Annons:
Etikettfotolekar-fototävlingar
Läst 2147 ggr
JazzBass
2013-08-24 22:29

Utmaningen - Omgång 42

Denna omgång är temat TOMRUM. Som vanligt är det fritt fram att tolka temat hur man vill men man ska ändå klart kunna se och förstå kopplingen till temat. Idén till temat kom via engelska "negative space", som man brukar tala om i fotosammanhang då man använder extra tomrum i bilderna för att ge bilderna en speciell känsla. Googla gärna på mer tips om saken, men kan ge en länk med några bra exempel på vad som menas med det engelska uttrycket: http://www.hongkiat.com/blog/positive-effect-of-negative-spaces-in-photography/

Reglerna är:

  • En bild per person
  • Bilden ska vara tagen efter att det här inlägget postats
  • Om redigering: Man får redigera och manipulera sitt bidrag relativt fritt, men manipulering som grovt förändrar bildens innehåll, liksom att lägga till detaljer i bilden som inte fanns med från början, t.ex. att lägga in en ny himmel eller ett djur på bilden är inte tillåten. Bortkloning av störande detaljer är ok, men inte att lägga till nya bildelement. Bilden får bestå av flera exponeringar (t.ex. HDR, panorama) så länge de ovannämnda kriterierna uppfylls.
  • Bilden ska inte ha någon beskrivning, men gärna en bra titel
  • När tiden för uppladdning av bilder gått ut (se nedan), startas kommenteringen. Alla deltagare kommenterar då alla andra deltagares bilder, och delar ut 10p till de bilder man tycker är bäst. Max 3p till en och samma bild, men i övrigt får man fördela poängen hur man vill. (Är det totala bildantalet 6 eller mindre är det dock 6p totalt som delas ut).

Den som laddar upp en bild förbinder sig att också kommentera de andras bilder. Det är den viktigaste delen i Utmaningen. Om någon inte kommenterar räknas inte dennes poäng ihop i slutet.

Din bild ska vara uppladdad här i tråden senast onsdagen den 4.9, eller om 10 bilder redan laddats upp långt före det; senast kl 7 morgonen efter att det antalet uppåtts.

Alla är varmt välkomna att delta, men innan deltagande, var beredd på att följa reglerna och kommentera (i tid!) när det är dags, så blir det roligast och mest givande för alla att vara med. 

Lycka till! Glad

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Annons:
Martin
2013-08-25 10:07
#1

Spännande tema, skall gnugga geniknölarna…

mvh Martin

Andina
2013-08-25 10:28
#2

Vilken rolig utmaning! 😃

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

JazzBass
2013-08-29 22:20
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Dåligt gömställe

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

JazzBass
2013-09-02 07:51
#4

Bumpelibump! Fler bidrag får gärna komma in. 🙂

Mitt bidrag stämmer förresten troligtvis bättre in på det engelska "negative space" än "tomrum". Det finns en viss skillnad mellan termerna, som kanske min bild åskådliggör. Visste inte riktigt om den skillnaden förrän jag skapade den här utmaningen. "Negative space" avser ofta tomrum i bilden, men det kan också vara nåt innehåll som tar upp en väsentlig del av bilden och leder blicken till huvudmotivet och sätter det i ett sammanhang.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Martin
2013-09-02 21:35
#5

Min förhoppning är att kunna ta mitt bidrag imorgon!

mvh Martin

Kryddis
2013-09-02 21:46
#6

Så synd. Jag har ett foto som kanske skulle passa temat. Men, det togs 1 timme och 24 minuter före utmaningen. Attans!😃

Annons:
Martin
2013-09-03 19:47
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Min tolkning, inte helt säker på att det är vad de flesta tolkar in i temat som jag tycker var ett kul men svårt tema.

mvh Martin

Andina
2013-09-04 12:51
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

(Det var inte lätt att hitta tomrummet som jag hoppats på, så det får bli denna, denna gång… )

Chimney

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Lillefot93
2013-09-05 04:36
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

har ingen bra idé på titel på bilden, men jag tolkar tomrum på många sätt, bland annat såhär.

En tom bro-  Med härligt ljus.

Inte säker på om andra tolkar de på samma sätt men men^^ Värt ett försök :)

Hoppas ja inte var försent ute :o

Lillefot93
2013-09-05 04:38
#10

OJ! Missade en rad bland reglerna, bilden togs i somras. sorry!

JazzBass
2013-09-07 12:38
#11

Om nån ännu har nån bild att delta med så lägg upp, roligare med fler deltagare. Vi börjar kommenteringen på måndag.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Paltn
2013-09-08 16:12
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

I senaste laget, men bättre än inget :P

Lugn

// Paltfan

Schnauzertik
2013-09-08 16:23
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Tomt småstadscentrum.

Värd för Pensionärer

Annons:
JazzBass
2013-09-09 08:55
#14

Kul med ett par till bidrag! Vi kör igång kommenteringen nu. Då #9 inte uppfyller reglerna står den utanför poänggivningen, men det är frivilligt att kommentera den för den som vill.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Paltn
2013-09-09 20:43
#15

#3 Jazzbass - 3p

Läcker bild med en bildvinkel och komposition som gör att man som åskådare känns lika liten som grodan.
Din tolkning av temat gissar jag syftar på det rätt dumma tomrum grodan valt som rastplats =)

#7 Martin  - 2p

Gissar din tolkning handlar om det tomrum som blir kvar efter allt glada firande tagit slut och bara stången står kvar ensam och vissnar.

#8 Andina -

Har svårt att tyda din tolkning till tomrummet, tror det är den kraftiga belysningen nertill som gör det. Hade det varit lite dovare belyst så en ensligare stämning fallit över taket så hade den nog fallit mig mer i smaken. Känns som det var din tanke från början?

#9 Lillefot -

Synd att bilden diskats, den hade annars kunnat vara en stark kandidat, fin bild!

#12 Paltn - Min bild

#13 Schnauzertik - 1p

Bra tanke till tomrum, för tankarna till ett övergivet torg efter en katastrof…eller..virusutbrott! =)
Faller lite på de zombierna som sitter på Subway dock, eller har dem börjat servera "raw-sub"? (hö hö hö) =)

// Paltfan

Martin
2013-09-11 12:02
#16

#3 Jazzbass - 2p I vanlig ordning levererar Jazz! Här en läcker bild med härlig ljussättning. Tycker att bilden matchar temat välorganiserad står sig bra i konkurrensen. #7 Martin - min bild #8 Andina - Skönt dova moln men tyvärr drar det ljusa huset ner betyget. Hade nog velat ha lite dunkel-känsla över det för att å längre. Det ljusa partiet inte mörka molnen drar till sig min uppmärksamhet, det brukar talas om dt svart hålet men det är kanske den ljusningen som leder till tomrummet. #9 Lillefot - Riktigt härlig bild, hade hamnat högt hos mig om den varit i tävlingen. #12 Paltn - 2p En riktigt dyster bild som för tankarna till dramatik, skräck och hemskheter. Tomhet då? Jodå, mörka stigar/landsvägar endast sporadiskt upplysta symboliserar absolut tomhet för mig. Bra foto! #13 Schnauzertik - 1p Bra bildide och bra genomfört. Mina tankar kopplar jag med hemstad Malmö och dess övergivna köpcentrum. Stora byggen, stora investeringar, snygg arkitektur och tanken är att de skall myllra av liv. Ungefär som ett torg. Men likt torget här så står affärerna i köpcentrumet tomma…

mvh Martin

JazzBass
2013-09-11 12:42
#17

#3 Jazzbass - Min bild.

#7 Martin - Trevlig bild, den vissnade midsommarstången ser övergiven ut där den står, och den stora himlen förstärker just den känslan. Kanske stången kunde ha gjorts ännu lite mindre på bilden, och placerats lite mindre ut i högerkanten? Bra bild dock som passar perfekt i temat. Gillar hur den somriga himlen längst ner övergår i dystrare toner högre upp. 3p

#8 Andina

En bild som passar i temat, men jag är inte säker på vad tomrummet bidrar med i just denna bild. Skulle gärna sett lite rök från skorstenen, varvid man lätt hade kunnat göra en koppling till miljöförstörelse eller liknande. Är inte säker på kompet heller, tror den kunde bli "renare" och bättre genom att beskära bort vänstra bildhalvan.

#9 Lillefot93 - Väldigt snygg bild, dock inte så mycket tomrum. Lite synd att den inte uppfyllde reglerna, hade absolut fått bra poäng.

#12 Paltn - En bra nattbild, dimman tillför mycket och skapar stämning och spänning. Kanske den ändå borde rätas upp? Stör mig lite på att lyktstolpen och träden lutar så kraftigt. Tror också man kunde beskära lite i nedre kanten och till höger. Om det inte vore för detta tror jag denna hade fått mest poäng av mig. 2p

#13 Schnauzertik - En lite annorlunda tolkning av temat. Grym skärpa när man klickar upp bilden! Den blir väldigt tredimensionell på nåt vis. Stör mig lite på stolpen närmast kameran, den delar bilden på ett lite olyckligt vis. Noterar också en del CA runt lyktstolparna, kanske går att redigera bort? 1p

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Schnauzertik
2013-09-11 17:27
#18

#3 Jazzbass. Häftig och rolig  bild,  bra ljus och skärpan sitter där den ska. Jag upptäckte inte grodan vid första anblicken utan fick kolla en extra gång.  Hoppas den stackarn han undan innan bilen startade. 3p

#7 Martin Bra bild, kompositionen med de drivande molnen som största del i bilden och den mörkare midsommarstången förstärker intrycket av tomhet efter sommaren. 2p

#8 Andina Bra idé med den stora delen mörk himmel och sedan taket som andra komponent. Skall det vara himlen som representerar tomhet kanske? Det är två starkt kontrasterande element i bilden

#9 Lillefot93 En bild med intressant ljusspel och mjuka färger.

#12 Paltn Fin stämmningsbild. Ödsligt, dimmigt och tomt. Av nån anledning bara väntar jag på att en älg ska komma klivande . 1p

#13 Schnauzertik Min bild

Värd för Pensionärer

JazzBass
2013-09-11 17:50
#19

Angående grodan, så var jag precis på väg bort från stugan när jag såg den här hoppa på vägen. Den hoppade snabbt under släpvagnen för att gömma sig och jag började packa bilen. Tog sen ut kameran, lät vidvinkeln vara på och gick och leta efter grodan, som lagt sig framför släpvagnens vänstra hjul. Skulle jag ha ignorerat grodan och kört iväg skulle den ha blivit platt på nolltid, så tur för den att jag ville leta upp och fota den. 🙂 Den blev lite för nervös då jag blev för närgången med vidvinkeln så den hoppade iväg. Bytte till makrot och tog ett par bilder till, sen fick den hoppa iväg in i skogen igen.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

JazzBass
2013-09-12 14:21
#20

Medan vi väntar på sista kommentarerna, finns det något förslag på nästa tema?

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Annons:
Paltn
2013-09-12 18:22
#21

svartvitt!! :P

// Paltfan

Andina
2013-09-13 11:27
#22

Jag lever på bråttomlinjen just nu, men hoppas att kunna återkomma med min respons i afton eller under morgondagen. Jag hoppas det är ok? (Annars får ni utestluta mig helt.)

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

JazzBass
2013-09-13 12:12
#23

Det är ok. 🙂 Du brukar ju annars vara en av dem som bäst följer reglerna och skriver fina kommentarer så vi väntar. 🙂

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Paltn
2013-09-13 15:44
#24

ett annat tema som passar lite till tiden är väl "naturens färger", eller "höstfärger" eller rätt och slätt "höst"

// Paltfan

Andina
2013-09-14 17:25
#25

Balanserar fortfarande på Bråttomlinjen - men här kommer lite snabb-respons i alla fall:

#3 av JazzBass - 2 p
Jag är frälst (djurtoka som jag är)! En helt underbar bild på en liten krabat som försöker göra sig osynlig! Men vilken plats h*n valt…  Jag kan se tomrummet – men bilden skapar en väldans massa scenarier i mitt huvud… ”Vad hände se’n?” Det mörka bildäcket drar elegant med sig min blick till den lilla krabaten.

#7 av Martin – **1 p
**En fin och ”ödesmättad” bild. ”Midsommaren som var.” Det är som att vinden blåser undan sommaren.
Det känns verkligen att det är ett år kvar till nästa midsommar!

#9 av Lillefot93 
Härlig bild på sommaren. En bild som får mig att undra vad som finns på andra sidan bron.

#12 av Paltn – 2 p
En riktigt härlig bild vars ljuset verkligen drar mina ögon utmed vägen. Nästan lite suggestivt. Jag tycker bilden verkligen förmedlar temat och får mig att vilja följa vägen ännu längre fram. Att stolpar o träd lutar på ena sidan tycker jag bara förstärker perspektivet och har mervärde.
Läcker bild! 

#13 av Schnauzertik1 pNästan lite läskigt, en spökstad! På grund av så många detaljer o ingredienser i bilden, så tog det nå’n extra sekund innan jag ’uppfattade’ tomheten i den. Men se’n så!
Häftig bild!

Vilka fotografer ni är! 👍

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

JazzBass
2013-09-15 21:19
#26

Märkte att Martin skulle ha ett poäng till att dela ut, men det ser ändå ut som att jag tog hem den här rundan. Här är poängen, synd att Andina blev utan denna gång. Hon vann ju visst ändå för nån omgång sen så det kanske kompenserar lite. :-)

JazzBass 10

Martin 8

Andina 0

Paltn 7

Schnauzertik 4

Min grodbild var kul och ganska lätt att fota (grodan var still länge), men ett elände att redigera. Den låg ju på ett mycket mörkt ställe samtidigt som jag ville få den att synas bäst på bilden. Blev således att ljusa upp grodan och mörka ner resten. Det svåra låg i att få det att se möjligast naturligt ut, och jag vet inte om det lyckades helt till hundra med det, men kul i alla fall att ni gillade bilden! 🙂

Tror vi kör på höstfärger som följande tema, och tar svartvitt lite senare.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Andina
2013-09-16 13:42
#27

Grattis JazzBass! Härlig vinnarbild! 😃🏆

(#26 - Jag hade nog inte väntat mig att få någon poäng alls, och det är inte heller det viktigaste för mig, så jag är så nöjd så!)

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Annons:
Martin
2013-09-18 09:22
#28

Höstfärger blir ett mycket bra tema - bra förslag!

Och angående din grodbild trodde jag faktiskt att du använt blixt för att ljusa upp grodan - mycket väl utförd redigering i alla fall!

mvh Martin

Upp till toppen
Annons: