Annons:
Etikettövrigt
Läst 1371 ggr
madeleinepa
8/27/13, 4:33 PM

En bättre systemkamera!

För att få bäst bilder vad spelar mest roll, kameran eller objektivet? Eller båda lika mycket, kanske?

Jag har en Nikon D3100 med ett Nikon AF 50mm 1,8 G objektiv just nu. Skulle inte ha något emot att ha en ännu bättre kamera! Är Canon 600d bra? Har ni något tips på ett bättre kamera eller objektiv som inte är föör dyrt men ändå är väldigt bra?

Ska förresten utomlands snart, USA och undrar vilket objektiv ni tycker låter bäst att köpa innan, alltså vilket ni tror blir till mest använding.. vidvinkel eller teleobjektiv. Har jätte svårt att bestämma mig 🤔

Annons:
Fridaaaa
8/27/13, 4:34 PM
#1

Objektivet är viktigt.
Du kan få till många bra bilder med Nikon D3100, har en själv.
Ännu bättre kostar ju, likaså objektiven.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

MagArne
8/27/13, 5:29 PM
#2

Jag hade köpt ett Nikon 16-85mm f/3.5-5.6G ED VR AF-S DX NIKKOR och behållit D3100 och Nikon Nikkor AF-S 50mm f/1.8G

Då du är inkörd på Nikon tycker jag du ska fortsätta med det om du är nöjd med märket i övrigt.

Vad har dina resekamrater för kameror och objektiv? Möjligt att ni kan låna av varandra?

Inkanyezi
8/27/13, 6:12 PM
#3

Den första frågan som måste dyka upp är: Vad menar du med "bättre"?

Det finns ju en del småsaker som skiljer de här två kamerorna, och det som skiljer mest hanteringsmässigt är kanske det viktigaste. EOS 600D har en skärm som man kan ställa i olika lägen, så att man lättare kan använda kameran i obekväma lägen.

Det skiljer lite grann också på videomöjligheterna, men som jag ser det är skärmen det viktigaste. Alla andra egenskaper hos kamerorna är i stort sett lika, och de ger samma bildkvalité.

Utvecklingen går ju ganska fort när det gäller kameror, så de är båda lite gamla vid det här laget. Nikon D3100 kom 2010 och Canon EOS 600D 2011. Nikon har hunnit med ett par generationer sensorer sedan dess och det finns några Nikon-kameror som är markant bättre i en del avseenden. Om det spelar roll hänger mest på fotografen, eftersom i stort sett alla systemkameror är mycket bra.

Men någon direkt avgörande skillnad kan jag inte se mellan de här två. De är lika bra när det gäller alla tekniska egenskaper. Det skiljer lite på nanteringen, och 600D har en stor fördel genom den vridbara skärmen.

Så om du tycker att det är värt att byta för att få en skärm som kan fällas ut och vrida i olika lägen, så är ju EOS 600D bättre, men i alla andra avseenden är det dött lopp.

När man funderar över uppgradering har man kanske något man skulle vilja förbättra, och oftast är det som här ett steg rakt åt sidan om man byter en instegsmodell mot en annan instegsmodell. Man förlorar också en del av vad man redan har investerat när man byter till ett annat märke, eftersom objektiven inte passar.

madeleinepa
8/27/13, 7:40 PM
#4

När jag har ser bilder tagna med en Canon 600D så är dom bilderna alltid (iallafall dom jag sett) bra kvalitet. Jag är inte expert på det här direkt. Men jag tror det kanske kan vara megapixlarna på kameran som gör skillnaden? Förstår ni vad jag menar? 

Men vet ni något annat bra objektiv för Nikon D3100 istället för det jag har? 

#2 Reser med min familj och jag är den enda som äger en systemkamera..så det blir nog lite svårt😉

Schnauzertik
8/27/13, 7:55 PM
#5

Det 16-85 som föreslagits är nog ett bra val. Ganska allround

Annars skulle jag säga att för att få bäst bilder är kunskap viktigast och i pengar räknat också billigare men det kostar förstås tid.

Värd för Pensionärer

MagArne
8/27/13, 7:55 PM
#6

#4 Ditt fasta 50mm är ju bland det skarpaste du kan sätta på din kamera utan att betala en förmögenhet. Det är som mest skarpast mellan bländare f/4 och f/8

Bilderna från 600D är inte dem tagna av proffs som exempelbilder? Tagna i RAW och efterbehandlade efter konstens alla regler.

Vad är det du inte gillar med ditt 50mm objektiv?

Annons:
felixhaljeskog
8/27/13, 8:15 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

#4 Det är ju inte någon stor skillnad på megapixlarna i dom kamerorna då Nikon D3100 ligger på 14 och 600D ligger på 18 megapixlar, sedan så avgör inte megapixlarna hur skarpa dina bilder kommer bli.

För det första så har det med fotografen att göra, sen så har sensorn och objektiv en stor betydelse också.

Jag hade själv en Nikon D3100 tidigare, och jag hade inga problem med hur hur skarpa bilderna blev, jag tycker du borde skaffa dig ett nytt objektiv i första hand! :)

exempelbild:

madeleinepa
8/27/13, 8:42 PM
#8

Ja, det låter som jag kanske bara får testa fram mig på min kamera för att bli bättre! Ni säger ju att Canon 600d och nikon d3100 inte har så stora skillnader så får ta och lära mig min kamera ännu bättre. Tack för alla tips!!🙂

MagArne
8/27/13, 8:50 PM
#9

#8 Det finns många bra videoguider om fotografering på youtube.

Nämn någon form av fotografering du vill lära dig mer av så hjälper vi dig lite på traven 🙂

Fridaaaa
8/27/13, 9:37 PM
#10

#7 Läcker bild 😛

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

JazzBass
8/27/13, 10:27 PM
#11

#6: "När jag har ser bilder tagna med en Canon 600D så är dom bilderna alltid (iallafall dom jag sett) bra kvalitet"

Kvalitet är ett svårdefinierat och ofta feltolkat begrepp. Många menar med bra bildkvalitet en bra exponerad och efterbearbetad bild, medan kvaliteten hänger ihop med dynamiskt omfång, förmåga att återge färger osv. korrekt. Och förstås upplösningen i megapixlar, som man dock kan förbise då alla kameror idag har rejält med megapixlar, fler än de flesta behöver.

Det viktigaste för att få till snygga bilder, om det är det som du menar med bra bildkvalitet, är att exponera rätt. Det andra är bra efterbearbetning. Man kan också gå den "latare" vägen och ställa in en bildprofil i kameran som ger lite mer kontrast, skärpa och mättnad om man t.ex. fotar landskap, och kanske backa lite på dem om man fotar porträtt. Då minskar behovet av efterredigering. Observera att det dock bara funkar på jpegbilder.

Vad jag vill säga är att kameran har väldigt liten del i den upplevda bildkvaliteten för de allra flesta. Hur man exponerar och bildbearbetar är långt viktigare än vilken kamera man använder.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

felixhaljeskog
8/27/13, 10:59 PM
#12

#10 Tack :)

Säger som #9, om det är något speciellt du vill fördjupa dig mer på så kommer du få mycket hjälp på det här forumet! :)

Upp till toppen
Annons: