Annons:
Etikettkritik-nybörjare
Läst 978 ggr
Pontussgra
9/8/13, 12:14 PM

Porätt på ängen, kritik?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Skulle önska kritik på dessa bilder från en härlig sommarkväll i augusti! 

1.

Annons:
Pontussgra
9/8/13, 12:15 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

2.

[PeterWem]
9/8/13, 2:21 PM
#2

Någon form av upplättning är vad jag saknar. Antingen en blixt fotograferad genom en diffuser eller vit större tygbit, eller en reflexskärm. På så vis blir det en ljusglimt i ögonen som får dem att verka mer levande.

Bagtjesen
9/14/13, 1:06 PM
#3

Bild #1 gör mig lite sjösjuk - horisonten lutar alldeles för mycket. Att jobba med att lätta upp ljuset i ansiktet, som är i fokus, skulle skapa en bättre bild.  

Bild #2 verkar vara lite ur fokus, kanske en halvmeter bakom modellen - kolla på havreaxen! Vill nog ha bra skärpa på ansiktet.

Båda bilderna är aningen överexponerade med hänsyn taget till det starka sidoljuset, halsen håret blir lite för utfrätt/detaljlöst. Men skärpedjupet tycker jag räcker till för den typen av bilder. 

Funderar också på om inte bilderna blivit bättre utan skogs/bergsryggen i bakgrunden, eller om du stått högre på en pall så modellens huvud inte kommit in i den bakgrunden.

Det är bra att våga ta många bilder, om du nu inte gjort det, berätta för modellen att du vill ta massvis med bilder och att det kommer att ta tid. Jobba mer med fler alternativ till vad du får i bakgrunden och mer med exponeringar. Kolla vad du hade för inställningar på fokuseringen - kolla om du inte kan ha spotmätning och sätt den på ansiktet. Se till att du har kameran inställd så att fokus och exponering inte ändras när du tryckt in slutaren till hälften (d v s bör ha AF-S och inte AF-C/AF-A) om du t ex har en Nikon - annars testa kamerans inställning på fasta föremål t ex en björkstam som är delvis i skugga och delvis i solsken och se till att du får med något mer av både ljust och mörkt.

Planera kanske ännu mer och i förväg på platsen så kanske du tagit med en pall/trappstege. Inget imponerar mer och motiverar modellen mer än om man är seriös - och då får man som sagt också kanske mer tid på sig (om du nu inte hade det).

Bägtjesen


Upp till toppen
Annons: