Annons:
Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 1776 ggr
Solvalla_Liv
2013-09-09 08:11

Objektiv??

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hejsan!

Jag sitter ock letar efter ett nytt objektiv just nu. Men är inte helt säker på att köpa ett. Det ända är att jag vet inte om jag kan ha ett visst objektiv till in kamera. 🤔 Jag har en Olympus PEN mini E-PM1 (kompakt systemkamera). Då undrar jag, det finns ett olympus objektiv med 200 mm, men jag vill ju ha 300… Kan man då använda en Tamron SP SI VC 70-300 mm's oblejtivet?? Eller går den bara till Canon?? 

Älskar att få svar snabbt 😊

Ha en trevlig dag! 🙂

~Liv Persson - Eucalyptuslivet.blogg.se~

Annons:
MagArne
2013-09-09 08:38
#1

Varför inte köpa Olympus M.Zuiko Digital 75-300/4,8-6,7 II?
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1785572

Har du någon länk till Tamron SP SI VC 70-300 så vi kan kolla lite närmre om det passar din Olympus?

JazzBass
2013-09-09 09:14
#2

Behöver du så lång brännvidd som 300mm, med tanke på sensorformatet i din kamera? (micro 4/3 med cropfaktor 2). Vad är det längsta du har använt på din kamera? Jag gissar att du kommer riktigt långt med 200mm.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Inkanyezi
2013-09-09 11:53
#3

Det finns såvitt jag vet inga Tamron-objektiv som passar µ4/3, men Canon-objektiv kommer att med Metabones adapter kunna sättas på kameran och de får då dubbelt så stor ljusstyrka och ca 33 % kortare brännvidd, så att exempelvis ett Canon EF 200-400/4 L IS USM Extender 1,4x blir 140-280/2,8 när man sätter det på en Olympus med Metabones Speed Booster, och när man kopplar om till extender blir det 200-400/4.

Det finns så klart också billigare objektiv som kan sättas på Metabones Speed Booster, och de får alltid ungefär 0,7x brännvidden som anges och dubbla ljusstyrkan. Tamron-objektivet du pekar på kan inte användasännu till µ4/3, men när Metabones så småningom gör en sådan booster blir det 50-210/2,8-4. Utsnittet blir då ungefär samma som när man använder ett 70-300 på APS-C. Det finns dock redan bättre och billigare lösningar för brännvidder i det området. Boostern finns med AF hittills enbart för Sony NEX, men den kommer för µ4/3.

Utöver anpassning med Speed Booster kan man använda i stort sett alla befintliga objektiv med adapter, men det kräver dels att man kan ställa in bländaren på objektivet, men också att man måste fokusera manuellt. Man kan alltså använda gamla objektiv exempelvis från Konica, Minolta, Pentax, Contax och en hel del tredjeparts tillverkare, genom att skaffa en enkel adapter. Jag har adaptrar för m43-gänga, Contax och Olympus Pen F, och jag använder ofta såna objektiv. Jag har till och med en tilt-adapter för m43-objektiv, så att jag kan lägga skärpan efter valfritt plan.

Det kommer troligen också tredjeparts objektiv till µ4/3 så småningom, några finns redan, men hittills är det bara Voigtländer och Leica som har gjort objektiv speciellt för formatet. Exempelvis Samyang levererar objektiv för µ4/3, men det är anpassade objektiv som egentligen har gjorts för större format.

Den särklassigt billigaste lösningen, om man vill ha ett speciellt objektiv, är att använda en adapter och välja ur det stora utbud som finns av helt manuella objektiv. Kameran kan stabilisera de flesta brännvidder, och det är inte särskilt svårt att ställa skärpan manuellt på µ4/3.

Solvalla_Liv
2013-09-10 17:23
#4

#3 Så jag kan alltså sätta på ett canon objektiv på min kamera…? ;)

#2 Jag vet inte riktigt om jag behöver just 300. :P Men jag kännde att ju längre destu bättre. Fotar ponnytav, har då handvänt mig utav, som längs, 45mm. Det var objektivet som man får med när man köper kameran. Jag har inte köpt något annat.

#1. Ja, tack för den! :D Men lite dyrt dock. Jag siktar nog mest på max 3.000. Men hittar du något annat bra är det bättre! ;)

Tack alla!

~Liv Persson - Eucalyptuslivet.blogg.se~

MagArne
2013-09-10 18:11
#5

Då är det nog Olympus M.Zuiko Digital 40-150/4,0-5,6 R som blir snäppet under 300mm och kostar ca 1500kr

Solvalla_Liv
2013-09-11 11:38
#6

Men måste bara få veta nu…. Kan jag ha ett canon eller nikon objektiv till min?? 🤔

~Liv Persson - Eucalyptuslivet.blogg.se~

Annons:
JazzBass
2013-09-11 11:54
#7

Det går troligtvis på nåt vis men som sagt lär du inte få autofokus, och du behöver också nån sorts specialadapter. Håll dig till objektiv med olympus bajonett (vet dock inte om de har flera olika bajonettfästen, kan vara värt att kolla upp), det är tryggast om man är lite osäker.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Inkanyezi
2013-09-11 11:58
#8

Du har fått svaret, men kanske inte lyckas tolka det.
Det går inte att sätta på Canon- eller Nikonobjektiv direkt, och om man sätter på ett med adapter, måste det vara ett gammalt objektiv som inte har AF, före digitalkamerorna.

  • Alla µ4/3-objektiv passar. (Olympus, Panasonic, Voigtländer, Leica)
    Obs! Bara micro 4/3, µ4/3, inte de som är bara 4/3. Vissa av de senare (4/3) kan användas med en ganska dyr adapter.
    -

  • Det går att använda gamla manuella objektiv från alla tillverkare på din kamera, bara man har en adapter för objektivfattningen. Man måste då ställa bländare och fokus manuellt, men exponeringsautomatiken fungerar i läget A.
    -

  • Objektiv utan bländarring och manuell fokusering går inte att använda, dvs inga nyare objektiv för digitala systemkameror som har AF funkar med din kamera. (Nikon, Canon, Sony, Pentax)
    -

  • När Metabones börjar leverera Speed Booster för Canon-objektiv till µ4/3 kommer Canon EF-objektiv att kunna användas (inte EF-S), men Speed Booster finns inte att få ännu för att sätta Canon-objektiv på din kamera. Den kommer med största sannolikhet inom det närmsta året, och den kostar mer än vad du tänkte dig att betala för en telezoom.

Solvalla_Liv
2013-09-11 12:04
#9

Okej, då förstår jag lite. 😛 Inte direkt så duktig på allt detta… Nu måste jag bara få fråga ytterligare en fråga som kom, vad är Minimum fokusområde?

~Liv Persson - Eucalyptuslivet.blogg.se~

Inkanyezi
2013-09-11 12:06
#10

"Minimum fokusområde" låter lite som fikonspråk, så jag kan inte tolka det annat än i sitt sammanhang. Det kanske avser kortaste avståndet som går att ställa in skärpa på.

Det är egentligen ofta en helt värdelös upplysning, då den inte säger det mest väsentliga när man jobbar på nära håll, avbildningsskalan. För extrema närbilder är det avbildningsskala och arbetsavstånd som är de mest intressanta upplysningarna.

Solvalla_Liv
2013-09-11 12:07
#11

Okej tack! 😃

~Liv Persson - Eucalyptuslivet.blogg.se~

Upp till toppen
Annons: