstossan 3p
Riktigt snygg bild och en annorlunda tolkning av temat. :-) Tårtan och bilden i sig imponerar stort! En ganska otippad blandning av färger, men dom passar ju ihop. Blev tvungen att kolla om du bländat ner för att få det här skärpedjupet och den grymma skärpan, och mina misstankar bekräftades. :-) Snyggt fotat!

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

JazzBass
2013-09-28 06:41
#15

Kanske det skulle vara bra med en deadline för kommenteringen också, så det får bli tisdag kväll 1.10. Men kommentera gärna så snabbt som möjligt ändå. :-)

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Paltn
2013-09-29 13:50
#16

#2 Niini - Jag gillar färgerna och motivet, men tycker skärpedjupet är mycket för kort, hade gärna fått med mycket mer skärpa på svampen.

#3 Jazzbazz - 1p Fina höstfärger bakom sliten lada, klassiskt motiv som även på din bild gör sig bra.

#4 Paltn - min bild (kompositionen gick tyvärr inte göra så mycket åt då jag hade en ful hästhock på ena sidan och ett hus på andra, och var inte på min egen gård så kunde tyvärr varken flytta hästhocken eller riva huset =/

#5 Schnauzertik - 2p Gillar skarpt den varierade vågen av färger på träden till höger, men tycker bilden i sig gjort sig mycket bättre om den varit beskuren hårdare nertill.

#6 Felixhaljeskog - 3p Fina färger och mycket fint ljus, att trädet lutar och är så pass praktfullt stort i lövkronan gör bilden än mer läcker

#7 Olasko - Tjysst motivval och ide, tyvärr tycker jag bilden tappar på att skärpedjupet är lite för kort och delar av bladet hamnar ur fokus.

#9 Inxcam - Du har fångat fina färger, speciellt lövet till höger, tyvärr så stör jag mig på stråt som korsar samma löv

#10 Martin - 3p Mysig bild över ett vackert öppet höstlandskap, skulle kunna göra sig bra som neutral tavla på väggen.

#11 Skogstossan - 1p Skärpa, färger, balans mellan färger…allt är riktigt bra utfört, färgen på blommorna är solklart höst för min del då dem är samma färg som lönnlöven blir utanför mitt hem. Tyvärr så bromsas höstfärgskänslorna i bilden av väldigt gröna löv bakom blommorna.

// Paltfan

Paltn
2013-09-29 13:50
#17

Kul med många deltagande måste jag tillägga!

// Paltfan

inxcam
2013-09-30 14:21
#18

Hej! 

Tack att ni alla har tagit dina tolkningar om hästvärger.

Ska skirva snabbt mina tänkar och poängen.

Niini - bra bild, fint motiv men oskärp för mig. Skulle vilja se mer skärpa svamp
JazzBass - fint bild. Fina färger. Men jag vill se hus liten mer vänster eller högre sidan. 2p

Paltn - bra idee. Men denna gången förstår jag inte är fokus på färgen eller tjej i sving-säng. 

Schnauzertikf - fint landskap bild. Vill se liten mer himlen - så kanske du kan skära det bild att horisont skulle bli liten nedre. 1p

felixhaljeskog - fint bild. Verkligen jag gillar det. Om jag kan säga nåt då kanske kan du skära bort det gern av trä på vänster sidan. 3p

olasko - heheee vi har tagit samma idee. :) Gillar det bild. men kan du byta blad plats (gänster elle högre sidan)? Just nu, i fokus) är inte så ba (för mig). Och kanske förbättra färgen? 1p

inxcam min bild.

Martin - bra mysig bild. Gillar det. 3p

skogstossan - bra idee. fina färger.

Martin
2013-09-30 15:29
#19

Sorry för sena svar, men jag hinner ju i alla fall inom tiden :D

Niini - 2 p
Kanske lite kort skärpedjup men ändå en härlig bild. Jag letade själv efter det här motivet fast med flugsvamp, men hade för lite tid och hittade inget.

JazzBass - 2 p
En härlig landskapsbild i höstens begynnelse. Tycker inte riktigt att de där mustiga höstfärgerna är där, men det är precis så det har sett ut på morgnar och kvällar när jag själv varit ute och letat höstfärger den senaste veckan så jag gillar det ändå.

Paltn - 1 p
En härlig bild, och man kan tydligen slappa i hängis även på hösten även om jag mest förknippar det med sommaren. Men visst är det höstkänsla i bilden.

Schnauzertik - 1 p
Man kan inte få allt, men jag önskar att träden till vänster hade samma färg som i toppen av dem. Då hade det varit en kalasbild. Men visst finns det höst i bilden och det är en bra bild också.

felixhaljeskog - 3 p
Härligt ljus och färger i bilden. En riktigt fin höstdag ser det ut som. Här hade jag gärna tagit en kylslagen promenad i sista värmande höstsolen.

olasko - 0 p
Tycker att jag har svårt att hitta skärpan, känns inte riktigt som att den ligger på lövet. Men en trevlig skogsbild och härligt rött löv. Skulle kanske önskat lite mer lyster i bilden / klarare färger.

inxcam - 1 p
Bra lyster i färgerna men lite synd med stråna som går över motivet. Men visst syns det att hösten är här, och regnet också (eller om det är daggen?).

Martin . min bild

skogstossan - 0 p
En fantastisk bild men jag får tyvärr inte ihop det med hösten. Men underbara färger och skärpa, och det såg gott ut också.

mvh Martin

skogstossan
2013-09-30 18:47
#20

Niini - 3 p Det här är min favoritbild i den här omgången. Jag gillar visserligen alltid kort skärpedjup. Men här passar det särskilt bra. Om man skulle ätit en flugsvamp ett tag innan man fick syn på den här kremlan så skulle man antagligen sett kremlan på det här viset.;) Jag gillar alltså känslan i bilden och den berättar en liten historia för mig. 

JazzBass - 1 p Fin bild. Det skulle passat som ett vykort! Personligen har jag lite svårt för landskapsbilder (eller vad man kallar sådana här bilder?). Jag vet liksom inte riktigt hur man bedömer sådana bilder. Det enda jag vet är att det blir för mycket för mig att titta på. Men som sagt, fin bild.

Paltn- 1 p Mysig bild med fina höstfärger. Jag tycker att kompositionen är fin. Den känns omhuldande. Däremot så skulle jag kanske vilja känna lite mer närhet till flickan som ligger i hängmattan. Tips på hur man skulle kunna få det har jag dock inte. 

Schnauzertik -Jag gillar kompositionen i den här bilden. All natur som finns ute i kanterna på bilden gör att jag sugs in i horisonten. Vad jag saknar är dock lite vibrance  färgerna. 

felixhaljeskog -  Fina färger och fint ljus. Tycker nog dock att bilden är lite tajt beskuren. 

olasko Fin bild! Men jag tycker nog som någon annan skrev dvs att bilden nog skulle tjäna på att beskäras lite tajtare. inxcam - 3 p Fin och klar bild! Jag gillar att bilden är alldeles uppfylld av blad och vattendroppar. 

Martin - 2 p Fin bild med fina färger och fin komposition. Jag gillar att förgrunden är oskarp så att ögonen kan ledas in i det fina trädet istället.

bakministeriet.blogspot.com

Annons:
Niini
2013-10-01 21:17
#21

Har helt glömt detta.. Ber hemskt mycket om ursäkt, hoppas det är ok om jag lägger mina poäng imorgon på fm då lilleman sover middag! 🤦‍♂️

felixhaljeskog
2013-10-02 02:02
#22

Jag har vart bortrest under en vecka, och jag kommer med min kommentering imorgon/idag, om det går bra? :)

JazzBass
2013-10-02 06:41
#23

#21-22 Det går nog bra. :-)

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Niini
2013-10-02 09:10
#24

JazzBass 1p
Fint foto med harmoniska färger, hade dock velat ha ladan lite mindre centrerad.

Paltn 1p
Gillar det lugna o avslappnade intrycket, dock lite väl oredgt på nåt vis med alla löv på marken o på träden.

Schnauzertik
Kallt och ruggigt höstlandskap, som rent ut av får mig att frysa i soffan! Tycker färgerna dock känns lite för matta  för min smak.
**
felixhaljeskog 3p**
Det är såhär man vill tänka på hösten tycker jag! Sol o (nästan) klarblå himmel o massor med färgprakt. 

olasko 1p
Enkelt motiv som lyckats rätt bra. Hade gärna haft lite mer färg på det hela, speciellt det röda o gula bladen.

inxcam
Vackra höstfärger. Tyvärr känns bilden lite rörigt tycker jag.

Martin 3p
Vackert landskapsfoto. All oskärpan i förgrunden stör mig tyvärr lite, känns som ögonen vill dras dit för mycket.

skogstossan 1p
Älskar dina foton på bakverk, så himla snygga! Men föutom färgerna så associerar jag inte denna bild till hösten.

felixhaljeskog
2013-10-02 13:46
#25

**Niini 2p
**Tycker om färgena, men hade gärna sett lite mer färg! Fin bild i allmänt, gillar även det korta skärpedjupet då de blir lite som en 3D effekt i bilden!

JazzBass 2p
Tycker bilden är ganska ointressant i min mening, men det jag gillar är att huset ser fallfärdigt ut, det ser lite dött ut, så det speglar lite hur den kommande årstiden kommer att se ut.

Paltn 2p
Gillar färgerna i den här bilden, ser verkligen ut som höst! Dock så känns det som att bilden handlar om tjejen som ligger i hängmattan och inte om hösten. Väldigt fin bild i övrigt!

Schnauzertik
Tycker den här bilden ser ut mer som en molnig sommardag, skulle också vilja ha med mer av träden till vänster för bilden känns rätt tom.
**
felixhaljeskog**
Min bild.

olasko
Du har definitivt fått med höstkänslan i den här bilden, men inte höstfärgerna dock, den känns lite matt. Tror den här bilden skulle passa mer under tema höst för det är en fin bild!

inxcam 3p
Jag tycker att du har fått med vad temat står för, höstfärger! känslan ger även den en höstkänsla med dropparna på bladen. Rörig ska den vara, för hösten är även den väldigt rörig med alla blad som flyger omkring.

Martin
Fin bild! Skulle dock vilja ha trädet närmare i bilden för det första jag kollar på är förgrunden.

skogstossan 1p
Färgerna i bilden säger definitivt höst, men ser dock inte vart tårta kommer in. Men nu är ju temat höstfärger och färgerna har du lyckats bra med!

skogstossan
2013-10-02 15:13
#26

Det är inte första gången jag är med i utmaningen och jag får kommentarer om att man inte ser kopplingen mellan min bild och temat. Det är helt OK med mig. Men jag tänkte förklara lite hur jag tänker då jag jag fotar eller skapar bakverk enligt teman. :)

För det första så gillar jag inte att tolka teman på ett alldeles för uppenbart sätt. Utan gillar att jobba mer med symbolik på ett mer subtilt sätt. Höstfärger för mig är inte bara det som händer på träden och ute i naturen. När löven skiftar från grönt till gult/orange och det blir höst så händer det ju också någonting i människan. Man kanske klär sig i varmare kläder och väljer färger som man tycker känns höstiga osv. Höstfärger för mig är orange, lila, brunt och grönt mm. 

Går man in i en blomsteraffär på hösten och ber om en "höstig bukett" så tror jag inte det är helt ovanligt att man får en bukett med orangea rosor. Däremot är det nog ovanligt att rosbladen på buketten skulle vara gula bara för att det är höst. 

Som fotograf, konstnär, designer eller vilken etikett man nu än väljer att sätta på sig själv eller andra så tycker jag att man måste få tolka olika begrepp med en stor nypa frihet. Dessutom står det ju i reglerna att det är tillåtet att tolka temat fritt.:)

Här kommer ett förslag på nästa omgångs tema: Stilleben med dess typiska symbolik. Vilka symboler man väljer att använda i bilden tycker jag ska vara fritt. Men det skulle vara roligt om man kunde förklara hur man tänkt då man postar bilden.

bakministeriet.blogspot.com

JazzBass
2013-10-02 16:25
#27

Nu har jag summerat poängen för dem som kommenterat, och det blev Felix som tog hem denna omgång, tätt följd av Martin. Gratulerar!  Pokal

Poängen:

Niini - 8
JazzBass - 12
Paltn - 10
Schnauzertik - 4
felixhaljeskog - 14
inxcam - 7
Martin - 13
skogstossan - 7

Gillar skogstossans förslag på Stilleben som nästa tema, så jag tycker vi kör på det! Det är en liten utmaning för mig som så gott som aldrig sysslar med sånt, så få se hur det går. 🙂

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Annons:
Martin
2013-10-02 16:58
#28

Skogstossan: Jag tycker absolut att man skall göra tolkningar ganska fritt och jag tycker det är kul när man inte gör klassiska tolkningar. Och jag tycker det är kul när det kommer med en bild som öppnar mitt sinne för en tolkning jag kanske inte gjort, eller för något annat som jag inte tänkt på. Med din förklaring förstår jag hur du tänker även om jag inte associerar de färgerna med höst så det är nog mycket därför jag inte gjort en koppling till höst utifrån färgerna. Hade du haft kastanjer eller kastanjeblad på din tårta hade jag nog gjort kopplingen (även om kastanjer också är bruna).

Stilleben låter som ett kul tema och det blir absolut en utmaning för mig, jag vet knappt vad det är - skall googla och se om jag är rätt ute för jag har en bild i huvudet av vad det är men inte säker på att det är rätt.

mvh Martin

felixhaljeskog
2013-10-02 17:40
#29

Det trodde jag aldrig! Men tack iallafall för rösterna, var många fina bidrag med denna omgång!

Stilleben låter utmärkt! 😉

felixhaljeskog
2013-10-02 17:44
#30

Ett förslag till JazzBass bara, om du har tid att till varje tema kanske skriva vad alla teman betyder? tänkte för dom som inte vet vad stilleben är t.ex.?

Ett förslag bara om du har tid till det! 🙂

JazzBass
2013-10-02 17:59
#31

Nu har jag lite dåligt tid för det (borde göra annat än att skriva här så min stuga blir färdig nån gång), men du/ni kan ju googla och "wikipedi-a". 🙂 Det är inget jättevanligt ord i fotosammanhang, men inom målerikonsten är det vanligt att man avbildar stilleben (uttalas med långt e i mitten och kort i slutet).

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Martin
2013-10-02 19:14
#32

Jo, jag har googlat bilder på stilleben och det motsvarar rätt bra vad jag hade för bild i huvudet. Får se om jag lyckas få ner det på foto men det blir en kul utmaning i alla fall!

Dessutom tycker jag det kan vara rätt kul som nu, att man bara skriver temat och inte förklarar det. Ju mindre man förklarar ju friare tolkningar tror jag man kan väga in och det tror jag är bra för kreativiteten.

mvh Martin

felixhaljeskog
2013-10-02 20:41
#33

#31 Okej, ja stugan e viktigare! 😉

Upp till toppen
Annons: