Annons:
Etikettkritik-hård
Läst 951 ggr
tlundegard
2013-08-23 12:33

(H) porträtt

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Skulle vilja ha lite kritik på den här bilden. Själv är jag inte helt nöjd med positionen men kan inte sätta fingret på vad jag skulle vilja ändra.

Mer luft över huvudet? Eller att han är mer centralt i bilden? Jag gillar ändå att det är luft på vänster sida, det gör enligt mig bilden lite mer intressant.. Så kom med kritik! :)

2 hästar, en katt och lite fisksoppa
raudur.blogg.se

Medarbetare på akvariefisk.ifokus

Annons:
JNN
2013-08-23 12:48
#1

Svårt att säga nåt konkret tycker jag, men som du säger lite mer luft ovanför huvudet kanske hade varit bra. Placeringen i sig är nog ok, och om killen skulle varit mer centralt placerad så inte mycket i så fall.

Däremot bakgrunden skulle jag nog viljat ha lite annorlunda. Dom ljusa blommorna bakom honom, skulle jag vilja dämpa, tona ner något.

Alternativt tagit en ny bild utan dessa som bakgrund, om det går komponera om bilden på sammaställe..? Blommorna själ lite av uppmärksamheten, ögat dras ditåt.

Inga stora saker, annars tycker jag nog att du fått till en bra bild i mina ögon.

JazzBass
2013-08-23 12:52
#2

Hej! Fin bild. Det första jag funderade på är dock vad han har för ärr på armen. Det är lite synd att det tar uppmärksamhet från resten, om det inte är avsiktligt förstås.

Vad gäller själva bilden så upplever jag bakgrunden för ljus. Fältet strax till vänster om honom drar hela tiden bort blicken från honom och mot det ljusa istället. Mörka gärna ner den så mycket som möjligt, utan att det ser onaturligt ut. Den får gärna också bli lite oskarpare. En annan sak man kan testa är att måla lite varmare Vitbalans på honom. Han står här i skuggan, och skuggljus är alltid kallare i färgen än direkt solljus.

Annars tycker jag kompositionen här är bra, ingen större orsak att peta mer på den. Det enda justeringen som kanske kunde göras är att kapa armen lite högre upp än den är.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

ebbamedruby
2013-08-23 19:27
#3

tycker han skulle passa bättre på vänster sida, för övrigt en mycket fin bild :)

tlundegard
2013-08-24 09:42
#4

Tack för kommentarer, det är nog sant att ljusfläcken drar till sig lite för mycket uppmärksamhet. Tyvärr så är det inget jag har lyckats fixa i camera RAW.. #3 det har du nog rätt i, det är nog det som känns lite "fel".. Han tittar ju faktiskt lite åt det hållet där det inte finns luft! Jag får nog försöka fota en liknande bild någon annanstans, gillar ändå berget med mossan som bakgrund.. :)

2 hästar, en katt och lite fisksoppa
raudur.blogg.se

Medarbetare på akvariefisk.ifokus

tlundegard
2013-08-24 15:20
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Här kommer en till bild, samma person men i en annan miljö och helt annorlunda redigerad. Är den för mycket eller vad tycker ni om den?

2 hästar, en katt och lite fisksoppa
raudur.blogg.se

Medarbetare på akvariefisk.ifokus

:')
2013-08-24 19:03
#6

Personligen tycker jag den andra bilden (#5) är finare då man får mer fokus på modellen! :)

Annons:
Odd
2013-08-24 19:12
#7

Tycker #5 är mycket bättre. Färgskillnaden gör att han står ut mycket mer och blicken dras mot honom istället för att han smälter in i bakgrunden som på #0.

Gillar dessutom kontrasten och den "urtvättade" känslan på färgerna. Bra gjort! =D

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

JNN
2013-08-24 19:51
#8

Håller med, bilden i #5 blev bättre!

Bagtjesen
2013-08-24 21:12
#9

Ibland måste man bara var lite motvals…

Tycker att bild #1 är bättre, tonerna är inte så våldsamma. Jag tänkte inte på ärret/tatueringen som JazzBazz nämnde. Tlundegard säger i #4 att ~"Han tittar ju faktiskt åt det håll där det inte finns någon luft."

Nähä! Han tittar faktiskt med enbart ett öga och direkt in i linsen, eller på fotografen! 😉

I mitt tycke ärbilden nära nog 100% bra, det som drar ner "betyget", är att det borde vara en aning mer luft över hans huvud, och kanske mindre luft åt höger…  Funderar på om lika mycket luft åt vänster som uppåt skulle fixa till det? Och, de utfrätta blommorna mitt i bilden borde gå att fixa till. Om de bara var halvvägs så ljusa som det ljusaste gråa i stenarna skulle det "göra" bilden!

Jag tycker att det bilden är bra komponerad, och fångar ett jättefint ögonblick - det fattas bara en pytte-gnutta till en riktigt fin bild.

Bägtjsesen


tlundegard
2013-08-25 20:35
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Kul med olika åsikter :) Själv så gillar jag båda bilderna, men på olika sätt.. Det är ju två helt olika bilder ;)

Nu har jag gjort ett försök till att bättra bakgrunden på första bilden och tyckte själv att det blev bättre. Beskärningen av bilden är inte heller lika kraftig, lite synd att hårsnodden kom med men det var en helt oplanerad bild..

Ärren är inget jag kan göra något åt, jag vill inte heller sätta igång och klona i bilden.. Det är hans hund som har orsakat dom ;)

2 hästar, en katt och lite fisksoppa
raudur.blogg.se

Medarbetare på akvariefisk.ifokus

Bagtjesen
2013-08-28 12:50
#11

#10 belv kanonfin! Åtgärden med de utfrätta växterna osynliga, och det som jag anade men inte såg så klart förut var att skjurtan smälter lite samman med berget i bakgrunden. En riktig "Ett med naturen"-bild.

Bägtjesen


Upp till toppen
Annons: