Annons:
Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 491 ggr
tlundegard
2013-09-09 16:56

Panik!

Hade kameran och min lunchlåda (omsluten av plast) i samma väska, självklart så gick lunchlådan sönder och sås läckte ut över kameran! Nu vill den inte funka när jag sätter igång den. Spegeln fälls ut och in och det står error och att man måste sätta i ett batteri i kameran. Vad sjutton ska jag göra?! Jag har egentligen inte råd med en ny kamera, men klarar mig inte utan! Har en Canon eos 40d, är det ens värt att lämna in den när den är så gammal? Snälla kom med tips, jag har panik!

2 hästar, en katt och lite fisksoppa
raudur.blogg.se

Medarbetare på akvariefisk.ifokus

Annons:
LFCFredda
2013-09-09 18:31
#1

Börja med att ta ur batteriet och lägg kamera och batteri på tork tills i morgon. Med lite flyt så fungerar det bättre då. Men lägg INTE prylarna på ett element utan låt de torka i vanlig rumstemp bara.

tlundegard
2013-09-09 18:40
#2

Problemet är ju att det var socker i såsen, allt är klibbigt :(

2 hästar, en katt och lite fisksoppa
raudur.blogg.se

Medarbetare på akvariefisk.ifokus

tlundegard
2013-09-09 18:42
#3

Man kanske kan lämna in kameran för rengöring och se om den funkar sen?

2 hästar, en katt och lite fisksoppa
raudur.blogg.se

Medarbetare på akvariefisk.ifokus

LFCFredda
2013-09-09 18:50
#4

Risken för att så länge det klibbiga är kvar är att det leder ström och det är aldrig bra att den tar fel vägar. Är det sås där batteriet skall sitta också? Om det är så skulle jag prova att rengöra själv men är du osäker ska du naturligtvis ta hjälp.

Vad det en tjock sås tvivlar jag på att den tagit sig ända in i kameran men man vet förstås aldrig.

MagArne
2013-09-09 19:39
#5

Jag tror det är bäst att kontakta din hemförsäkring och se om de kan stå för servicen alt. bidrag till ny kamera.

Har det kommit fukt på kretskorten är det ingen serviceverkstad som kan lämna några garantier att det kommer fungera om inte korten byts ut.

tlundegard
2013-09-09 20:09
#6

Det var sån sås som man får med grönsakerna i thaiwok, den verkar ha runnit in lite överallt men jag tror inte att det var så mycket. Jag tror nästan att det är avtryckaren som tjorvar, ska kolla upp med min hemförsäkring och höra vad det skulle kosta..

2 hästar, en katt och lite fisksoppa
raudur.blogg.se

Medarbetare på akvariefisk.ifokus

Annons:
Inkanyezi
2013-09-10 10:47
#7

Dessvärre innehåller den såsen syra, som fräter på metallen i kontaktytor i strömbrytare och ledningsbanor i elektroniska apparater. Om det har kommit in i avtrycket, så finns det krypströmmar som kan orsaka lite vad som helst i kameran.

tlundegard
2013-09-10 11:55
#8

Jag gick till en fotoaffär som skickar kameror på reparation. De sa att det inte var värt att skicka den på reparation, även om den kom tillbaka fungerande så fanns det inga garantier för att de skulle kunna få bort allt och problem kunde uppstå senare. Reparationen var dessutom väldigt dyr i förhållande till kamerans värde. Så jag har pratat med försäkringsbolaget och ska få tillbaka pengar istället :) väldigt trevlig tjej som jag pratade med där f.ö. Har inte speciellt bra erfarenheter av försäkringsbolag annars.

2 hästar, en katt och lite fisksoppa
raudur.blogg.se

Medarbetare på akvariefisk.ifokus

Upp till toppen
Annons: