Annons:
Etikettkritik-nybörjare
Läst 737 ggr
Mooniq
9/15/13, 2:02 PM

Nigella / Jungfrun i det gröna

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Bland de första korten jag tog med min första digitalkamera Minolta. 3.4 MegaPixel. Kortet är några år gammalt men jag gillar det. Endast beskuret, inte bearbetat på något sätt.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Annons:
DesK
9/15/13, 2:44 PM
#1

Snyggt! 🙂

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Mooniq
9/15/13, 2:46 PM
#2

#1 Tack. Känns lite obekvämt att lägga upp enkla amatör-bilder bland alla fantastiska bilder här men det är samtidigt roligt att få respons från er som är otroligt kunniga. 🙂

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

DesK
9/15/13, 3:16 PM
#3

Här är alla välkomna och de flesta av oss är amatörer 🙂

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

bamse6311
9/16/13, 3:33 AM
#4

Riktigt snygg bild Mooniq.

Titta gärna också in hos oss på sajten Ensamhet där vi delar bilder med varandra.

Bästa hälsningar,
Bertil

JNN
9/16/13, 6:22 AM
#5

Gillar också den här bilden, som jag tycker inger lite lugn och ro-känsla.

Mycket fin!!🙂

Förstår ditt tänk när det gäller att lägga upp bilder, är själv inte den flitigaste på det, delvis av samma anledning.

Men å andra sidan har jag sett att det ena utesluter inte det andra, glada nybörjare har ibland visat upp häpnadsväckande fina bilder i bland, och min dotter tog en bild när hon var kanske 7-8 år med en simpel digitalkamera för ca 500 kr.

 Bilden föreställde en fykantig bricka med lite ljus och snäckor på, som vi hade på vårt vardagsrumsbord, och det är en av dom finaste jag sett. Hon hade den ett tag som skrivbordsbakgrund på datorn, och jag kunde inte låta bli att titta lite extra på den då och då, och bilden var lite oskarp, men den hade nåt…

Så fota på och visa dina alster, det är bara kul att se hur andras bilder blir, oavsett kunskap och erfarenhet!🙂

Mooniq
9/16/13, 7:05 AM
#6

#5

Tack.

Jag förstår din känsla när du berättar om ditt barns bild. Man liksom "fastnar" för en bild och vänder o vrider men vill ändå inte pilla med den.

Jag jagar mina blommor och min katt, ibland blir det papperskorgen direkt, ibland blir en bild blaha - men när man beskär den så blir den jättefin.

Jag har massor att lära av Gimp - så jag beskär endast - jag micklar i övrigt inte alls med mina bilder. Men det ÄR kul. När en bild blir som jag tänkt mig så är jag glad i flera dagar 😃

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Annons:
Mooniq
9/16/13, 7:06 AM
#7

#4 bamse 6311

la ut bild på ensamhet igår men står så dom Anonym.. vet inte hur det kunde bli så..? 🙂

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

bamse6311
9/17/13, 1:22 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

#7

Har för mig så här på rak arm att jag sett den.
Tror att det var den JätteFina bilden från Lysekil.
Har också för mig att jag där kommenterade att det är en jättefin bild.

Angående Gimp så kan det verka lite svårt i början men det finns några riktigt bra Gimp-skolor på Svenska för att kunna komma igång med det vanligaste (och lite till).

Länkar några sådana här där det finns en hel del att lära om Gimp.

http://ubuntufranborjan.wordpress.com/2011/01/09/har-ar-gimp-skolan/

http://hofh.myshowroom.se/alla-gimpskolor-samlade-i-ett-inlagg-2/

http://kameratrollet.se/2012/11/01/fotokurs-gimp-del-1-forsta-steget/

https://sites.google.com/site/snhgimpkurs/Kursdokumentation

De här Gimp-skolorna är egentligen för Gimp 2.6 men det mesta fungerar likadant med Gimp 2.8

Den viktigaste förändringen är när man skall spara sin bild.
I Gimp 2.6 så trycket man på Arkiv-Spara som men i 2.8 så tycker man på Arkiv-Exportera.

Sedan så finns det väldigt många videotutorials på youtube både på svenska och engelska.

Som sagt var Mooniq så när man väl börjar med Gimp så blir det roligare efterhand som man lär sig.

Bifogade bild hittade jag en engelsk tutorial till på yuoyube.
Dock så tog den mig en bra stund att göra då min engelska har mycket övrigt att önska 😂

(Btw så är de fem bilderna i "filmstripen" från Karnaks Tempel utanför Luxor)

Bästa hälsningar,
Bertil

Upp till toppen
Annons: