Annons:
Etikettkritik-medel
Läst 587 ggr
Trongutten
2013-09-15 11:46

Kritik (M)

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Skulle gärna vilja ha kritik på den här bilden tagen imorse :) Bilden är tagen med en Canon EOS 7D och ett Canon EF 50mm f/1.8.

/ Josefin
Följ mig gärna på min blogg, htt://josefintimmes.blogg.se

Annons:
Mooniq
2013-09-15 11:59
#1

jag är amatör - men spontant måste jag säga att bilden är jättesöt!!

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Schnauzertik
2013-09-15 12:44
#2

Fin bild och bra  komposition. 

Det är lite svårt att bedöma bilden när den inte är större men jag ser i alla fall att den röda tröjan har fällt ut på hästens bringa som har fått röda toner.

Är inte säker här, men kanske skulle ansiktet och halsen varit en liten  aning ljusare?

Värd för Pensionärer

Jessicahagstrom94
2013-09-15 14:25
#3

Jag tycker att himlen och hästen är för ljus. 

Jag saknar kontrast eller skärpa i hästens ansikte.

Tjejens färg på tröjan finns även på hästens bringa, det skulle jag redigera bort.

Tycker tjejen och marken ser jättebra ut :)

Bagtjesen
2013-09-15 15:25
#4

Bra komponerad, men lite sämre jobb i redigering. Japp, bilden är för ljus och jag saknar låret/ryggen på hästen. Kraftiga rödtoner på hästen. Antagligen har du dragit för mycket i reglagen, eller så har du överexponerat.

Om du plåtat i RAW går det säkert att fixa, annars får vi hoppas att du exponerat rätt men överdrivit i redigeringen.

Fokus är svårt att säga något om på en så komprimerad bild - men annars håller jag med #3 i det mesta - kanske är marken/gräset för gul i tonen.

Du bör nog tänka på att hantera varje område - himmel, häst, flicka och mark för sig, om du inte redan gjort det.

Bägtjesen


Trongutten
2013-09-15 18:24
#5

Tack för kritiken alla!

#4 Hästen står med ryggen bakom tjejen, därför du inte ser den :) Bilden är fotad i RAW så jag ska se nu på en gång vad jag kan göra åt saken :)

/ Josefin
Följ mig gärna på min blogg, htt://josefintimmes.blogg.se

Bagtjesen
2013-09-15 18:35
#6

Ja #5, jag menade inte ryggen utan där benet t v går upp mot manken -tycker det skulle se bättre ut om det blev en klarare avgränsning mellan himlen och hästen, inte skarp men subtilt synlig om du förstår vad jag menar.

Bägtjesen


Annons:
Inkanyezi
2013-09-16 07:56
#7

Bilden kanske är överexponerad, Det kan du se om du tittar på histogrammen i din råfilsomvandlare, och eventuellt varning för klippning. I den jpeg som du har lagt upp, klipper den i rött, vilket gör att den röda tröjan inte får så mycet nyanser som det skulle kunna bli. Om det klipper i den röda tröjan också i råfilen så kunde den med fördel ha exponerats lite mindre.

Du har lagt upp bilden i aRGB, vilket inte är rätt färgrymd för nätet.

Om du vill ha en bild ljusare utan att fräta ur de ljusaste tonerna, måste du mixtra med tonkurvan, så att skuldran på S-kurvan blir längre. Om det bara är de mörkaste tonerna som ska lättas så lyfter man kurvan lite grann ganska långt till vänster, utan att ändra längst åt höger.

Om det röda klipper i sRGB också om du inte har dragit i vitpunkten (tonkurvans övre högra ankarpunkt), kan man få en aning bättre tonalitet i det röda genom att minska mättnaden lite grann enbart i den röda kanalen.

Jag skulle inte joxa med det röda reflexljuset mot hästens bringa. Det är precis som det ser ut, och jag tycker att det är okej.

Kompositionsmässigt är den en ganska klar vägghängare.

Upp till toppen
Annons: