Annons:
Etikettkritik-hård
Läst 999 ggr
Odd
2013-09-04 16:23

Självporträtt

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Skulle gärna vilja ha kritik på den här bilden jag tog tidigare idag.

Fotad i autoläge utan stativ eller fjärravtryckare, blev ett satans springande fram och tillbaka 😂 Flera bilder ihopsatta till en, redigerad i photshop. Kvaliten är rättså kass, hade problem med att få rätt fokus så jag la på en oskarp mask över mitt ansikte i ps.

Hade velat köra med manuella inställningar, men kan tyvärr inte tillräckligt mycket än för att få bra självporträtt eftersom det är mycket testande innan jag får rätt på det, och eftersom jag inte hade något stativ var det jobbigt att bara placera kameran någorlunda bra. Så jag kände inte för att bråka med inställningarna också 😂

Hade problem med kompositionen eftersom mitt rum är så litet och clownen är målad på dörren, så jag klonade bort dörrkarmen och handtaget i photoshop samt flyttade clownen för att få den centrerad i bilden.

Blev en förvirrande info den här gången, håller på att somna 😴 men kom gärna med mycket kritik och tips på vad jag kan förbättra och hur man på bästa sätt tar självporträtt!

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

Annons:
Odd
2013-09-04 16:26
#1

Va mörk den blev när jag laddade upp den 🤔 Aja, nu vill jag gå och lägga mej så det får vara.

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

Odd
2013-09-05 09:53
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Skillnaden på en redigering efter en god natts (och halv dag) sömn 😂 

Personligen tycker jag att den här blev mycket bättre, men tror nog att den är mer bildredigering and fotografering eftersom jag klippte och klistrade så mycket med clownen. Men men, har man inte plats till att göra rätt med kameran får man väl fuska 😃 Har även målat mer på tavlan till vänster så jag fyllde ut den i fotot också.

Vill gärna ha kritik och tips på vad jag kunde göra annorlunda, om nån känner för det.

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

Odd
2013-09-05 09:53
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Eftersom jag hade en idé bakom allt "blurret" vid kroppen hade jag gärna velat ha något sånt kvar, men jag kan inte bestämma mej, är det bara störande?

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

Nalle43
2013-09-05 10:44
#4

Jag kan inte bestämma mej för vilken bild jag föredrar.

Jag tycker om alla 3, men det är omöjligt att säga vilken som "bäst". Det beror framför allt vad du vill säga med bilden. Jag brukar inte tolka in budskap i bilderna men i det här fallet är det relevant att göra det, tycker jag. Om det bara är tekniska detaljer, komposition och redigering du vill ha kritik på så är min favorit #2.

Sen tycker jag du snuddar vid ett mycket intressant ämne. När är en bild ett foto och när är det ett konstverk (åstadkommet genom bildredigering av det som från början var ett foto).

Är ett foto det som kommer ut ur kameran och bara redigerat för att "rädda" bilden?

Är ett konstverk det som är framställt utan tekniska hjälpmedel?

Om man svarar ja på ovanstående frågor blir följdfrågan: Vad är det om man blandar teknikerna?

I och för sig är det ju inte någon stor fråga. Det ju handlar om att förmedla någon sorts upplevelse till betraktaren.

Förlåt att det blev lite OT och att jag stal din tråd.

Låt inte det du inte kan göra hindra dej att göra det du kan göra

Odd
2013-09-05 10:57
#5

#4 Absolut inte, tycker bara det är lärorikt att läsa! Du hade dessutom väldigt intressanta åsikter =D

Så om nån annan känner för att fortsätta den konversationen uppmuntras det starkt 😃

Och tack för kommentarerna om bilderna, lutar också mer åt #2 hållet. Men som sagt, jag hade ju en idé bakom "skaket". Eftersom jag inte är en särskilt duktig model var det svårare att få till än vad jag trodde 😂

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

Nalle43
2013-09-05 11:38
#6

Vad var din idé bakom "skaket"?

Det var just det som gjorde att jag valde #2, men det kanske beror på att jag inte fattar.

Detta är ju ett typexempel på min tes om att man ska förmedla något till betraktaren. Men det förutsätter ju att betraktaren förstår konstnärens/fotografens intentioner, och i detta fall gör jag inte det.🤔

Låt inte det du inte kan göra hindra dej att göra det du kan göra

Annons:
Odd
2013-09-05 12:39
#7

#6 Hade varit tvungen att förklara hela bilden för att få den idén att låta någorlunda vettig 😂

Jag håller med dig att man ska försöka förmedla något med sin bild. Men jag tycker att det är mer intressant att som fotograf, eller konstnär, ha en tanke, skapa något utifrån den och sen höra vad andra människor ser.

Om man tar en bild som den här t.ex. Även om jag skulle förklara alla mina idéer om varför jag har lagt till de element som jag har är det inte säkert att du skulle förstå min tanke bakom dem. Och istället för att förtydliga meningen bakom bilden skulle det kunna förvränga din egen syn på den.

Om du då istället säger att du inte förstår varför skaket är där får du mig att inse att, även om jag hade en tanke bakom det, passar det inte in i bilden eftersom jag som fotograf inte kan få in det på ett sånt sätt så att du som betraktare kan komma till en egen slutsats om varför det är där. Då är det bättre att ta bort det istället för att förklara varför det skulle vara där, eller lista ut ett bättre sätt att förmedla det på.

Min webläsare bestämde sig för att stänga av sig själv innan jag han skicka iväg mitt första meddelande, så jag var tvungen att skriva ner det snabbt igen innan jag glömde bort vad jag skulle säga 🤐 Men jag hoppas att det är någorlunda förståeligt i alla fall 🤦‍♂️

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

Bagtjesen
2013-09-05 17:33
#8

Jag tycker att samtliga bilder är bra. #1 och #2 Känns lite "mörka" kusliga på ett sätt, men #3 känns ännu kusligare för bilden verkar mer normal i färgtonerna, samtidigt som man då ser en "normal" människas ångest.

Detta är mina tolkningar, men du kanske är ute efter att säga något helt annat med dina bilder.

Jättefin komposition och idé!

Bägtjesen


Odd
2013-09-05 19:57
#9

#8 Väldigt intressant input, tack för att du delade med dig! Glad att du gillar dem 😃

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

Paltn
2013-09-05 20:04
#10

Min tolkning av blurret i första bilden, tillsammans med konsten, färgstöket osv är kort och gott "frustration"

Tolkningen av samma bild fast utan blurret (#2) blir istället "chocktillstånd"

Gillar båda varianterna av bilden….men måste säga att det jag gillar bäst är clownmålningen, grym! :P

// Paltfan

Upp till toppen
Annons: