Annons:
Etikettkritik-nybörjare
Läst 919 ggr
UgglanKiwi
8/25/13, 6:24 PM

Humla på lavendel

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hejsan!

Jag skulle vilja ha lite nybörjarkritik på den här bilden som jag tog för några veckor sedan med min canon eos 600D🙂

Annons:
UrchinFamiljen
8/25/13, 7:52 PM
#1

Du vet redan vad jag tycker om den. ;) 

Lite synd att det inte var någon fokus på den närmsta vingen. :/ :)

Fingal Silver ♥ Tay Urchin Ceder Juniper Besök gärna min fotoblogg på rattien.weebly.com!

UrchinFamiljen
8/25/13, 7:57 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Provade redigera den lite. :)

Fingal Silver ♥ Tay Urchin Ceder Juniper Besök gärna min fotoblogg på rattien.weebly.com!

UgglanKiwi
8/25/13, 10:28 PM
#3

Jaa det var synd:/ tack:) redigeringen blev jättefin, färgerna blev mycket klarare:D

JNN
8/26/13, 6:44 AM
#4

Där gick det undan.. Och det var väl just färgerna som jag tänkte på i första hand, dom kändes lite matta i första inlägget.

Men efter redigeringen blev det bättre. Och ska jag vara petig så tycker jag kanske att humlan inte skulle varit riktigt så centrerad i detta fall, men det är en petitess.

I bland blir det helt enkelt som det blir bara. Man får inte alltid så många chanser i såna här tillfällen så man hinner inte alltid tänka på det..

Skärpan är ganska hyfsad, ser att du använt standardobjektivet med bländare 5.6. Den är ju inte jättestor, men skärpedjupet är ändå bara ca 2 cm på detta avstånd, så det är inte konstigt att ena vingen är suddig.

Men kort sagt, snyggt fångat!

tlundegard
8/26/13, 8:17 AM
#5

Jättefin bild! :) jag gillade nästan originalet bäst, det blev för mycket kontrast och färg i den redigerade varianten. Jag gillar de lite mättade, ljusa färgerna, men jag skulle nog ha testat dra upp färgerna lite(!) och fortfarande behållt dom ljusa och med lite mindre kontrast :)

2 hästar, en katt och lite fisksoppa
raudur.blogg.se

Medarbetare på akvariefisk.ifokus

UgglanKiwi
8/26/13, 5:57 PM
#6

Tack!^^

Annons:
tlundegard
8/26/13, 11:02 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Hoppas inte du har något emot att jag testade redigera bilden :) Nu gjorde jag det väldigt snabbt, så justeringarna kanske inte är perfekt, men det var lite såhär jag menade :)

(vet inte hur färgerna och kontrasten ser ut för er, min laptop är lite missvisande..)

2 hästar, en katt och lite fisksoppa
raudur.blogg.se

Medarbetare på akvariefisk.ifokus

UgglanKiwi
8/27/13, 7:59 AM
#8

Det gör verkligen iget att du redigerade bilden, det var ju bara snällt!

Jag tycker att det blev jättefint, jag gillar att färgerna blev klarare men ändå inte mörka🙂

Bagtjesen
8/28/13, 1:29 PM
#9

Det som slår mig är att jag spontant tyckte att främre vingen såg ut att vara ännu mer ur fokus på den redigerade #7 av tlundegard - vet inte varför jag tycker det men det var den sponana reaktionen. Annars håller jag med om att det ofta händer att man ser för hårt kontrasterade och för hårda dragningar i färgpaletten. På min laptop och på sonens nya fristående dator/bildskärm (färgjusterad) ser bilden dock en aning för ljus ut, enl mitt tycke och smak - men jag förstår vartåt ni ville komma.

Som #¤ JNN antyder så är nog bländarförval och mindre bländare, - 8 kan vara lagom utan att slutartiden blir för lång och svårhanterlig. Skärpa på en insektskropp med lite rörelseoskärpa på febrilt fladdrande vingar tycker jag oftast inte är något problem, utan tvärtom. MEN, oskärpa i fokuseringen är betydligt sämre.

Bägtjesen


Upp till toppen
Annons: