Annons:
Etikettkritik-hård
Läst 573 ggr
tlundegard
9/13/13, 12:30 PM

(H) Vilken föredrar ni?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag håller på att lära mig retuschering nu när jag inte har någon kamera. Jag lägger in resultaten i foto.ifokus just för att det är resultatet som jag vill utveckla, inte enbart redigeringen..

Här är först en bild, 2.5 år gammal, på en vän till mig. Två olika redigeringar, den till vänster är även retuscherad (fixat till hyn m.m.).
Vilken föredrar ni? (Ha överseende med att min dator visar fel färgton)

2 hästar, en katt och lite fisksoppa
raudur.blogg.se

Medarbetare på akvariefisk.ifokus

Annons:
tlundegard
9/13/13, 12:32 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Här är en bild på mig (alltså är inte jag fotografen)
Före och efter retuschering.

2 hästar, en katt och lite fisksoppa
raudur.blogg.se

Medarbetare på akvariefisk.ifokus

tlundegard
9/13/13, 12:33 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

(Här är orginalet på första bilden, f.ö. första gången jag testade fota med reflexskärm)

2 hästar, en katt och lite fisksoppa
raudur.blogg.se

Medarbetare på akvariefisk.ifokus

JazzBass
9/13/13, 12:59 PM
#3

Den högra versionen av första bilden gillar jag inte, den vänstra har klart bättre färger. Men den sista, i inlägg #2, tycker jag ändå har de naturligaste färgerna. Eventuellt kunde man dra ner lite på det röda i ansiktet, men jag tycker färgerna är OK som de är också. Det jag dock tycker du bör göra är att lyfta fram skuggorna i de mörka partierna. Nu kan man nätt och jämnt uppfatta mönstret av halsduken, men vid en första anblick såg det becksvart ut. Har du fotat i RAW är det enkelt justerat, men också ur jpeg-bilder kan man plocka fram lite detaljer ur skuggorna.

Den andra bilden, den på dig själv alltså, blev solklart bättre efter din redigering. Fint jobbat! Eventuellt kan du dra ner på det varmaste rödorangea lite grann vid halsen, för att få en mer enhetlig färg på ljuset i ansiktet, men det är en petitess.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

tlundegard
9/13/13, 1:38 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Den första bilden är bara retuscherad, så den är mer naturlig. Den andra bilden är orginal. Bättre? :)

2 hästar, en katt och lite fisksoppa
raudur.blogg.se

Medarbetare på akvariefisk.ifokus

JazzBass
9/13/13, 2:09 PM
#5

Det beror ju på vad du vill visa med bilden. Själv har jag absolut inget emot att se hudens ojämnheter, jag föredrar oftast en naturlig look. Men du har gjort ett bra arbete ändå på den vänstra bilden, det ser inte retuscherat ut. Klart bättre också med skuggorna uppljusade, tror du kunde ta i ännu mer också om bara bilden håller för det.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

tlundegard
9/13/13, 2:53 PM
#6

#5 jag vill egentligen inget speciellt med den här bilden, jag valde den bara för att jag tycker om den och tycker egentligen inte att den har något behov av retuschering. Jag vill bara träna på att retuschera så jag kan använda det om jag vill i kommande bilder. Det jag vill uppnå är retuschering som ser naturlig ut, men där jag ändå kan få hy, ögon, mun, hår m.m. att se finare ut om det skulle vara nödvändigt. Allt kan inte vara perfekt alla dagar och får jag ett fotojobb så vill troligtvis (inte nödvändigtvis) kunden att det ska se så bra (men samtidigt naturligt) ut som möjligt. Sedan så tycker jag att det är väldigt roligt att se vad man kan göra med en bild :) En liten förklaring till varför jag tränar ;)

2 hästar, en katt och lite fisksoppa
raudur.blogg.se

Medarbetare på akvariefisk.ifokus

Annons:
Bagtjesen
9/14/13, 11:57 AM
#7

Fina porträtt, både det du tagit och det du är med på. Tycker att JazzBass har givit dig helt rätt tips, och att du därmed lyckats få till det.

Jag tycker att #1 bilderna med rosorna på kinden bara ser naturligt ut med tanke på snön i bakgrunden, kanske blev det en aning för mycket korrigering där - det ser en aning platt ut. Den svarta pälsen har du lyckats få fram enormt bra!

Måste vara för djäkligt att vara utan kamera! Jag har gratis rengjöring på min, och den används nära nog dagligen i ur och skur och i natur, så den skulle behöva "rensas" - men jag kan inte förmå mig att skicka in den…

Bägtjesen


nlinds
9/15/13, 5:30 PM
#8

#0 den vänstra bilden tyckte jag var bäst. Den såg mycket varmare ut i hyn men jag hade önskat att ljuset som finns i ögonen på högra bilden fanns med i den vänstra..

"After every storm, comes a rainbow" Regnbåge

Min blogg, titta gärna in ! http://www.nattstad.se/mikomi

Upp till toppen
Annons: