Annons:
Etikettkritik-medel
Läst 487 ggr
phuwa
9/13/13, 3:29 PM

Kritik

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Kritik, det är vad jag vill ha på denna bilden. Gillar den men vill ha den mer "spännande" hur ska jag göra? :)

Annons:
equestphoto
9/13/13, 3:31 PM
#1

Lite för vit kanske?
Både himmel och de ljusa husen "skriker" lite vilket förstör harmoni i bilden.

Paltn
9/13/13, 3:50 PM
#2

Den är ganska mycket överexponerad, samt ganska sne.

Om du rätar upp den samt drar ner på "exponering" så kommer du troligen kunna få fram molnen ur himlen och på så vis få den snäppet mer spännande som du önskar.
Vad mer man kan göra är att ändra styrkor och kontraster på skuggor för att få detaljer att poppa ut mer och också göra en bild mer spännande.
Lättast att göra dessa ändringar är om bilden är fotad i "raw" och ändra allt i en raweditor, men går göra mycket även på jpg-bilder.

Pilla lite med detta och visa oss ett exempel hur resultatet blev, vore intressant.

// Paltfan

phuwa
9/13/13, 5:50 PM
#3

tack för svar ska sätta mig och pilla med detta nu :)

MagArne
9/13/13, 9:45 PM
#4

En del bildredigeringsprogram kan justera något utöver exponering som heter högdalar/highlights. Den justeringen brukar vara ännu mer effektiv än att bara justera exponering. Kan finnas något som även heter recovery som kan fiska fram information och detaljer från överexponerade områden.

I övrigt så gillar jag den ljusa uppfriskande bilden. Räta upp den samt testa att fiska fram lite detaljer i ljusa områdena så blir det ett högt betyg från mig i alla fall.

Vad redigerar du din bild i för program?

phuwa
9/15/13, 11:25 AM
#5

Jag redigerar i gimp :) 

Photoshop är alldesles för dyrt, annars hade jag velat redigera där :((

Mooniq
9/15/13, 11:27 AM
#6

Jag har oxå Gimp, men behöver gå kursen med stort K för det finns så mycket jag inte kan eller fattar… har inte orkat traggla igenom hjälp-filen heller, men ska ta tag i detta.

TS din bild är fin men kanske lite ljus och så ligger husen i utförsbacke men det är ju redan påpekat. 🙂

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Annons:
Rebornbabyn
9/15/13, 11:53 AM
#7

Vill du att vi ska försöka redigera den? :)

Älskar mina djur Hanna, Cocos och Pärlan.

Upp till toppen
Annons: