Annons:
Etikettövrigt
Läst 3915 ggr
Ove555
2013-09-02 20:00

Retro

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vad är retro? Tänkte att vi kanske kan försöka reda ut det i den här tråden.

Definitioner på Retro, citerat från internet:

"Retro kommer från det Latinska prefixet retro, vilket helt enkelt betyder bakåt eller förr i tiden.

"Vad är retro design och inredning?

När man talar om retroepoken är det ofta möbler, lampor, tapeter och porslin som var speciellt speciella och särskiljande för denna tid och retro inredning."

"Egentligen är väl retro inte en typ av design och istället är de en epok."

"Retro är när man skapar någonting nytt och låter sig inspireras utav det gamla."

"Inom mode syftar retro framförallt på produkter som varit moderna, trendiga eller som tillverkats i en stil som kan härledas till en specifik period, men som inte nödvändigtvis är av bättre kvalitet eller av dyrare tillverkning. En del produkter kan vara såväl Retro som Vintage, beroende på i vilket sammanhang det ses."

"Nytillverkade varor som inspirererats av en tidigare era kallas Repro, dvs, reproducerade produkter, i gammal stil; i modern tappning."

Vad har jag fotograferat på den här bilden, är det retro, eller är det vintage, eller är det kanske både retro och vintage, eller är det något annat? Bervvågen är kanske antik?

Fr.v Gammal porslinskopp från Rörstrand, Figurin från Lladro, Bobonjär från Sankt eriks lervarofabrik Uppsala, fat i form av fisk från Gustavberg, modernt vinglas, gammal brevvåg, väckarklocka Junghans, Emaljerad kopp och skål från Kockums, gammal pilsnerflaska från ångbryggeriet i Skruv. Och alltihop står i en bokhylla från 1940-talet.

Annons:
tlundegard
2013-09-02 20:53
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Retro är väl gamla saker som har blivit moderna på nytt?
I din bild skulle jag säga att klockan och ev. de emaljerade sakerna är retro. Det är sånt som återigen är populärt i hemmet.

Jag är själv lite av en retro/50/60-talsnörd ;)
Köpte t.ex. den här stolen i lördags :)

2 hästar, en katt och lite fisksoppa
raudur.blogg.se

Medarbetare på akvariefisk.ifokus

Inkanyezi
2013-09-02 21:01
#2

Det blir mest förvirrande när du kombinerar ihop ett antal olika uttalanden som är disparata och inte riktigt hänger ihop, eftersom de inte kommer ur ett sammanhang.

Men "retro" i sig är tillbakablickande, och om du tittar på bilden är det faktiskt billyhyllan som kan placera de övriga föremålen i en svunnen epok. Det är kontrasten mellan den relativt moderna hyllan, som fortfarande tillverkas, men introducerades på sjuttiotalet.

För att definiera retro, krävs en referens i tiden. Ofta använder man nutid, så att exempelvis telefon med fingerskiva är retro nu, men den var inte retro när den modellen var modern. Retro är alltid relativt, så på femtiotalet var tjugotalets mode retro, och på sjuttiotalet var fyrtio- och femtiotalet retro. Som nämnt tidigare, är det ett stilbegrepp, så att det kan beröra väldigt många företeelser. Om man till exempel monterar in en spelare för Stereo-8 i en modern bil nu, så är det klart retro, och om man sätter in en som tar 45-varvsskivor likaså. Men om man har en raggarbil från femtiotalet, kan skivspelaren vara ett absolut stilriktigt tillbehör, medan bandspelaren är sextiotal och inte platsar i femtiotalsbilen. Också att montera in en skivväxlare för CD i sin bil är retro idag.

Vintage däremot behöver inte vara retro, men många vintage-föremål är självklart retro i ett modernt sammanhang. När det gäller inredningsföremål, köksredskap och annat brukar man inte kalla dem vintage annat än om de är mycket speciella, som exempelvis Röda Clara. Originalet, formgiven av Sigvard Bernadotte, är vintage, och den som säljs på Clas Ohlson är en nyare modern modell. Om man ofta behöver öppna konservburkar är en sådan väggmonterad öppnare knappast i sig retro, men om man inte kan tänka sig att sätta upp den nya modellen utan letar rätt på en gammal, så kan det bero på att man vill ha retro-stil, eller att stilen i övrigt i hushållet är sådan att den äldre passar in bättre. Hela stilen man då håller kan ses som "retro", även om det specifika föremålet inte är retro i det sammanhanget, eftersom övriga grejer också stämmer med epoken.

En del föremål är "vintage" enbart genom åldern, som exempelvis vinylskivor eller lackplattor. Där förekommer viss nyproduktion av vinyl, men det är retro om vi ska hålla oss till de här definitionerna. En femtiotalsskiva med Elvis Presley är vintage, och en gammal serietidning, t.ex. Kalle Anka eller Stålmannen från femtiotalet är också vintage.

Att ha picknick i det gröna och använda tallrikar i Mepalplast från femtiotalet är ju klart retro, men det är kanske aningen tveksamt om de skulle bedömas som "vintage", även om de kan ses som det.

När du citerar någon om "repro" blir det bara förvirrande, särskilt som du pekar på en wikipediasida som nämner reproteknik. Repro är ju ett väldigt vanligt uttryck i fotosammanhang, och det syftar oftast till att reproducera en bild. Det kan göras på flera olika sätt och av flera skäl, varav ett av de vanligaste är att man har en bild som ska tryckas. Det första kan då vara att reprofotografera den, åtminstone när man jobbar med lite äldre teknik.

Så "repro" brukar inte användas som i citatet du har i inlägget, men jag har sett det förr, och då åsyftas återupptagen produktion av en utgången artikel, endera från samma förlagor och formar  eller med nya. Men den användningen av begreppet "repro" är ovanlig.

Om man utgår ifrån nutid så är föremål som är mellan omkring trettio och sextio år gamla och i synnerhet en stil som innehåller många sådana, retro. Men också att man återanvänder formspråk från förr är retro, som i exemplet med Baotian Retro, som är formgiven för att likna en Vespa.

Ove555
2013-09-02 21:42
#3

#2 Passar det inte så behöver jag inte vara med och diskutera i den här tråden.

Nu hänger jag inte med. Var ser du Billyhyllan, eller är det någon internetsida med en Billyhylla du syftar på? Hyllan jag fotograferade i trådstarten kan varken vara introducerad på 1970-talet eller tillverkas ännu, för den hyllan är från 1940-talet.

tlundegard
2013-09-02 21:50
#4

http://www.urbandictionary.com/define.php?term=retro Lite olika citat om hur folk definierar retro.

2 hästar, en katt och lite fisksoppa
raudur.blogg.se

Medarbetare på akvariefisk.ifokus

Inkanyezi
2013-09-02 22:34
#5

Nej, miss av mig, men sånt händer. Såg faktiskt inte slutet av texten, tittade mest på bilden. Men man måste nog hänga upp den i tiden någonstans för att se om det är retro eller inte. I en miljö kring fyrtio- och femtiotal är ju alltihop i stort sett aktuellt då. Stryk så klart min kommentar om billyhylla.

Men själva kontentan av det är att man behöver någon slags referens i tiden för att avgöra om det är retro eller helt enkelt är äldre. Som jag har nämnt tidigare, är femtiotalsdetaljer i ett femtiotalsbygge inte retro, medan samma detaljer i ett nybygge är retro. Retro betyder ju helt enkelt att det är tillbakablickande.

Stolen i #2 är ett mycket bra exempel på retro, eftersom övriga detaljer, och då kanske alldeles särskilt datorn, placerar det i tid. Så retro är inte en bestämd epok, utan det definieras av det nuvarande, eller av stilen som finns runtomkring. Det är så klart enklare att tänka sig när det gäller nytillverkade saker, som exempelvis nyproduktionen av Stringhyllan, sedan den hade legat nere en tid.

Ove555
2013-09-02 23:17
#6

Men vintage syftar ju på en äldre vara av god kvalité enligt wikpedia.

Och det är väl vintage oavsett vilken miljö det ändå är i?

Och enligt wikpedia så kallas nytillverkade varor som inspirererats av en tidigare era för repro dvs, reproducerade produkter, i gammal stil; i modern tappning. http://sv.wikipedia.org/wiki/Retro

Annons:
Inkanyezi
2013-09-02 23:55
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Precis som "retro" är "vintage" ett ord som kan ha lite olika innebörd beroende på sammanhang. Så är det ofta, det är sällan absolut när det handlar om stil eller språk. Vintage syftar vanligen på äldre saker som inte är gamla nog att ses som antika, men som genom någonting som särskiljer dem från andra föremål från samma tid ses som speciella. Det kan ha med formgivning att göra, och det kan också ha med andra kvalitéer att göra. Och i fallet med olika kulturyttringar som inte är enbart föremål, som serietidningar, vinylskivor eller andra samlarobjekt, har "vintage" innebörden att det är gamla ursprungliga utgåvor, till skillnad från nytryckningar.

Och ja, vintage är det i nutid, oavsett miljön, men återgivet i den tid som föremålet var aktuellt, då det var nytt, var det inte "vintage". Så precis som retro hänger det lite grann på miljön - inte när vi ser föremålet i nutid, utan miljön där föremålet är återgivet. Om du i en bild från femtiotalet ser femtiotalsföremål, som idag är "vintage", så var de inte det då. Begreppet är också lite flytande, men kan ibland användas för att särskilja äldre föremål från motsvarande nytillverkade.

Ericssons kobratelefon har dels nytillverkats rent formmässigt, replikerats, så att det är svårt att skilja den nytillverkade från en ursprunglig, vilket ger anledning att kalla den gamla "vintage". Men det finns också moderniserade varianter, med ursprungligt skal, men nytt innehåll. De nytillverkade och modifierade är form- och stilmässigt retro, men inte vintage. Men också de som är ursprungliga kan passas in i en miljö som "retro" just genom att det är en återblickande form.

Så "vintage" är ofta en beteckning för äkthet, att ett föremål inte är nytillverkat eller modifierat, utan att det är i originalskick och gammalt. Vintage används också om förstautgåvor av exempelvis seriemagasin, och jag har sett det också om böcker, som exempelvis tidiga utgåvor av "The Ashley Book of Knots". Originalfotografier anges också ibland som "vintage", kanske i synnerhet där det finns nyare kopieringar av samma negativ, som Ansel Adams' bilder. Jag har en som har gjorts efter hans död, men från hans negativ, och med samma teknik. Sådana senare producerade bilder har hos samlare lägre värde än de som är gjorda medan han levde och som betraktas som "vintage".

När jag fyllde nio år, fick jag min första egna bok. Det var Mio min Mio, av Astrid Lindgren, och den var alldeles nyskriven då. Jag hade ju läst Kalle Blomkvist innan, och jag hade träffat Astrid, när jag tillsammans med mina syskon spelade teater på Vår Teater i Medborgarhuset, med Elsa Olenius. På generalrepetitionerna kom "tant Astrid" och satt i salongen och tittade på. Mitt exemplar av boken är från 1954 och ganska nött, och senaste utgåvan jag har sett är från 2003. Kanske min skulle betraktas som vintage?

Inkanyezi
2013-09-03 09:27
#8

Det finns en intressant utställning just nu på Nordiska Museet, om folkhemmets vardagsrum. http://www.nordiskamuseet.se/utstallningar/vardagsrummet

Där hittar man mycket av det som idag ses som retro. Intressant är att funkisens reaktion, som ledde till ett nytt slags vardagsrum, i mycket var mot det som då var retro, de viktorianska salongerna, "finrummen" som knappt fick beträdas.

Jag ser det här ämnet, Retro, mer som en språkfråga än en fråga som rör allmän diskussion om bilder och foto. Här frågas ju om betydelsen av ett ord, dess innebörd, och precis som så många andra ord som inte är väldigt smala i sin definition, kan det tolkas mycket olika, beroende på vem som funderar över vad som är retro.

För oss som har hunnit upp i åldern när man har barnbarn, kan en fras som "två lösa Bill" vara precis tillräckligt för att slå an strängen Retro. Yngre förmågor kanske inte ens vet vad det betyder. Och jag har svårt att inlemma sjuttio- och åttiotal i retro, medan någon som är yngre kan se nittiotalet och sekelskiftet som retro. Det är ett mycket relativt begrepp, relativt gentemot vilken tid man relaterar till.

tlundegard
2013-09-05 13:04
#9

Nu har jag läst på lite.. Retro = gamla saker som blir moderna på nytt Repro = gamla saker som nyproduceras

2 hästar, en katt och lite fisksoppa
raudur.blogg.se

Medarbetare på akvariefisk.ifokus

Inkanyezi
2013-09-05 13:56
#10

#9 Kanske kommer "repro" någon gång i framtiden att användas så av gemene man, men i dagens läge är repro någonting helt annat och har inte med föremål att göra överhuvudtaget. Det är som jag ser det inte ens en bubblare i den semantiska meningen som anges i #9.

tlundegard
2013-09-05 14:16
#11

Jadu, det kommer nya ord hela tiden och gamla ord med nya meningar. Jag frågade på en retro sida och där var svaret solklart, så tydligen används ordet i det sammanhanget även om det kanske inte står med den betydelsen i svenska ordlistan.

2 hästar, en katt och lite fisksoppa
raudur.blogg.se

Medarbetare på akvariefisk.ifokus

Ove555
2013-09-05 17:40
#12

Men repro är ju samma sak som reproducerade produkter och det är ju inte ovanligt, och det har ju med föremål att göra.

"Nytillverkade varor som inspirererats av en tidigare era kallas Repro, dvs, reproducerade produkter, i gammal stil; i modern tappning."

Källa: Wikpedia

PS: Här är länken: http://sv.wikipedia.org/wiki/Retro

Inkanyezi
2013-09-05 18:00
#13

#12 Om du följer Wikipedialänken som du har postat så hamnar man inte alls på den definitionen som du nämner här, utan på den andra, den som handlar om bilder och tryck. Reproduktion är ett vanligt ord sedan mer än femtio år, just för att återge bilder och det är det första som görs när en bild ska tryckas.

Om man ser till andra språk, så har ordets motsvarighet lite fler betydelser, varav den i den här tråden tidigare nämnda är ovanlig eller inte förekommer alls. "Reproduction" på engelska, och motsvarande ord på franska, spanska, portugisiska och italienska betyder förutom vad vi i Sverige vanligen menar med reproduktion också återgivning, som hur en bild ur verkligheten återges i en kamera eller på filmduken, eller hur ljud som spelas in återges i uppspelningsmedia. Men på nordiska språk och tyska använder man en inhemsk variant av att återge i den betydelsen.

Och jag föredrar nog att använda repro på det vanliga sättet, det som du länkar till på Wikipedia, om att skanna eller fotografera av bilder.

Annons:
Upp till toppen
Annons: