Annons:
Etikettkritik-hård
Läst 661 ggr
Paltn
2013-09-09 13:17

Blixttest på supermodell

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Första testet av extern blixt monterad på kameran för min del, och hade turen att ha en liten toppmodell till hands i hemmet som kunde ställa upp.

Lägger den i kritik, och önskar alla synpunkter gällande blixt vid fotografering som går få.

// Paltfan

Annons:
JazzBass
2013-09-09 13:49
#1

Alltid trevligt med bra modeller nära till hands! 😉

Överlag känns bilden något underexponerad. Med ljus bakgrund, som jag antar att du har här, luras ju lätt exponeringsautomatiken och gör bilden för mörk. Ett steg mot plus borde göra susen.

Ljuset är okej, men kunde kanske varit ännu bättre. Det har blivit lite skuggor av huvudet på båda sidorna om halsen, som man kanske skulle ha kunnat undvika. Dels genom att flytta modellen längre bort från väggen bakom, dels genom att försöka få blixtljuset ännu mer oriktat. Hur hade du riktat blixten här och hur stort var rummet?

Det ljusaste området uppe till vänster om huvudet drar till sig lite för mycket uppmärksamhet, speciellt då man ser på bilden i litet format som här ovan. I stort format var det mindre märkbart. En jämnare belysning av väggen skulle ha varit bättre tror jag. Sen är fokusen kanske snäppet för långt bak (vilket märks bättre i förstorat läge), då håret vid öronen är skarpare än näsan.

Trotts missarna är det ett bra första försök och en bild värd att spara. Bara att testa vidare så blir det ännu bättre!

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Inkanyezi
2013-09-09 13:51
#2

Jag vet inte om du har använt en diffussionsskärm eller om det är tak/vägg eller annat strax bakom dig som är reflektorn, men ljuset kommer väldigt rakt framifrån och rätt mycket uppifrån. Genom att väggen bakom din supermodell är ganska ljus, så har blixtautomatiken dragit ner blixtstyrkan, så att bilden är ungefär 1½ steg svagare exponerad än jag tycker att den borde vara. Det är egentligen samma sak när man har en vit vägg och ljus modell, som när man tar i snö. Man måste kompensera med plus.

Jag brukar föredra att låta ljuset falla in snett mot modellen, för att få mer modellering av ansiktet, men det är egentligen en smaksak. Det här ljuset är vad som brukar kallas "butterfly" när man beskriver det på engelska, och då syftar man på skuggan under näsan som liknas vid en fjäril när man har ljuskällan rakt framifrån uppifrån.

För att få ljuset med snett infall vrider man blixthuvudet snett bakåt, uppåt åt sidan. Det är fläcken man riktar blixtens ljuskägla emot som blir bildens ljuskälla. Snett ljusinfall av det slaget, särskilt om det ligger ganska mycket från sidan, brukar kallas Rembrandt-ljus, när man ser den karakteristiska belysningen av kinden strax under ögat på skuggsidan.

Det korta avståndet, ca 70 cm enligt Exif, gör att perspektivet förstorar näsan lite, och bilden har ett perspektiv som gör att man måste betrakta den från nära håll för att få rätt perspektiv. Vanligen backar man lite till ca 1-1½ meter, för att få lite plattare perspektiv när man tar porträtt. Men också här har man ju full frihet och måste inte följa regler.

Paltn
2013-09-09 15:25
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Om jag inte missminner mig så hade jag blixten riktad rakt uppåt.
Rumsytan är väldigt liten och bakgrunden vitlackerade garderobsdörrar.

Här är en version där jag dragit upp exponeringen så pass mycket jag vågar innan jag tycker det blonda håret blir överexponerat. Bättre?

// Paltfan

JazzBass
2013-09-09 15:32
#4

Japp, klart bättre! 🙂

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Paltn
2013-09-09 15:32
#5

#2 Apropå avståndet så stämmer det mycket väl att jag hållit kort avstånd, hade jag backat mera så hade blixtljuset stoppats av dörrkarmen och väggen i rummet jag satt i.
Grabben befann sig i "korridoren" utanför det lilla rum jag befann mig i, så stack ut kameran genom dörröppningen och knäppte av, tillfället var precis efter att jag monterat på blixten första gången så var väl inte mycket tanke bakom, gillar dock resultatet tillräckligt för att pilla mera med det =)

// Paltfan

Inkanyezi
2013-09-09 15:57
#6

Jag vet inte vad reglaget "exponering" gör i Photoshop, eftersom det är många år sedan jag använde Photoshop och de har ändrat många saker. Inte i någon av versionerna jag har haft har det funnits ett reglage som heter exponering. Jag vet att det finns i ACR och Lightroom, och jag vet ungefär hur det fungerar där. Det påverkar hela tonkurvan, så att det klipper i ljusa änden om man drar upp exponeringen mycket, men i början är det bara S-kurvans form som ändras.

Man får mer kontroll om man i stället använder kurvverktyget, eftersom man kan ljusa upp bilden ganska mycket utan att tappa högdagrar. Då lägger man ett handtag någonstans utefter kurvan och lyfter, utan att röra den högra ankarpunkten. Man kan flytta ankarpunkten åt vänster om där inte finns data längst till höger, men man stoppar vid den första lilla prick som visar sig i histogrammet. Med den metoden kan man ljusa upp bilden mer utan att tappa högdagrarna i håret.

"Exponering" är ett väldigt illa valt ord för ett verktyg i ett program för att bearbeta bilden, oavsett om det är råfil eller bildfil man redigerar. Man kan inte ändra exponeringen i en bild; när den en gång är tagen är exponeringen för alltid låst.

Det är troligen skåpet precis bakom dig som ger det huvudsakliga ljuset. Man ser det på högdagern på väggen, som ligger ganska lågt. Skåpet är ju mycket närmre blixten än vad taket är, så intensiteten i fläcken som blir belyst nära blixten är större och den ganska lilla fläcken ger skuggan under näsan och skuggan av huvudet på väggen bakom. När du fortsätter jobba med blixten kan du prova att lägga den åt sidan snett uppåt. Bäst effekt är ofta rakt åt sidan och snett uppåt.

Det är viktigt att inte låta något ljus gå direkt från blixten till motivet när man använder reflekterad blixt, så man får vara noga med att inte rikta blixten framåt det allra minsta. I bruksanvisningen till blixten, och i många beskrivningar finns felaktiga bilder där blixten är riktad bara delvis uppåt och lite framåt. Det funkar inte. Då får man en mörk del nertill och direktljus upptill i bilden.

Annons:
Paltn
2013-09-09 16:20
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Finns ett "adjustment-lager" som ändrar exponeringen, och verkar hantera ljuset i bilden precis som exponeringsreglaget i ACR.

Här är en version där jag dragit i kurvan istället.

// Paltfan

Inkanyezi
2013-09-09 16:56
#8

Jag vet inte precis hur du har påverkat kurvan, eller om du har dragit i ankarpunkten uppe till höger. Jag tror att man kan flytta in den en bit åt vänster i den ursprungliga bilden, och då kan man ändå ha håret kvar. Innan man flyttar ankarpunkten kan man använda "oskarp mask" för att stärka kontrasten i håret mot väggen. Man får ha ganska stor radie och behöver inte mycket ökning av skärpan. Så funkar det i Gimp, och jag tror att man kan göra samma i Photoshop.

Men för bildintrycket, och för att det inte ska se ut som belysningen när man tittar sig i spegeln i badrummet, är det ändå det där med att vrida blixten åt sidan som gäller.

Paltn
2013-09-09 17:29
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

En sista variant då där jag tror jag rört kurvan så som du beskriver, samt låtit kontrasten jobba tillsammans med det.

// Paltfan

Paltn
2013-09-09 21:02
#10

Gillar senaste versionen allra bäst själv.

Nästa anhalt på blixtresan blir att testa med mörk bakgrund istället

// Paltfan

Upp till toppen
Annons: