Annons:
Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 2400 ggr
SaraFag
2013-09-08 19:34

Vilken kamera rekomenderar du?

Hej!
Sitter och funderar på att möjligen uppgradera mitt kamerahus. Jag har kört fast och vet inte riktigt vad jag söker eller vill leta efter. :) Jag använder mig nu av en Canon EOS 450D.

Därför tänkte jag höra med er ;
Vilket Canon kamerahus rekomenderar du?
Och varför? :)

• SaraFag • Medarbetare på adopterade.ifokus •

Annons:
[Teddies matte]
2013-09-08 19:36
#1

Det beror ju på vad du fotograferar, vad som är viktigt hos nästa kamera?

SaraFag
2013-09-08 19:39
#2

Det är väldigt varierat.
Det har blivit mycket hästar, men senaste åren har det blivit några bröllop och mer människoporträtt av olika slag. :)

• SaraFag • Medarbetare på adopterade.ifokus •

[Teddies matte]
2013-09-08 19:41
#3

#2 Och vad söker du då i nästa kamera, vad gillar du inte hos din nuvarande/vad skall vara bättre än din nuvarande?

MagArne
2013-09-08 19:46
#4

Du nämner ingenting på vilken nivå du befinner dig på eller om du har någon form av budget att gå på.

Men är det bröllop du fotograferar så vill ju inte jag att mitt skulle fotograferas av en instegskamera så jag säger, köp en Canon 5D MIII

[Teddies matte]
2013-09-08 19:52
#5

#4 Lite OT kanske, men får jag fråga varför man inte skulle kunna fotografera bröllop om man inte har FF? Ts verkar ju inte satsa på bröllopsfotografering utan bara nångång ibland, själv känner jag till sådana som faktiskt arbetar som fotograf som inte har FF, men som det ändå fungerar bra för.

MagArne
2013-09-08 19:56
#6

#5 Ställer man frågan av kalibern "vilken bil ska jag köpa?" så får man svaret vad folk tycker är bra och kanske inte alls vad TS hade i åtanke.

Hade det specificerats lite mer med en lista på befintliga objektiv, hur seriöst bröllopsfotograferingen är samt vilken budget som avser så hade svaret troligtvis blivit något helt annat. Kanske en Canon 70D?

Bröllop är ju för många en av de största händelserna i livet och då måste resultatet bli bra

Annons:
Schnauzertik
2013-09-08 19:58
#7

#5 Instämmer. Skulle också vilja veta varför man inte skulle kunna fota bröllop med crop-kamera. 

Jag har iofs en FF men kan tänka mig att det går att fota bröllop också med en crop-kamera. Det hänger mer på kunskap och jag skulle absolut se mer till vad fotografen presterat tidigare än vilken kamera han har.

Värd för Pensionärer

MagArne
2013-09-08 20:01
#8

Klart det går att fotografera bröllop med en crop-kamera. Men TS har ju inte get oss någon hint om vad hon är ute efter så jag gav ett alternativ.
Säkert långt över vad hon var ute efter men vad vet jag?

[Teddies matte]
2013-09-08 20:03
#9

#8 Det jag mest var nyfiken på var din mening;

"så vill ju inte jag att mitt skulle fotograferas av en instegskamera".

[SirKnasen]
2013-09-08 20:14
#10

#8 För att en Canon 5D MIII eller en 70D tar ganska mycket bättre foton än en 1100D? Med rätt man/kvinna bakom knapparna såklart.

[Teddies matte]
2013-09-08 20:20
#11

#10 Var ditt inlägg riktat till mig?

70D är inte någon fullformat, och ts har ingen 1100D? Sen blir nog inte själva kvalitén mycket bättre med ex. en 70D, själva bildkvalitén gör inte jättestor skillnad kameror emellan, är själva kvalitén mycket viktig är 5D mk III det bästa valet förstås, men nu verkar det inte som om ts har så höga krav.

denstore
2013-09-08 20:25
#12

Tycker nästan det är en halvsanning. Om jag sätter mig ner och tittar igenom mina bilder under de senaste 3 åren, så är det lika många jag gillar från året med 1100D som från de tagna med min 7D eller 5D Mk.II. Visst, några av de allra bästa porträttbilderna är tagna med 5:an, men mycket glada minnen är förevigade med 1100:an. Den var nämligen med oftare på spontana tillfällen.

MagArne
2013-09-08 20:28
#13

#11 Nä, TS har en 450D och ska det fotograferas bröllop så tycker jag det är oseriöst att komma med en 1100D. Alltså ska vi inte rekommendera en 1100D. Snudd på oseriöst att komma med en 700D också, speciellt om man annonserar ut sina tjänster.

Vi är medvetna om att 70D inte är fullformat men väl en kompetent crop-kamera som skulle kunna göra ett bra jobb på bröllop med lämpligt objektiv.

Annons:
[SirKnasen]
2013-09-08 20:30
#14

Ja det var ditt inlägg #9 jag menade.

1100D är en instegskamera och du undrade varför inte #8 skulle kunna nöja sig med att få sina bröllopsbilder tagna med en instegskamera. Och svaret är väl ganska solklart? Dyrare kameror tar bättre kort än billiga instegskameror. Nåja… sanning med modifikation kanske. Det kräver ju en hel del skills också.

[Teddies matte]
2013-09-08 20:32
#15

#13 Ja, men jag tror ju inte någon skulle tipsa om en 1100D heller, så det resonemaget kändes väldigt konstigt. Att 70D:n skulle ha mycket högre bildkvalité är ju inte riktigt sant det heller.

En 70D ser jag inget fel med att man använder vid bröllopsfotografering, speciellt inte när man inte fotar bröllop särskilt ofta, motsatsen har jag inte påstått.

[Teddies matte]
2013-09-08 20:35
#16

#14 Ja, men nu är det ju inte någon 1100D någon har tänkt tipsa om heller, det finns ganska mycket mer än 1100D och 5d mk III, så svartvitt är det ju inte. En 7D eller 70D duger gott och väl om man inte fotar bröllop särskilt ofta, även om det finns de som är bröllopsfotografer med dessa kameror också.

Jag kan då inte tycka att det är solkart, själva bildkvalitén är som sagt inte jättestor kameror emellan. Inte ovanligt med yrkesfotografer som ej har FF och ända tar mycket vackra och bra bilder.

MagArne
2013-09-08 20:46
#17

Ja bildkvalitén är säkert snarlik på 1100D och 70D men på ett bröllop eller ja hästtävling har man inte hela dagen på sig att ändra, bländare, iso, Vitbalans, exponeringskompensation, blixtstyrka, AF-lägen m.m. och då är det semipoffskameror som gäller.

[Teddies matte]
2013-09-08 20:54
#18

#17 Och ändå finns det de yrkesfotografer som inte använder FF, dock skulle jag kanske inte påstå att fullformat segrar när det gäller sport och liknande alla gånger. Om man jämför 7D:n och 5D:n så är ju 7D:n snabbare.

Som sagt tror jag inte ts har så höga krav så en 5D mk III är vad denne söker.

MagArne
2013-09-08 21:12
#19

#17 Ja? finns väl semiproffs som inte är FF så vad är problemet? 7D är ju en t.ex.

SaraFag
2013-09-09 14:09
#20

Hej!
Väldigt långsamt svar från min del, mycket att göra sen igår! :)
Har försökt läsa och ta in det ni skrivit så gått jag kunnat.

Insåg efter att jag missat en hel del vad gäller min budget för ny kamera/objektiv osvosv. Så ska försöka sammanfatta det lite mer ordentligt här ;
Som jag skrev fotar jag nu med en Canon EOS 450D. Denna kamera har jag nu använt i drygt 4år och känner att jag "växt ur" den. 
Jag fotar som sagt lite bröllop, människor (olika varianter vad gäller bakgrund), lite natur osv. Ja som ni märker - lite varierat.
Därför letar jag nog efter en bra kamera passar som "övergångskamera" eller hur jag nu ska uttrycka mig.
Vad gäller objektiv har jag för närvarande en Canon EF 70-200mm 4L USM och en Canon EF-S 17-85 F/4-5.6 IS USM.
Hoppas det blev lite mer tydligt! :)

/ Sara

• SaraFag • Medarbetare på adopterade.ifokus •

Annons:
MagArne
2013-09-09 14:28
#21

Då vet du nog redan nu vilka kameror som finns i ett finare segment :-)
http://sv.wikipedia.org/wiki/Canon_EOS_450D

7D och 70D.

För det låter ju som om du är inne på experimentbanan och vill ta steget vidare från den gröna fyrkanten. Kunna ta mer kreativa bilder på ett snabbt och smidigt sätt? Så jag tror ju att 700D inte är mer för dig än en 450D med bättre sensor i vilken du snart också har vuxit ur.

tlundegard
2013-09-10 13:33
#22

Hej! Tänkte att jag hellre hoppar in i den här tråden än startar en ny. Jag fick min kamera (Canon eos 40d) dränkt i thaisås häromdagen, så nu måste jag köpa en ny. Egentligen så tyckte jag att 40d räckte ganska långt, jag gillade att den hade metallhölje istället för plast och den låg stadigt i handen. Samtidigt så känner jag att det här kanske är ett bra tillfälle för att byta upp sig, jag har ändå utvecklats en del de här två åren som jag har haft 40d (hade 400d innan och steget upp blev en stor skillnad för mig då). Ska jag köpa en FF (5d mark II) så måste jag vänta ett par månader och spara lite pengar, jag har kanske råd med en kamera för 7000:- som det ser ut nu. Antingen så lägger jag alla pengarna på kameran eller så köper jag en billigare modell och lägger resten på ett makroobjektiv. Det kanske blev lite luddigt, men jag har fyra alternativ: 1. Köpa en bättre crop-kamera (7d?) för max 7000:- 2. Köpa en medel crop-kamera (60/70d?) för ca 4-5000:- och spara resten av pengarna till ett makroobjektiv. 3. Spara alla pengar och köpa en FF-kamera (5d mark II) om några månader när jag har råd. 4. Köpa en 40d samt ett makroobjektiv på en gång. De objektiv jag har nu är 70-200/4L och 50/1.8, de räcker bra som de är nu men jag skulle som sagt vilja komplettera med ett makro så småningom. Det jag fotar är mest djur, natur och mycket porträtt. Jag fotade bröllop i somras och det skulle vara roligt att göra fler gånger. Jag vill kunna utvecklas som fotograf. Hur stor är skillnaden mellan en bra crop-kamera och en fullformat? Jag har bara testat 400d, 40d och 5d mark III och den sista var ju ett stort steg framåt, men den är ju också en väldigt ny kamera. Räcker en crop-kamera långt eller måste man ha FF om man vill komma någonstans? Tacksam för tips, vet inte riktigt hur jag ska göra nu!

2 hästar, en katt och lite fisksoppa
raudur.blogg.se

Medarbetare på akvariefisk.ifokus

MagArne
2013-09-10 14:04
#23

Fördelen med att köra vidare med crop är ju att tillgången på begagnade crop-objektiv blir större när folk byter upp sig till FF.

Själv är jag den som köper gamla semiproffskameror i DX-format för kaffepengar. Inte hela världen om kameran havererar men visst är det kul med helt nya prylar.

JazzBass
2013-09-10 14:12
#24

#22 - Jag tar i "suchthefool":s tråd här bredvid upp en hel del om skillnaderna mellan fullformat och crop. Det kan låta som jag helt dissar crop i den tråden, men det räcker helt klart väldigt långt. Man kan ändå inte förbise att FF är bättre på det mesta. Cropformatet har dock vissa praktiska fördelar, speciellt om man fotar makro, då det är lättare att komma tillräckligt nära och få hyfsat skärpedjup, eller med långa telen, då man når långt för mycket mindre pengar och utrustningen är klart lättare.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

tlundegard
2013-09-10 14:21
#25

#24 kan man inte ha vanliga objektiv på FF? Det här blev ju inte lättare.. Någon som har en 7d eller 70d? Vad tycker ni om kamerorna?

2 hästar, en katt och lite fisksoppa
raudur.blogg.se

Medarbetare på akvariefisk.ifokus

MagArne
2013-09-10 14:31
#26

#25 Nja, inte alla. Man kan ju ställa in en FF i crop-läge för att köra med crop-objektiv men då mister man ju FF fördelar.

De flesta FF-objektiv är ju bakåtkompatibla med crop.

Om det är ett Canon EF 70-200/4,0 L USM du har så ser det ut att fungera bra även med FF. Ditt 50mm 1.8 kan jag inte svara på om det fungerar med FF.

Inkanyezi
2013-09-10 14:37
#27

50/1,8 funkar alldeles utmärkt på FF, men det har större bildvinkel än på crop. Det vinjetterar lite grann på stora bländaröppningar när man har FF, men det är ett av de allra bästa objektiv man kan ha.

De som inte funkar är alla som ar ett S efter EF, alltså EF-S.

Alla fullformatsobjektiv fungerar på crop.

Annons:
tlundegard
2013-09-10 15:16
#28

#27 då har jag bara objektiv som funkar till FF :)

Jag får väl helt enkelt fundera över vad jag tycker är värt att lägga pengarna på. Det här är en hel djungel, vad ska jag prioritera?
Vad hade ni prioriterat?

2 hästar, en katt och lite fisksoppa
raudur.blogg.se

Medarbetare på akvariefisk.ifokus

tlundegard
2013-09-10 15:21
#29

Är det någon som vet skillnaderna mellan 1D mark III och 5D mark II? Läst att 1D är lite tyngre, men snabbare (?)

2 hästar, en katt och lite fisksoppa
raudur.blogg.se

Medarbetare på akvariefisk.ifokus

[Teddies matte]
2013-09-10 15:23
#30

#28 Jag skall själv byta upp mig snart, jag väljer mellan 7D och 70D, är i nuläget inte intresserad av FF, fotar en del makro, då är det ofta bättre med crop, och jag vill ha en snabb kamera, fotar en del sport och iallafall 7D:n är t.ex. snabbare än Canons 5D mk III. Fotar gärna lite alltmöjligt och i alla möjliga sammanhang, känner då att det är lämpligare med en lite mindre kamera än en stor FF.

Jag lever inte på min fotografering och känner på så vis att jag inte behöver FF, kommer nog nöja mig gott och väl med antingen 7D:n eller 70D:n.

denstore
2013-09-10 17:47
#31

Jag har haft 7D tidigare, och har en 5D Mk.II nu. Fullframe är kul, men kräver bra objektiv för att verkligen glänsa. Och i land saknar jag min 7D. Attans bra kamera, faktiskt.

Upp till toppen
Annons: