Annons:
Etikettredigera-mina-bilder
Läst 860 ggr
emal
8/29/13, 11:59 AM

hjälp mig!

Hej,

jag har en bild, tagen på mobil i rätt kass kvalité. Det är en bild som betyder mycket för någon som har varit ett enormt stöd för mig och som hjälpt mig, kort och gott överleva. Nu vill jag förstora den bilden till henne på en canvas, strl typ A4. Jag hittade via nätet att man kan pilla med den i ps och ändra strl och bikubisk någonting men tycker bilden blir så grynig, följt steg i steg och lagt på oskarp mask också. Någon som är grym på att fixa bilder och kan hjälpa mig. Vill göra detta för henne. Snälla hjälp mig!

Annons:
Inkanyezi
8/29/13, 12:18 PM
#1

Jag tror att du kanske kan hitta någon på Bildredigering i Fokus som kan hjälpa dig med bilden.

Oskarp mask är ett svårt verktyg när det gäller att förbättra bilder med få pixlar, så det bör man nog inte använda, utan snarare något av verktygen som minskar skärpan och gör bilden mer suddig. Men det går nästan alltid att förbättra en bild, även om den har "kass kvalité", så om du vill ha hjälp behöver du nog i första hand posta bilden från telefonen i originalskick, så att det går att se vad som finns att göra.

En tanke kan också vara att kanske inte göra bilden så stor att pixligheten blir besvärande. Äldre mobiltelefonkameror hade ofta ett märkligt pixelmönster, som bestod av grupper på fyra eller sexton pixlar, och som bara funkade när man ser bilden i väldigt litet format, som på telefonens skärm.

JNN
8/29/13, 12:31 PM
#2

Är bilden verkligen så dålig då? Vi gjorde en canvas på 30x40 cm för några år sen, fotat med min dåvarande mobil som hade 3.2 mp.

Visserligen var ljuset rätt bra den gången, men på en canvas som oftast bör beskådas på lite större avstånd kanske inte bildkvaliteten är så jätteviktig..

emal
8/29/13, 12:49 PM
#3

Jag vet inte, hon mailade bilden till mig, den behöver nog ljusas upp också. För någon som vill hjälpa mig att försöka pilla lite med den så kan jag maila den. Vill verkligen göra detta för henne!

Upp till toppen
Annons: