Annons:
Etikettkritik-nybörjare
Läst 765 ggr
Gaiezza
2013-09-12 16:13

Kritik (N?)

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

VIll ha lite kritik på dehär två bilderna. Tagna med min Canon EOS400D.

Bacon, svaret är bacon. 

Annons:
Gaiezza
2013-09-12 16:13
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

BIld 2

Bacon, svaret är bacon. 

Gaiezza
2013-09-12 16:14
#2

Vet, att Nr 1 är suddig.

Bacon, svaret är bacon. 

equestphoto
2013-09-12 16:18
#3

Bild 1 skulle varit superfin om den inte varit så suddig.

Nr 2 är lite väl mörk för min smak, kanske lite ljusare? Annars fin bild :)

http://equestfoto.se/blog

Shelsy
2013-09-12 19:18
#4

Jag gillar den första bilden. Det är ett fint ljus som faller in i bilden och den är intressant, för det "händer" något i bilden. Om du förstår vad jag menar. Skulle vilja ha mer luft åt höger där hundarna tittar åt och synd att bilden blev lite suddig. Den andra bilden är också fin, kanske skulle vara lite ljusare för mitt tycke, men inte jättemycket. Fast jag gillar även det ljuset det är i bilden nu. Jättefina ögon.

MagArne
2013-09-13 09:01
#5

Ser att du har bländare f/1.8 på första bilden. Det ger ett ett väldigt kort skärpedjupt, ibland lite för kort. Mindre bländare kräver mer ljus så längre slutartid eller högre ISO behövs.

Vitbalansen kan man jobba lite på också då bilden är lite gulaktig men det har och andra sidan sin charm också.

Bildens uttryck med hundrarna uppställda på fin rad tittandes åt sidan tycker jag är helt underbar.

Samma med den undre bilden, kör med en mindre bländare.
Vist f/1.8 ger fin bakgrundsoskärpa och mycket ljus men kommer man nära objektet blir skärpedjupet oftast för kort. Har man långt avstånd från objektet till bakgrunden får man bibehållen bakgrundsoskärpa. Kanske ett buskage en bra bit bort kan fungera som en suddig bakgrund?

Mooniq
2013-09-13 12:54
#6

Gillar bild nr 2 jättemycket. Härliga kontraster i färgerna som är rejäla och mustiga. Hade gärna hängt den på väggen 🙂

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Annons:
Bagtjesen
2013-09-14 13:24
#7

Du har bra blick för bra bilder och komposition.

Du har gått ner lågt mot marken när du tagit bilderna, och det är jättebra! Inte som kritik mot dessa bilder utan som ett tips inför framtiden - kanske är det så att den höjden var "bekväm" och att du inte smutsade ner knäna - Fundera på att vara ännu mer obekväm i din kroppsställning (utan att du hamnar i obalans).  

Skärpan är otillräcklig som flera påpekat i bild #1.

I bild #2 är nosen inte i i skärpa - det blir hundens förbröst och hals - inte nos och ögon som är i skärpa. Åtminstone på min bildskärm blir bilden lite för mycket mättad i alla färger.

Som #5 MagArne säger så behöver du förstå mer av skärpedjup och bländare och avstånd till motivet påverkar bilden.

Om du berättar vilken kamera och objektiv du har så kan säkert flera här berätta vad som är bäst inställningar på den kameran för att få fram det du annars så jättebra bra komponerat ihop!

Bägtjesen


MagArne
2013-09-14 13:54
#8

#7 Canon EOS 400D DIGITAL med ett 50mm f/50mm enligt Exif på första bilden

Här finns en onlinekalkylator för att beräkna skärpedjup. Då är det lite lättare att förstå vad som händer när man justerar bländare samt ändrar avstånd till objektet.
http://dofmaster.com/dofjs.html

Bagtjesen
2013-09-14 17:49
#9

Såg inte att avstånd fanns med i Exif men om man tänker sig att det var 1 meter, så var det 2,6 cm skärpedjup. ISO 200 med f3,6 eller skulle givit ca 5 cm och f5,6 "hela" 8 cm vilket borde varit nära nog vad som skulle behövts. Med ett ISO på 200 eller strax över hade det kanske gått med de bländarna eftersom hunden låg, stilla - får man förmoda och du hade fått tider på sämst ca 1/70-80s. ISO400 med f8 hade räckt till.

Men kanske är det så att det inte var rätt val av fokusinställningar. inställd? Vad är det för motsvarighet till Nikons AF-S på Canon-kamerorna? Och spot-mätning?

När man ser på bild2 så är ju färgmättnaden bra, och avsaknaden av skuggor visar på att det nog var rätt molnigt eftersom tiden visar på kl. 15.11 den dagen. En timme tidigare hade nog ljuset räckt till med ISO100 1/100s och f11.

Fotografi betyder ju teckna med ljus så det är allt det hela handlar om rent fototekniskt - att välja rätt ljus. Att allt blivit rätt kompositionsmässigt tycker jag bådar gott för dig Gaiezza!

Bägtjesen


Gaiezza
2013-09-15 18:24
#10

Tack så mycket för att kritik och "komplimanger" som jag har fått!!

#9 Tack så mycket för dina tips! Och jag hade vita byxor på mig, så jag kände inte för att gå ner på knä ;)

Bacon, svaret är bacon. 

Upp till toppen
Annons: