Annons:
Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 957 ggr
ChemicalTV
2013-09-05 09:46

Objektiv-ångest

Jag hoppas det är okej att jag delar mitt inlägg från djurfoto i fokus här där jag tror det är lite mer trafik ;)

nu har jag missat för många bra fotoögonblick så nu måste jag skaffa mig ett bättre zoomobjektiv, för just nu duger det absolut inte med kit-objektivet -___- jag vet att det redan finns liknande trådar, men det känns inte riktigt som om jag får svar för allt jag vill fråga. Och det är inte lätt för det finns ju så många objektiv att välja mellan så nu sitter jag här med ångest för jag vet inte vilket jag ska köpa!

jag kände på några objektiv i affärera igår till min Nikon och bestämde mig att det nog räcker med max 300mm som mitt första zoomobjektiv (400mm känns för mycket, hehe). priset tänkte jag runt 3000 kr till runt 8000 kr. så vad har ni för förslag? Jag kikade ut nikkor 70-300mm/4.5-5.6 med bildstabilisator, men det jag läst har varit sådär, att den inte är superbra och är långsam i slutaren.(tanken är att jag ska fotografera lite vilda djur och sportfoto)

Berätta vad ni använder för zoomobjektiv!! någon som har en 70-300 som kan berätta lite om den?

Annons:
Inkanyezi
2013-09-05 10:04
#1

Berätta lite mer om din fotografering, och kanske du kan visa några bilder hur du menar, så kan du säkert få lite bättre råd än med bara rent allmänna funderingar om att ditt kitobjektiv inte räcker och att fyrahundra millimeter är för mycket.

Vad fotograferar du för djur, och i vilka sammanhang? Det finns väldigt många olika djur, och massor av djur funkar just kitobjektivet allra bäst till, medan andra djur kanske kräver ett makro, medan djur som man helst bör hålla sig på avstånd från kan kräva annat. Och så finns det djur som är skygga så att man inte kan komma nära, och då kanske det också behövs andra knep, utöver lång brännvidd.

ChemicalTV
2013-09-05 12:53
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Vi har ett väldigt fint utbud av vilda djur där jag bor: Vildsvin, kron & dovhjort, älg, mufflon, fågelliv som man ändå kan komma hyfsat nära. jag har fotograferat med min mammas objektiv till hennes canon när det kommer till vilda djur och sport fram tills jag köpt min egna kamera ( eos 450D och jag tror det var 55-250/4-5.6). och det har jag varit nöjd med. När det kommer till sport fotar jag mest ridsport, men jag har planer på att fotografera vid motorcrossbanan, fotbollsklubben och bågskytteklubben som håller igång, bland annat.

 Jag hittar inte sladden till den externa hårddisken så det får bli bilder från innan 2010 som exempelbilder x) dehär bilderna använde jag just canon-kameran och 55-250 objektivet.

Inkanyezi
2013-09-05 13:24
#3

Om din avsikt är att ta mediokra hästbilder som de du visar, så är objektivet du nämner närmast idealiskt, så länge du har bra ljus. För bildmässigt mer slående bilder fungerar ett kortare objektiv bättre, och särskilt ett med hög ljusstyrka. Det kräver dock att man har möjlighet att ta bilderna på närmre håll. Det går mestadels inte på tävlingar men under träning kan man få väldigt bra bilder på närmre håll.

Samma kan väl sägas om vildsvin och mufflon. De bästa bilderna kan man med största sannolikhet få med ganska kort brännvidd, medan den långa gör att man kan ta bilder från längre håll, som sällan lyckas riktigt bra rent bildmässigt. Gömsle och att man placerar sig på rätt ställe kan vara mer värdefullt än ett långt tele om det är bra bilder man vill ha och inte bara "kort där man ser vad det är".

Om man ska jobba i svagare ljus emellanåt, är det i första hand objektiv med större ljusstyrka, och kanske främst med samma ljusstyrka hela vägen upp till längsta telebrännvidden. Ett förslag kan vara det här:
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=50150osni

ChemicalTV
2013-09-05 13:27
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

här kommer två bilder till från innan 2010, dehär kommer också från min bilddagbok, så kvalitén är lite reducerad >///> samma canon med 55-250 objektivet, utnytjade inte hela zoomen här heller

ChemicalTV
2013-09-05 13:30
#5

Mediokra, menas det "dåliga"? bilderna har några år på nacken, så jag hoppas jag har utvecklats sedan dess xS

jo, men precis, jag hade nog tänkt att smyga mig på djuren och gömma mig lite för att få bra bilder , och där tänkte jag mig med som med det första objektivet att det har lite dåligt insläpp och har man på fulla utzoomet så blir f störst bara 5.6, men blir det inte för kort skärpedjup med större öppning?

Inkanyezi
2013-09-05 13:51
#6

Med "mediokra" menar jag såna som de brukar bli när man använder ett tele och står på långt håll och tar bilder på en hästtävling. Det blir sällan bra bilder, utan mer banala kort, som säkert är kul att ha för den som sitter på hästen, eller kanske för den som äger hästen, men som för en som är intresserad av bilder inte säger mycket.

Och kort skärpedjup blir det med stor öppning, och det är ofta önskvärt, kanske i synnerhet på såna hästbilder som du visade här, där man kan mildra en del av det störande i bakgrunden genom att det blir mindre skarpt än själva ekipaget. Det är meningen att skärpan ska hamna rätt, genom att man ju faktiskt har följande AF, eller att man kan ställa skärpan i förväg på hindret för att få den att ligga rätt när man trycker av. Kort skärpedjup är något som man använder kreativt när man skapar bilder.

Annons:
ChemicalTV
2013-09-05 21:40
#7

Aha, okej. Mina tankar gick lite åt när jag fotograferar poträtt så vågar jag inte blända stort för det blir alldeles för lite skärpedjup för att jag ska bli nöjd. då håller jag mig på 3-4 som störst även om mitt poträttobjektiv har kapacitet till större.

Caaassiiie
2013-09-06 15:03
#8

Jag har inte alls läst igenom alla inläggen här bara skummat igenom lite, så återkommer till din fråga om någon har ett 70-300mm och kan berätta lite.

Själv har jag ett Tamron SP 70-300mm f/4-5,6 Di VC USD och tidigare ett Tamron AF 70-300mm f/4-5,6 Di LD MACRO 1:2.

Jag fotograferar mest djur i alla möjliga former, på senare mestadels hundar, hästar och fåglar och till det fungerar mitt Tamron fint. Det är visst den lite "billigare" prisklassen på ca 3300:- men jag tycker det är fullt dugligt till vad jag håller på med och jag är jättenöjd. Billigt och billigt, beror ju på vad man har för budget. Tycker inte att man ska bli så prisfixerad! Visst köper man ett objektiv för tusenlappen så får man lite kvalitén därefter. Mitt första 70-300 var utan bildstabilisering och kostade 990:- och det har jag använt ända fram tills för ungefär två veckor sen men jag var ändå nöjd med det och finns som reserv. Ska då kort tillägga att jag köpte min kamera i januari 2012 och fick objektivet i februari 2012.

På papper sägs det att mitt nya Tamron inte var så jätte bra, men när folk tog ut och testade det i praktiken var det kanon!

Om man jämför Nikons 55-300/70-300 så hänger ingen av dem med så väldigt snabbt i fokuseringen och tappar skärpan en del fullt ut på 300mm, men där hänger Tamron med mycket bättre och håller skärpan bra ända ut till 300mm. Fokuseringen är även väldigt tyst och smidig.

USD - Ultrasonic Silent Drive

Men är du ute efter just ett Nikkor objektiv, så är det här såklart onödig fakta 🙂Men alltid bra att vidga vyerna!

Här är annars lite mer om mitt Tamron SP 70-300mm f/4-5,6 Di VC USD om du vill läsa mer: http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=vc70300ni

Eller så är det ju bara att googla lite. Jag hoppas du hittar något som passar dig i alla fall! 🙂

Mvh Cassandra

C.H Photography
GuruShots




Bagtjesen
2013-09-07 20:24
#9

Först: Svenska akademins ordlista (SAOL) säger medioker = medelmåttig, skäligen enkel. Jag tror att skäligen i detta fall betyder "av förklarliga skäl". I det här fallet blir det kanske också "man får vad man betalar för"!

Jag har haft ett Nikkor ED 70-300 AF-S 1:4.5-5.6G i två år och tagit bra bilder i många fall, men också misslyckats (oftast beroende på mig själv). Har också ett Sigma 150-500 och använder båda beroende på hur jag tror att situationen i det vilda/naturen kommer att utveckla sig.  

Vad du vill ha och vad du kan få för dina pengar kan var två helt olika saker. Och det viktigaste är att du måste känna till de grundläggande tekniska begränsningarna i objektiven och hur de påverkar vad och när och hur du fotograferar. Det är ju A) hur stora eller små föremål/djur du vill avbilda och B) vid vilken tidpunkt på dygnet du vill fotografera C) Frihand, stativ och stående på bar backe eller i ett gömsle (precis som Inkanyezi säger i #3).

300mm kanske räcker för skator på nära håll i trädgården, men inte för sparvar. Sitter man i ett gömsle i trädgården så kan fåglarna nästan sitta på objektivet. På långt håll tvärs över en 100 meter bred tjärn räcker knappt ett 500mm till för att få bra bilder på en trana.

Tänk till och titta på dina gamla bilder och se efter hur de blev och hur du skulle vilja ha haft dem. Du vet kanske med vilka objektiv du tagit bilderna och med vilken in-zoomning (om du använt zoom-objektiv) och ungefärligt avstånd. Då vet du vilka bildvinklar du hade på "gluggen" kan räkna fram vilka bildvinklar (och därmed brännvidden) du egentligen hade behövt.

Fundera alltså på hur du ge ville ha dina bilder och vad som egentligen behövs. Så endera ändrar du på varifrån och hur du fotograferar eller köper vad som behövs - inget objektiv kommer alltid att passa i alla situationer - du kan ändå missa en bild för att du har helt fel objektiv på kameran (Jag missade en brun kärrhök igår -den kom in på 2-3 meter från bilen där jag satt och fotograferade, och då hade jag 500-an på bl a längden på det objektivet gjorde att jag inte riktigt hann med!).

Bägtjesen


Upp till toppen
Annons: