Annons:
Etikettvilda-och-tama-djur-ej-kritik
Läst 2258 ggr
JNN
2013-08-23 08:26

Kopparödla

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Häromdagen på väg hem var det en trollslända, i går hittade jag denna fina kopparödla, eller kopparsnok som den också kallas i bland.

Kanske är ett tecken, man bör kanske ha kameran med sig och inte bara mobilen..😉

Annons:
JazzBass
2013-08-23 08:44
#1

Snyggt fångat! Inte nån dålig mobilkamera du har. Den här bilden ser ju nästan tredimensionell ut, och färgerna är så korrekta som de kan bli. Glad Har du redigerat bilden i efterhand eller levererar mobilkameran faktiskt så här bra bilder utan att man behöver göra nåt åt dem i efterhand?

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

JNN
2013-08-23 09:15
#2

Tack JazzBass! Skickade bilden till min jobbdator, och där finns det inte mycket till redigeringsprogram.. Det som finns är Microsoft Office Picture Manager, och i det går det ju inte göra så mycket.

Det jag gjort är justeringar i kontrast och även en aning i färgerna i mellantonerna. Sen beskar jag den lite.Ler

 Kameran är faktiskt ganska hyfsad i S4, är väldigt nöjd med den. Bara man inte zoomar in för mycket, då märks det att det är en mobilkamera..

[Jens]
2013-08-23 09:51
#3

Det var ingen liten kopparorm du stötte på. Det händer då och då att jag gör det men i den storleken är inte så vanlig. Fin bild !

JNN
2013-08-23 10:06
#4

#3 Tack! Uppskattningsvis så var den mellan 30 och 40 cm, så den var faktiskt ganska rejäl!🙂

felixhaljeskog
2013-08-23 10:46
#5

Dom är så sköna att ta på hehe

JNN
2013-08-23 11:02
#6

#5- Det har jag aldrig testat…😮

Annons:
felixhaljeskog
2013-08-23 11:50
#7

#6 får göra de nästa gång du ser en hehe 😃

Bagtjesen
2013-08-24 21:28
#8

Att störa det vilda bara för störandets egen skull är väl inte så schysst.

Att en kopparödla lätt förlorar/offrar en del av svansen vet väl de flesta, men varför provocera fram det?

Jag har sett en  snudd på lika stor kopparödla inne i Sollentuna nu i sommar, fantastisk färg och säkert viktigt djur som för arten fram.

Bägtjsesen


JNN
2013-08-25 00:28
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Nja jag vet inte, jag kanske är harig men jag påträffade denna i dag efter att jag klippt gräset, men inte ville jag peta på den. . Det kändes liksom varför. ..

felixhaljeskog
2013-08-25 08:12
#10

#8 hade faktiskt inte en aning om att dom kan offra svansen, nu vet jag det iallafall och kommer visa mer respekt för dom!

Caaassiiie
2013-08-27 00:36
#11

Oj, nej den var inte liten - kul! 🙂

Mvh Cassandra

C.H Photography
GuruShots




Bagtjesen
2013-08-28 12:44
#12

Jo #10 flera ödlor och speciellt vår svenska kopparödla (bara en av tre ödlearter vi har) kan när den utsätts för hot eller om någon försöker bita tag i den, avknoppa delar av sin svans, Den avknoppade svansstumpen fortsätter då att slingra sig och slukas ofta av angriparen. Kopparödlan hinner oftast slinka undan och överlever detta och bygger ut svansen lite grann igen, men det blir en ful stump/klump kvar som jag tror hämmar ödlans rörelse, och sedan har den troligtvis inget mer att offra.

OT: Man forskar, bl a i det amerikanska försvaret på en hel del djurarter som har liknande beteenden för att se om det kan vara grunden till ny transplantationsteknik - tex ge en spruta i låret så väger det avknipsade underbenet ut igen.

Bagtjesen


Upp till toppen
Annons: