Annons:
Etikettövrigt
Läst 4394 ggr
[rinrats]
9/4/13, 7:48 PM

Att ta bilder på någons djur utan tillåtelse!?

Måste fråga, kan man anmäla en person som tagit en bil på min hund och lagt ut den på internet?

Bilden blev tagen i min bil dessutom men personen frågade aldrig om lov, vad ska jag göra?

Ps, personen vägrar ta bort bilden från internet 😕

Annons:
Praefatio
9/4/13, 7:49 PM
#1

Enligt lag får du ta bilder av andras djur hur du vill, och behöver inte tillstånd av ägaren.

Tusen
9/4/13, 7:49 PM
#2

Inte om fotograferingen skett på offentlig plats. Då kan du nog inte göra så mycket.

[rinrats]
9/4/13, 7:50 PM
#3

#1. Även om det gäller i min bil. Alltså personen sitter i min bil och tar bilder. Kan man inget säga då? :/

Inkanyezi
9/4/13, 8:12 PM
#4

Du kan be personen gå ut ur bilen, det är allt. Bilderna tillhör den som tog dem, och den som har fotograferat avgör själv hur de ska användas.

[rinrats]
9/4/13, 8:14 PM
#5

#4. Men jag visste inte ens om att personen satt och tog en massa bilder! Så personen har all rätt att lägga ut bilderna på internet fasten det är taget i min bil som är privat egendom enligt mig!?

Tusen
9/4/13, 8:15 PM
#6

#5 Som sagt inte mycket du kan göra.

Annons:
Paltn
9/4/13, 8:29 PM
#7

Men, om denne person befann sig med din vetskap och tillåtelse i bilen så måste ni ju vara bekanta på ett eller annat sätt?
Går väl hur än lagarna ter sig att lösa på annat sätt än att anmäla då? Eller bara låta det vara?
Är det ok bilder så känn dig hedrad att denne tyckte din hund var fin nog att publicera på nätet.

Det flännas över tillräckligt mycke trams här i världen redan, så att vänner och bekanta ska dryga ut det ännu mer med att tramsa om skitsaker är  ju onödigt, intesant?

// Paltfan

[rinrats]
9/4/13, 8:36 PM
#8

#7. Den dagen vi var vänner som personen i fråga slutade som ovänner. En lång historia jag inte orkar ta upp här. Jag känner mig så irriterad att personen bara blockar mig när jag ber om att bilden skall tas bort och jag hoppades på att man kunde göra en anmälan :/

Loviisaa
9/4/13, 10:33 PM
#9

Gud! Människan borde väl visa lite jädra respekt??! Gud hade blivit förbannad. Inte för att människan tar kort på min hund utan att personen utan att fråga lägger upp en sak över internet och sen inte vill ta bort!!! Grrr… Om det är Facebook detta handlar om kan du anmäla bilden. Om personen är så dum så den vägrar ta bort tycker ja du ska anmäla… Hade ja gjort så den lär sig.. Men tänk iaf positivt att personen tyckte antagligen om din hund. :) förlåt för mitt lilla utbrott men det är det värsta som finns oavsett om det är lagtligt…

Besök gärna min blogg! 

Lovisaanderssonn.horseworld.se

Inkanyezi
9/4/13, 10:43 PM
#10

Ta gärna och tagga ner lite. Den som har tagit bilderna har alla rättigheter till dem, och den som äger djuret har ingenting, absolut ingenting att säga till om när det gäller bilderna. Att alls bry sig och dessutom ha mage att kräva att fotografen ska ta bort bilderna är bara alldeles för mycket. Snälla, tagga ner. Man har helt enkelt inte rätt att blanda sig i vad andra gör med sina bilder.

[rinrats]
9/4/13, 10:50 PM
#11

Alltså jag tycker det låter så löjligt att folk får ta bilder på exakt vad man vill, hur man vill och vart man vill. När detta handlar om ens ägodel, jag kanske inte vill ha min hund ute på internet till exempel eller kanske har andra anledningar så har ändå denna människa rätt att göra vad denne vill med bilden/bilderna. Jag tycker att samhället har spårat ur en del. Ursäkta för mitt utbrott men jag tycker det är riktigt illa att inte får bestämma över åtminstone sin familjemedlem som i mina ögon kunde haft lika rätt som människan, alltså att man inte får lägga ut bilder på en annan människa utan tillåtelse, tycker djur skall ha samma rätt!

Jalking
9/4/13, 11:07 PM
#12

Jodå, man får lägga ut hur mycket bilder på andra männisikor, hundar, katter och bilar man vill utan tillstånd. Det man inte får med bilder på andra människor utan tillstånd är att använda dem i kommersiella sammanhang, t.ex. reklam.

Undantag är bilder som anses kränkande. De får man inte publicera alls (med personens tillstånd går det ju bra även med såna).

Vad som är nytt sen ett par månader är att numera får man inte smygfotografera folk i situationer som kan vara kränkande. Det var faktiskt inte förbjudet tidigare.

Bagtjesen
9/4/13, 11:17 PM
#13

Om inte bilnumret (delvis skyddad personuppgift) och du själv är med på bild så kan du inte göra något. Om du dessutom var medveten om att bilden togs, och att du i det läget gav tillstånd till det, så kan du inget göra. Du tillät ju t o m att bilden togs! (Om jag har förstått det hela blev ni ovänner först efteråt).

Glöm det hela och låt det vara - då vinner ju inte ovännen något på det.

Bägtjesen


Annons:
[rinrats]
9/4/13, 11:20 PM
#14

#13. Nej bilden togs inuti bilen, jag är inte med på bilden och jag gav inget tillstånd till att någon bild skulle tas. Jag visste inte ens att bilden togs! :/

Tusen
9/4/13, 11:29 PM
#15

#14  Oavsett. Glöm det hela och låt livet gå vidare. Man mår bara sämre över att reagera så hårt över en så´n detalj.

Hanna
9/5/13, 3:30 AM
#16

Håller med de flesta som svarat dig. Om du ändå tycker det låter heldumt så får du gärna testa att göra en anmälan. Men det är som sagt helt lagligt.

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

bamse6311
9/5/13, 5:08 AM
#17

Det är alltid fotografen som äger rätt till sin bild.

Som #11 Jalking säger så är enda undantaget bilder som kan anses kränkande.

Där har man enligt den nya lagen som exempel angett bilder tagna i ett omklädningsrum eller toalett.

Om dessa dock är tagna i samband med ett reportage i en tidning och bilderna syftar till innehållet i artikeln så kan det under vissa förhållande vara ok.

Att ta bilder på människor eller djur ute "på stan" är dock inte på något sätt förbjudet.

Måhända att det kan upplevas som ett intrång i privatlivet för den som blir det men det är en helt annan sak.

Bästa hälsningar,
Bertil

Upp till toppen
Annons: