Annons:
Etikettkritik-hård
Läst 488 ggr
Bagtjesen
2013-08-28 15:59

En sommar med stora kontraster

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Eftersom jag inte har fotograferat annan än dokumentärt - fornlämningar - och växtplatser, på ett tag, så blir det en bild som är några veckor gammal.

Sedan har jag ju varit här och skrivit inlägg med kritik på andras, så det är väl inte mer än rättvist att jag exponerar mig!

För de som inte vet hur eller inte har tillgång till EXIF-program kan jag meddela att bilden är tagen med Nikon D7000, Nikkor 18-105mm objektiv zoomat till 92mm. 1/800s, F14. Bilden är beskuren i DxO och normaliserad för kamera/objektiv och något justerad i nivåerna, sedan har undersidan av hängmattan ljusats upp i PSE11.

Bägtjesen


Annons:
JazzBass
2013-08-28 22:05
#1

Hejsan! Tycker att kompositionen och bildbehandlingen är bra här, men jag förundras över två saker. Ena är att bilden är skarpast i bakgrunden. f/14 ger visserligen ganska stort skärpedjup, men med 92mm brännvidd räcker det inte riktigt. Tror det skulle ha blivit skarpare över hela bilden om du fokuserat på hängmattan istället. Själv skulle jag ha önskat att den hade varit skarpast, bakgrunden är inte lika viktig som jag ser det. Den andra saken är rent teknisk. Varför 1/800s slutartid och iso 1000, när motivet är stilla och du förmodligen även har stabilisator i objektivet? Du kunde ha kört iso 100 och 1/160s istället, och fått bättre teknisk kvalitet.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Bagtjesen
2013-08-28 22:48
#2

Jo, det gick lite för snabbt, för att skuggorna föll rätt just då, och jag hade varit inne i trädgården djupa skuggor (Jättehöga askar och almar) och plåtat en fågel, så visst var det överdrivet med ISO 1000 och 1/800s. Det var ett litet vågspel med var jag ville att fokus skulle hamna - försökte få det på vägkanten och hoppades att det skulle täcka in allt, för jag stod nog ca 20 meter från hängmattan.

Japp, du har upptäckt samma sak som jag gjorde - och det hade antagligen räckt med skärpedjup ända till horisonten.

Kompositionen var tänkt så att träden och skuggorna skulle fungera som ramen i en tavla, och att den avlägsna bakgrunden i ett annat ljus skulle vara skarp och därmed bidraga till djupet i bilden och att det lilla sol-dis som fanns skulle ge en liten ton av mystik.

Ja, man planerar ibland för snabbt och genomförandet blev inte "top notch". Jag hade för bråttom - det stora tunga stativet låg i bilen 20 meter åt andra hållet - ibland är man inte cool nog…

Jag undrar om du tror att f14 gav upphov till negativa tendenser och inte bara skapade skärpedjup (som i o f s ändå var otillräckligt).

Bägtjesen


JNN
2013-08-29 06:25
#3

Förutom det som nämns i #1, som jag för övrigt instämmer med, så tycker jag att bildidén är kanon. Fin inramning och härliga färger i bilden. Motivet får en att längta efter lata sommardagar igen..🙂

JazzBass
2013-08-29 08:00
#4

#2 - "Jag undrar om du tror att f14 gav upphov till negativa tendenser och inte bara skapade skärpedjup (som i o f s ändå var otillräckligt)."

Tja, diffraktion gör sig ju synlig på cropsensorer ungefär ett steg tidigare än på fullformat, så f/14 är väl i minsta laget. Men själv tycker jag inte att det är världens viktigaste grej, om extra liten bländare behövs för skärpedjupets skull tycker inte jag lite diffraktion ska hindra användandet av den önskade bländaren.

Oskärpan som man drabbas av i utkanten av skärpeområdet har långt större inverkan än eventuell diffraktion tycker jag. Oberoende av vald bländare är skärpan ju bara optimal i skärpeplanet, och avtar sedan i båda riktningarna därifrån, speciellt i riktningen mot kameran.

Jag jämförde en gång skärpan mellan f/11 och f/22 på mitt dåvarande vidvinkelobjektiv Sigma 10-20/3,5 monterat på en D90. Bilden tagen med f/11 hade mer lyster och snyggare skärpa, men också den andra var användbar. Nu med fullformat fotar jag ganska mycket med f/22, vilket motsvaras av f/32 (edit: Nej, f/16!) på crop, med oftast hyfsat resultat. Visst ser man en ganska tydlig skillnad i skärpa, men jag tycker inte den har så stor betydelse i ett normalt betraktningsformat. Här har jag två bilder tagna med D700 + AF-S 14-24/2,8, den första med f/22 och den andra med f/8: (De är troligen skärpta lite olika, minns inte exakt vilka inställningar jag använde i LR).

http://www.flickr.com/photos/magnusnordstrom/9571719462/
http://www.flickr.com/photos/magnusnordstrom/9568936079/

De finns också tillgängliga i originalstorlek. Bara att högerklicka på dem och klicka på "Original" efter "View all sizes".

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Bagtjesen
2013-08-29 16:19
#5

Tack för kommentarerna båda två. 

JazzBass två bilder exemplifierar de kommentarer han har på ett bra sätt, så även om jag "bara" har halvformat så skall jag inte vara lika rädd att använda lite mer än f14 - speciellt när det behövs.

Jag har en del inplastade tabeller med mig i kameraväskan - bl a för nodalpunkter på olika objektiv och vid olika in-zoomning - skall lägga till en om skärpedjup och bländare dito för de objektiv jag har.

Jag får lära mig dem lite mer innantill och provskjuta fler "extrema" bilder så att det sitter ordentligt.

Måste bara nämna en annan liten orsak till bilden: Bilden är tagen på en plats där det bor ett par som bygger om ett nästan 300-årigt hus - de har hängt upp hängmattan men sällan haft chansen att nyttja den! (Jo, precis som JNN - man kan ju längta…)

Bägtjesen


Upp till toppen
Annons: