Annons:
Etikettövrigt
Läst 2223 ggr
Inkanyezi
2013-09-14 22:08

Low Key, Chiaroscuro

I den nya fotoutmaningen finns en lite större utmaning än i de tidigare, eftersom det ställer krav på teknisk kunskap hos den som tar bilden. Man kan alltså använda enkla kompaktkameror, men man måste kunna hantera kameran så att bilden blir huvudsakligen mörk. Det enklaste sättet är att hitta inställningen för exponeringskompensation och dra ner den.

Men det räcker inte med att bilden ska bli mörk, den måste också ha ljusare partier, som ger själva bildintrycket. Om man söker på Chiaroscuro så hittar man hur termen används inom måleriet, och om man söker på Low Key, så hittar man hur det används inom fotografi.

Det finns också en del bilder här på Foto i Fokus med LowKey-teknik, jag tänker främst på några av skogstossans bilder, men också pellepiano har visat en del bilder i sådan teknik. Det finns också en inte alltför gammal tråd om High och Low Key:
http://foto.ifokus.se/discussions/513f7844ce12c4403a00aca5-high-low-key-bilder

http://ifokus-assets.se/uploads/52a/52a506d31354feeaf044cf7d39526e12/dscn2171.jpg

Annons:
Inkanyezi
2013-09-28 12:57
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Det var inte många som hakade på den senaste "Nya Fotoutmaningen", och jag hade ändå hoppats att kunna få lite fler att anta utmaningen. Och då tänker jag särskilt på deltagare som inte har så avancerade kameror och vanligen tar jpeg med hjälp av kamerans inbyggda program.

Det går, som jag har visat, att få fram mer avancerade effekter också med "enkla" kompaktkameror, när de har inställningar för att göra bilden mörkare, och för att anpassa framkallningen till ljuskällans färg. Bilden i det här inlägget har jag tagit med min allra första digitalkamera; en Nikon Coolpix 3200. Den har fler möjligheter än jag lärde mig använda, och jag kanske inte borde ha försökt uppgradera förrän jag behärskade tekniken. Det skiljer rätt mycket på vad man kan göra och hur man hanterar en digitalkamera, jämfört med en som gör bilderna på film.

Det räcker alltså med att man kan ställa ner exponeringen två steg för att man ska kunna göra Low Key, och om man vill ha bilder i Hight Key, gör man så klart tvärtom. Då ställer man i stället upp exponeringen.

Idén jag hade här var att göra bakgrunden och underlaget nästan helt svart, medan kaffekoppen och kannan skulle exponeras så att man ser att de är vita. Reflektorn som står till vänster har speglats lite i den rostfria underdelen på bryggaren, men jag ville inte ha skuggan helt svart, så jag lade lite reflexljus där. Belysningen är ett fönster och grejerna är uppställda i en fåtölj, som jag har draperat med svart tyg. Huvudljuset kommer in snett uppifrån från höger sida. Det ligger nära det ljus som Rembrandt ofta hade i sina porträtt.

Och att fotografera är att teckna med ljus. Det är inte hur avancerad kamera man har som avgör vad man kan göra, utan fantasi och förståelse för mediet. Den här bilden är helt obearbetad från att den kom ur kameran. Vitbalansen är ställd manuellt, och exponeringen är nerdragen två hela steg.

JazzBass
2013-09-29 14:19
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Jag blev också förvånad över det låga deltagandet. Low key är ju inte speciellt svårt heller. Jag tycker inte det behöver innefatta en helsvart bakgrund, utan så länge största delen av bilden är mörk så tycker jag det kan klassas som low key. Sen ska väl också de högdagrar som finns i bilden vara ganska måttliga.

Fotade igår en jazzkonsert på Doo-Bop Club här i Vasa, Finland, och med artister upplysta av strålkastare blir bilderna nästan alltid low key. Här är ett par av bilderna jag tycker blev bra. Den här bilden är tagen med Nikon D700 och AF-S 60/2,8 Macro med inställningarna f/2,8, 1/100s och iso 3200.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

JazzBass
2013-09-29 14:20
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Bandet är förresten Tuomas Paukku Description, men bara Tuomas (gitarristen och kompositören av musiken) var från Finland. Resten av musikerna var svenska - Johan Christoffersson (sax), Peter Knudsen (piano), Emil Eriksson (bas) och Konrad Agnas (trummor).

Den här bilden är tagen med Nikon D700 och ett gammalt AI-S 24/2 med inställningarna f/2, 1/80s och iso 1600.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

skogstossan
2013-09-29 15:24
#4

Personligen så tycker jag att det är ganska svårt med low key. Speciellt om utmaningen har regler som säger att det ska vara en jpeg direkt ur kameran. Jag tycker nämligen ofta att mina low key-bilder drar åt blått vilket jag inte gillar. Då vill jag gärna dra lite i reglaget för Vitbalans. Om man nu kallar det Vitbalans då det gäller så mörka bilder?

bakministeriet.blogspot.com

Inkanyezi
2013-09-29 15:31
#5

#4 Jo visst handlar det om vitbalansen när man justerar färgen, och det går också i kameran att justera lite mindre blått, om det är vad man vill ha. Jag använder i stället den där plastbiten som jag har klippt ur Åsens mjölkdunk att sätta egen Vitbalans efter. Det blir rätt lagom.

Och visst, dina lowkey-bilder är faktiskt otroligt fina och sällan helt svarta över någon större yta. Du har verkligen fått in snitsen. De sista du har visat är mycket fina.

Och jag tänkte mig att se över regler och sånt nu i kväll och kanske starta på ny kula med andra regler och en annan rubrik. Jag vill fortfarande att någon annan ska ta över stafettpinnen. Man kanske ska lägga upp den som en stafett?

bamse6311
2013-09-29 17:11
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Tycker att det skulle varit kul och trevligt med en tävling för oss som även om vi har en enkel kompakt eller mobil där det går att ändra vissa inställningar kanske inte är så intresserade av allt det där med inställningar utan kör på "Auto-läget".

Alltså alla oss som är vanliga "Point-shootare".

Vad den här bilden kan kallas vet jag inte om det är en Low-key, High-key eller kanske ingen key alls.

Gillar den ändå och den är tagen med en Samsung S630 i autoläget.

Något lite redigerad samt beskuren i Gimp.

Riktigt vad det är kommer jag inte ihåg men plåtad i Egypten så troligtvis en replik av ett äldre kanske antikt original.

Bästa hälsningar,
Bertil

Annons:
Inkanyezi
2013-09-29 17:36
#7

#6
Jo visst är bilden gjord i Low Key, också om de ljusa partierna är ganska stora.

Och jag tänkte mig nog att man skulle kunna klara att göra lite mer än bara ta i "Auto" också om man har en kompaktkamera. Annars är det ju inte någon utmaning. Om man bara knäpper på grönt, så blir det ju så som det är förprogrammerat, men det går faktiskt att göra väldigt mycket mer med en enkel kamera.

Och när ove555 har vurmat för att få bilden direkt ur kameran utan någon efterbehandling, har ju huvudargumentet varit att det visar på hur skicklig fotografen är att hantera kameran. Det finns inställningar i kompaktkamerorna som gör att man kan göra nästan allt som går att göra i bildbehandlingen, med undantag för att flytta element i bilden eller behandla delar av den separat.

Den första bilden jag gjorde för att visa att det går var tänkt att inspirera, att locka till att göra bilder med tekniken. När jag själv sedan lade upp en bild, var jag lite mer försiktig och gjorde inte någon väldigt bra lowkey-bild, mest för at inte trycka ner den som vill försöka sig på det. De mer typiska motiven är annars de som nästan bara lämnar en smal ljus kant av huvudmotivet, eller som i vissa målningar, att man accentuerar ansikten eller vissa detaljer. Enklaste sättet att göra det är med spotlight, och just scenbelysningen som JazzBass visar i sina bilder är typiskt för det.

Själva idén bakom en utmaning, som jag ser det, är att det ska kräva någonting, att man ska behöva fundera lite, klura ut hur det ska gå till. Och det går, det går också med mer automatiska kameror, som man kanske måste lura ännu lite mer. Själva grejen är väl att man ska få grepp om hur kameran fungerar, så att man kan styra den till att åstadkomma resultatet som man vill ha.

Och faktiskt är det så, att också när vi redigerar bilderna är det samma teknik vid tagningen, när man vill ha high key eller low key, eller hög kontrast. Det är inte redigeringen som gör bilden, utan det är när man fotograferar. Redigering missuppfattas väldigt ofta, och många tror att den är nödvändig för att kunna göra bra bilder. Men det börjar mycket tidigare. Om man lär sig hur man kan styra resultatet redan när man trycker på utlösningsknappen, så får man ett mycket bättre utgångsmaterial att redigera.

bamse6311
2013-09-30 13:25
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

#7 Inkanyezi

Jag förstår hur du menar men jag tänkte på alla oss som kanske inte är så intresserade av en massa inställningar i kameran.

Visst kan man på min lilla kompakt Powershot A1100IS kanske göra en del inställningar men då skall jag in i menyer som jag dels tycker är väldigt krångligt och inte heller längre är så intresserad av att joxa med.

Jag har haft systemkamera, redan när jag var 15-år så köpte jag en Pentax S1a samt hade ett mörkrum i en garderob i föräldrahemmet.
På den tiden så var jag intresserad av all vad inställningar är och hade inte heller något annat val då Pentaxen var helt manuell och hade inte ens inbyggd ljusmätare.

Numera så kör jag alltså min lilla kompakt på "auto-läget" och har helt enkelt inte intresset av att göra special-inställningar.

Jag tror att det är många som är som jag och gillar att plåta men inte har intresset av att sätta sig in i allt tekniskt med inställningar.

Angående en enkel tävling så menade jag inte att den absolut måste heta "utmaningen" utan kan ju heta något helt annat.

Jag följer hela tiden tävlingen som JazzBass har och visst är det riktigt suveränt bra bilder i den tävlingen men jag känner mig exluderad av att kunna deltaga i en sådan tävling och kan tänka mig att en hel del andra vanliga Point-shootare också tycker.

På sajten Ensamhet så initierade jag till en bildtråd som har blivit ganska omtyckt.

En del av oss som visar bilder där kör men enkla kompakter och några uteslutande med bilder tagna med mobilen.

Nåväl, nu är det ju ingen tävling det där utan en vanlig bildtråd där vi visar våra bilder.
Jag har även där haft några enkla tutorials om hur använder de vanligaste funktionerna i Gimp.

Well Inkanyezi, jag menade alltså bara att skulle vara kul med en tävling för alla oss som "skjuter från höften" och kör men enklare kameror utan att ha kunskapen eller intresseta att göra inställningar.

Naturligvis så skulle alla även om man kör med avancerad systemkamera kunna ställa upp i en sådan tävling.

Själv så varken har jag eller tar bilder som på något sätt duger att ställa upp med i JazzBass tävling även om jag som sagt var så tittar jag alltid på bilderna i den och tycker att bilderna där är otroligt bra.

Nåväl, kanske ingen är intresserad av en sådan tävling som jag föreslår och då är det ju inget att göra åt det men jag har i varje fall framfört min idé om en sådan tävling.

Vänligaste hälsningar,
Bertil

JNN
2013-09-30 13:45
#9

För min del kan man nog ha en sån tävling, även om inte jag använder mig av auto-läget.

 Men kan tänka mig att det finns dom som gör det, och att det även finns folk som skulle kunna göra det bara för att det kan vara kul att delta, oavsett vad man har för kamera och kunskap.

Kanske jag själv skulle delta i mån av tid och om jag kommer på nåt som passar in i repektive omgång, precis som i dom nuvarande tävlingarna.

Det jag funderar på är väl då vad som ska bedömmas vid en poängutdelning, olika kameror har ju förmodligen rätt olika inställningar för hur en rätt bild ska se ut och kvaliteterna skiljer sig säkerligen också.

Ska man då kanske bedömma motivet i sig, hur snyggt eller hur nära man lyckats komma det som är föreslagits för tävlingen? Kompositioner går ju förvisso säga nånting om också, men färger och exponeringen blir ju som den blir då och det är ju svårt att bedömma rättvist tror jag. Men detta går säkert att komma på någon enkel lösning på..🙂

bamse6311
2013-09-30 18:31
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

#9 JNN

Egentligen så skulle man inte behöva göra en sådan här fototävling så väldigt svår.

Bilder tagna med än så enkla kompakter såväl som med en mobil eller en systemkamera.

Det som jag menar är att det i en sådan fototävling inte skulle behövas "krav" på att man ställer in sin kamerera på än det ena eller andra sättet utan att även alla vi Point-shootare som kör på autoläget skulle kunna deltaga i en sådan foto-tävling.

Sedan så skulle det som jag tycker i en sådan tävling vara helt ok att efterbehandla sina bilder i ett bildbehandlingsprogram.

Om man tittar på de bilder som hittills finns i bildtrådarna på sajten Ensamhet så är det många där som plåtar med både mobiler samt enkla kompakter såväl som att det även finns någon som plåtar med sin systemkamera.

Själva vitsen som jag ser det med en sådan "enkel" fototävling skulle helt enkelt vara "enkelheten" att alla kan deltaga utan att behöva vara intresserade av att göra vissa inställningar.

Sedan så kan man ju teman eller ej.
I så fall enkla teman som till exempel barn, blommor, midsommar eller vad som helst.

Angående det där hur man sedan skall rösta på bilderna i en sådan tävling så röstar man helt enkelt på de bilder som man gillar och tycker om!

Svårare än så behöver det ju inte en sådan tävling vara.

Som jag skrivit tidigare så följer jag hela tiden den tävling "Utmaningen" som JazzBass har och gillar bilderna som deltager där men den är ju inget för alla oss "vanliga" Point-shootare som helt enkelt bara fångar in ett motiv på skärmen vare sig det är en mobil, kompakt eller systemkamera och trycker på avtryckarknappen.

Kolla gärna alla de bilder som finns på de tre bildtrådarna på Ensamhet.
Många av de bilderna är väldigt enkla och skulle aldrig platsa i en "Utmaningen" tävling men dock så är de härliga fina bilder och många av dem som sagt tagna i all sin enkelhet.

Sedan så alla dem som är intresserade av att göra inställningar på sin kamera har ju JazzBass tävling att deltaga med sina bilder i.

Det är ju bara ungefär så som jag menar, en tävling där alla vi vanliga enkla point-shootare kan med våra bilder och där vi inte behöver skämmas för våra bilder och att vi bara plåtar på utan intresse av diverse inställningar.

Dagens moderna både mobiler, kompakter samt enklare systemkameror har ju det som själva enkelheten att man inte behöver ställa in en massa utan att själva programmet i kameran/mobilen försöker räkna ut den bästa exponeringen.

Tror nog att en sådan tävling skulle kunna bli uppskattad och alla de som sedan är mer avancerade fotografer har ju JazzBass Utmaningen att deltaga i.

Bifogar min absolut senaste bild.

Den är tagen nu i lördags när det var en trubadur på den lokala puben/pizzerian.

Den är inget att skryta om den där bilden utan jag bara lyfte upp kameran och tog en bild på "auto-läget" men dock så är det en ögonblicksbild från just där och då och ett minne av trevliga kamrater och god gemenskap.

Trubaduren heter btw Thomas Totte Långberg.
http://www.thomastottelangberg.n.nu/

Visst är den här långt ifrån de bilder som JazzBass visat tidigare här på tråden från jazzkonserten som han visar bilder på.

Dock så är den här bilden i all sin enkelhet ett minne för mig från trubaduraftonen jag var på och som jag skulle kunna ställa upp med i en sådan här enkel fototävling om temat var musik eller annat lämpligt för min bild.

Bästa hälsningar,
Bertil

JNN
2013-09-30 19:13
#11

#10 Jag förstår vad du menar, och jag stöder absolut det förslaget om en så tävling. Det jag funderade på var hur själva omröstningen skulle ske, själva poängbedömningen? Röstning med bra inlägg-knappen var ju ingen Höjdare tycker jag och gav upphov till lite diskussioner. Så den kanske man kan utesluta.. Men annars gillar jag idén!

bamse6311
2013-09-30 19:37
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

#11 JNN

Tackar så väldigt mycket för dina svar.

Som jag skrev så behöver ju inte röstningen vara så väldigt svår.

På de två "Utmaningen" tävlingar som finns idag så röstar man väl mycket på själva tekniken och de rent fototekniska kunskaperna.

Vad jag menar i en sådan här enkel fototävling så kan man helt enkelt röstar på de bilder man helt enkelt av en eller annan anledning tycker om.

På tal om det så tycker jag inte heller att det skulle behöva finnas någon tidsgräns för när bilden är tagen utan att man kan använda någon bild som man har i sina album.

Om temat till exempel skulle varit färger, stadsbild, semesterbild eller annat lämpligt så skulle jag kunna tänka mig att ställa upp med bifogad bild.

Den är tagen i autoläget med min dåvarande kompakt Samsung 630S.
Något redigerad i Gimp färger-auto men endast med Vitbalans, förbättra färger samt sträcker ut kontrast.

Svårare eller mer komplicerad än som så som jag beskrivit i mina inlägg tycker jag inte att en sådan här enkel fototävling skulle behöva vara.

(Bilden är btw från El Dahar).

Bästa hälsningar,
Bertil

JNN
2013-09-30 19:49
#13

Håller med, det borde gå göra rätt så enkelt. Det kan ju då bara medföra att fler deltar, och det är ju ingen nackdel! Men det gäller väl som vanligt att någon tar tag i det hela och författar i hop vad som ska gälla..

Annons:
Inkanyezi
2013-09-30 19:57
#14

Bollen är ju i rullning, och det är egentligen bara att föreslå hur reglerna ska kunna se ut, så ska vi väl kunna dra igång igen. Mitt förslag är att kalla det stafett, och att man låter den som vann senaste omgången leda leken/tävlingen.

Jag har inte några egna förslag till regler, men ser gärna fram emot fler förslag.

JNN
2013-09-30 20:01
#15

Stafett kan ju vara bra, funkar utmärkt för min del. Sen kanske man bara behöver finjustera dom regler som finns ? Själv är jag dålig på tävlingar och lekar över lag, men deltar gärna om tid finnes och om den aktuella omgången passar mig..

JazzBass
2013-09-30 20:13
#16

Bertil,

Jag vet inte varifrån du fått att Utmaningen jag håller i på nåt vis inte skulle platsa alla vanliga fotografer. Den är öppen för alla och helt oberoende av vad man har för kamera.

Det jag önskar är att de som deltar i Utmaningen gör sitt bästa för att få till fina bilder. Men såna kan man ta med vilken kamera som helst, till och med hålkamera. Vissa typer av bilder kanske gör sig bättre med en viss typ av kamera, men hela idén med utmaningen från början var att inte kameran skulle ha nån betydelse. Idén var att bilderna skulle tala för sig själv, därför ville jag inte att man skriver nåt om bilden eller utrustningen eller inställningarna man använt. Det är helt enkelt inte viktigt. Bilden är det viktigaste. Bildbehandning ser jag själv som nåt nästan helt oundvikligt för att kommunicera med bilder på bästa sätt, men vill man använda kameragenererade jpeg-bilder får man göra det också, och de behöver inte vara sämre än andra.

Jag vill att de som deltar i utmaningen ska utvecklas i och med sitt deltagande och den kritik de får och tvingas ge de övriga deltagarna.

Jag vet inte riktigt om en sån "enkel" fototävling du frågar efter än nån bra idé. Bättre i så fall att göra dem till tematrådar utan tävlingsmoment överhuvudtaget, om ändå inte deltagarna har några ambitioner att göra bilder med vinstpotential. Det måste ju vara nån skillnad jämfört med de Utmaningar jag håller i, annars blir det ju samma sak i längden av båda tävlingarna.

Sist så skulle jag önska att du slutade nedvärdera dig själv. Det är förstås kul att du tycker om bilderna i Utmaningen, men det är trist att gång på gång höra dig säga att du inte kan ta bra bilder med din enkla kompakt. Det får mig bara att tänka på självömkan. En kompakt är inget hinder för att producera riktigt, riktigt bra och talande bilder, om man verkligen vill det. Alla har förstås inte den ambitionen och det är förstås helt OK, och det verkar onekligen som du hör till den kategorin. Men jag vet inte varför man då vill tävla med sina bilder. Känns konstigt om man inte samtidigt har några direkta ambitioner sitt bildskapande…

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

tlundegard
2013-09-30 20:22
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

Man behöver inga proffskameror för att kunna fota low-key, den här bilden har jag tagit med mobilkameran (väldigt fort så den är inte ett dugg fin). Ett tips är att fokusera på ljuset om man fotar i autoläge, då mäter kameran av det ljuset och allt blir mörkare.

2 hästar, en katt och lite fisksoppa
raudur.blogg.se

Medarbetare på akvariefisk.ifokus

bamse6311
2013-10-01 07:41
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

#16 JazzBass

Ber om ursäkt men det är ingen självömkan och du har helt rätt i att jag personligen inte har ambitionen att hålla med på en massa inställningar på min kompakt.

Förstår faktiskt inte vad du menar med att man inte skulle vilja ha en enkel tävling för alla oss som är vanliga "titta och tryckare".

Jag tror garanterat att av alla de miljoner bilder som tages här i landet varje år så är flertalet som mig och kör A-läget samt "titta och tryck".

Av alla de som plåtar och är precis som mig (titta och tryckare) har de helt enkelt kanske ingen ambition precis som du skriver av "bildskapande" utan vi tar våra bilder som rena minnen.

Vi tittar på skärmen och trycker på avtryckaren och vi är inte mindre glada över våra bilder för det, utan tvärtom så är vi kanske väldigt glada och stolta över våra bilder.

Förstår verkligen inte varför en speciell tävling även för alla oss "titta och tryckare" skulle vara så väldigt konstig eller provocerande.

Som sagt så följer jag hela tiden din tävling Utmaningen precis som dagens bild som du också håller i.

Frapperas och blir imponerad av alla de fantastiska bilder som visas i dessa två trådar.

Jag är på sajten Foto därför att jag verkligen gillar bilder men har också noterat att de flesta på sajten har mer eller mindre avancerade systemkameror.

Slutligen JazzBass så har jag INTE skrivit mina inlägg för att gå in i någon slags polemik med någon.

Har bara framfört min lilla tanke och idé som jag hade om en annan form av tävling än de två som Utmaningen som finns idag.

#17 tundlegard

Då är man ju där igen.
Man skall planera sin bild och känna till olika inställningar.

Jag har sett många av dina fantastiska bilder i andra trådar och även kollat din blogg och ser att du är en mycket skicklig fotograf men ALLA vi som "tittar och trycker" har kanske inte den ambitionsnivån men är lika glada för våra bilder (kort) ändå.

Riktigt bra bild på kisen btw, en sådan bild skulle aldrig jag klara ut att ta.

@Alla

Med tanke på att iFokus har en bra bit över 170 000 medlemmar så skulle det kanske finnas många som kanske är precis som jag, plåtar mycket med enkla kameror och mobiler men har ingen ambition av "bildskapande".

Som jag berättat tidigare så köpte jag min första systemkamera när jag var 15-år och det var en helt manuell Pentax S1a.

Mellan jag var 18 till 19 år så var jag elev/assisten åt Reklam och modefotografen Olle Bogren i Helsingborg.
Jag insåg dock väldigt snabbt att jag inte hade det "konstnärliga bildseende" som krävdes så jag lade helt enkelt ner den tanken på att bli "fotograf" (däremot så var jag jäkligt duktig i mörkrummet).

Min nästa systemkamera köpte jag sedan när jag var i  22-års åldern.
Jag hade då blivit pappa och fick egen familj.
Jag köpte då en Konica autoreflex T3 som ja mest körde på A-läget.

Sedan så har jag fortsatt med olika kameror där jag kört på A-läget utan någon som helst ambition att skapa någon "bildkonst" utan mest för familjebilder osv.

Faktum ALLA så förstår jag verkligen inte varför det skulle vara så provocerande med mitt förslag och idé om en "enkel fototävling" och som sagt med alla de över 170 000 medlemmar som iFokus har så skulle det kanske också finnas utrymme för en sådan.

En sådan tävling skulle ju på inget sätt inkräkta på de två Utmaningar tävling som finns idag utan vara en helt annan tävling.

Som jag berättat tidigare så initierade eller rättare sagt så gjorde jag en tråd på sajten Ensamhet om bilder och den är nu inne på tredje (kolla gärna) tråden.
De flesta som visar sina bilder där har väldigt enkla kameror, några plåtar med sin mobil och även en som har en systemkamera och har skrivit att hon kör på A-läget även på den.

Nu är de flesta för att inte säga alla som har replikerat mig på den här tråden väldigt duktiga och avancerade fotografer.

Kanske kan det bero på rubriken som heter Low Key, Chiaroscuro och som vanliga "titta och tryckare" som mig inte vet vad det är och därför inte heller kanske läst tråden och därmed gett sina synpunkter.

Dock och som sagt så med över 170 000 medlemmar så finns det kanske en del som skulle gilla en sådan tävling.

Kanske skulle det kanske också kunna utvidga antalet besökare och medlemar på sajten Foto vilket väl inte vore helt fel, eller?

Kanske skulle jag ställt min fråga och idé om en sådan fototävling på en egen/annan tråd med en för alla "titta och tryckare" lite mer lättförståelig rubrik.

Slutligen så bifogade bild är även den tagen med min tidigare kompakt Samsung S630.

Den är redigerad i Gimp (auto-läget) för att ändra Vitbalans, förbättra färger samt sträcka ut kontrast.

Dessutom så har jag klippt ut sonen för att göra bakgrunden oskarp vilket min Samsung inte kunde klara ut då den inte hade så stor bländaröppning som i så fall hade krävts.

Bästa hälsningar,
Bertil

JazzBass
2013-10-01 08:18
#19

Återkommer lite senare men tänkte svara på det här direkt:

"Slutligen JazzBass så har jag INTE skrivit mina inlägg för att gå in i någon slags polemik med någon."

Det har jag inte trott heller. Jag framförde bara en avvikande och något ifrågasättande ståndpunkt till ditt förslag. Men som sagt, återkommer senare med ett utförligare svar på ditt inlägg.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

JazzBass
2013-10-02 17:53
#20

Har fortfarande dåligt med tid att skriva (borde jobba febrilt på min stuga 😉) men då jag lovat svara mer utförligt så gör jag det nu ändå.

"Förstår faktiskt inte vad du menar med att man inte skulle vilja ha en enkel tävling för alla oss som är vanliga "titta och tryckare"".

Som jag frågade tidigare, varför behöver det vara en tävling? Hur skulle man dra gränsen mellan vilka fotografer som är titta-och-tryckare och andra? Gränsen där är knappast helt solklar. Dessutom, ska det vara nån begränsning för vad man får göra i efterbearbetningen, eller vilken typ av kamera man använder? Det senare går stick i stäv med min egna övertygelse, att man kan ta hur bra bilder som helst med vilken kamera som helst. (Därmed inte sagt att alla kameror lämpar sig till alla ändamål, eller att det inte blir skillnader i teknisk kvalitet).

De flesta aktiva på det här forumet använder någon form av systemkamera, men de flesta är vanliga glada amatörer med varierande kunskap och ambition att utveckla sig som fotografer. Många av systemkameror har inte lärt sig använda sina kameror fullt ut eller lärt sig grundläggande exponeringsteori.

"Mellan jag var 18 till 19 år så var jag elev/assisten åt Reklam och modefotografen Olle Bogren i Helsingborg. Jag insåg dock väldigt snabbt att jag inte hade det "konstnärliga bildseende" som krävdes så jag lade helt enkelt ner den tanken på att bli "fotograf" (däremot så var jag jäkligt duktig i mörkrummet)."

Det konstnärliga bildseendet tror jag går att öva upp. Själv överväldigas jag ofta över hur vissa tycks hitta intressanta vinklar och motiv, medan jag tycker jag får söka efter dem med ljus och lykta. Ändå hittar jag dem väldigt sällan. Men det finns ändå folk som uppskattar mina bilder, och jag tycker jag har tagit ganska många bra bilder de fyra år jag sysslat seriöst med foto (köpte min första kompaktkamera som 29-åring år 2009). Det finns inte bara en intressant kameravinkel, utan alla tolkar motiven på sitt egna sätt, och därav kommer skillnaderna mellan oss fotografer. Det är ofta intressant att se hur andra tolkar olika motiv.

Skulle jag ha haft samma bildseende då jag började som jag tycker jag har nu, skulle jag troligtvis ha gett upp ganska snabbt. Men jag har hela tiden tyckt att det är kul att fota, bildbehandla och inte minst läsa på / studera allt jag kunnat komma över om foto - kamerateknik, komposition och bildlära, och sakta men säkert har jag blivit en bättre fotograf. För att inte tala om att studera andras bilder, ge kommentarer och analysera bilder.

Samma sak med musik förresten - om jag hade förstått hur kass jag var då jag började spela och sjunga mer aktivt i tonåren skulle jag knappast nånsin fortsatt. Nuförtiden spelar jag en hel del med proffsmusiker och har även undervisat gitarr i fyra år 2008-2012. Bytte dock från gitarr till bas som mitt huvudinstrument redan 2001 för att jag märkte att jag var mer basist än gitarrist i sinnet…

Men nog om det. Vad jag vill säga är att man inte ska trycka ner sig själv. Som jag hört nån basist uttrycka sig: Det spelar ingen roll hur bra du är - det finns ändå nån liten asiatpojke på Youtube som spelar samma sak 10 gånger bättre än dig. 😃 Det finns alltid de som är bättre än en själv, men också dem som tycker att man själv är duktig, åtminstone om man har lite ambition.

Din bild i #10 har sina kvaliteter, även om jag knappast skulle klassa den som bra bild i en mer konstnärlig mening. Dock så är bilden i inlägg #18 väldigt bra! Både snygg och dokumentär. Ingen tvekan om att den skulle platsa fint i de utmaningarna jag håller i, och ha vinnarpotential.

Därmed är jag övertygad om att du kan göra bilder som platsar också i den utmaningen jag håller i. 😛

Men till ämnet igen. En efterföljare till "Nya utmaningen" behövs, i en eller annan form, och det är fritt fram att komma med konkreta förslag på upplägg och regler. Själv skulle jag helst se att det inte var en tävling (det finns ju "Bra inlägg"-knappar som man kan tolka som tävlingspoäng om man så önskar), just för att inte tycker den ska krocka med utmaningen, som är tänkt att vara en tävling där alla medlemmar är välkomna att delta. 

(Dagens bild-tråden är ingen jag "håller i", den startades av ove555 men jag fortsatte bara den i en ny tråd när antalet inlägg blev 100st).

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Annons:
tlundegard
2013-10-02 18:22
#21

#20 jag håller med dig. Att vara duktig på fotografering är inget man föds med. Jag köpte min första systemkamera 2007 och har fotat mer eller mindre aktivt sedan dess. Jag tycker ändå att jag är långt ifrån en duktig fotograf, men jag kämpar ändå vidare. För mig är foto en konst och för att lära sig konsten så måste man både fota och läsa på, lära sig hur kameran fungerar helt enkelt. Precis som att man måste lära sig hur man spelar ett instrument, rider en häst eller till och med använder färger när man målar en bild. Det är självklart att man kan fota bara för att bevara sina minnen, men minnena är ju alltid ens egna och för att utveckla fotokonsten så måste man som sagt lära sig hur kameran fungerar och hitta inspiration från bättre fotografer. #18 jag har inte använt en enda inställning på den bilden, men undrar lite varför man vill vara med i en tävling om man inte vill planera sina bilder.. Men vi tänker troligtvis olika där :)

2 hästar, en katt och lite fisksoppa
raudur.blogg.se

Medarbetare på akvariefisk.ifokus

Inkanyezi
2013-10-02 20:38
#22

Jag valde avsiktligt att ta exempelbilderna med en enkel kompakt och inte med systemkameran. Kompakten har bara automatik, så jag kan inte laborera med skärpedjup (bländaren), inte heller med slutartider. De enda inställningar som jag kan göra på den enkla kompakten är att ställa vitbalansen och att kompensera ljusheten.

Jag visade att det går, och att de är ganska enkelt att göra bilden mörk i en kompaktkamera, och på Canon PowerShot A1100 IS behöver man faktiskt inte gå in i några menyer för att göra den inställningen. Det är struntenkelt, och jag fattar överhuvudtaget inte varför man måste protestera mot det och påstå att det utesluter den som inte har en avancerad kamera.

http://ifokus-assets.se/uploads/52a/52a506d31354feeaf044cf7d39526e12/dscn2171.jpg

Och jag tycker att det är ganska magstarkt att starta polemik kring det och sedan påstå att man inte vill ha polemik. Det låter mer som att man inte tål att bli motsagd. Om du inte vill använda möjligheterna som din kamera ger, så är det din egen sak, och det har ingenting med fotoleken att göra. Var och en kan väl göra som han vill, men att påstå att det inte skulle gå och skylla på kameran är inte seriöst. Visst kan man deklarera att inga inställningar kommer att göras, men det är ju en helt annan sak. Den här gången handlade det om att göra en huvudsakligen mörk bild, och det går alldeles utmärkt och är väldigt enkelt med den kameran. Det går med nästan alla kameror.

http://ifokus-assets.se/uploads/66e/66e19d28f3d1d090b66dd828a5100bef/kompensation-canon-ps-1100-is.png

Så ämnet valdes inte för att utesluta någon, men en av idéerna med den "nya" utmaningen är att alla operationer ska göras direkt i kameran och inte i datorn. Det går att göra, och man kan lära sig en del på det.

Om man verkligen inte vill lära sig hantera sin kamera, så handlar det om ett val man gör, inte att man på något sätt skulle bli utesluten.

Upp till toppen
Annons: