Annons:
Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 1268 ggr
Malyna
8/22/13, 4:34 PM

Objektiv för modellfoto?

Jag har en Nikon D3100 med originalobjekt. Men har tröttnat på dom "tråkiga" bilderna. Är ingen fotograf eller "medianörd" som ÄLSKAR foto & kameror. Men jag fotograferar en del till min blogg. Finns det något bra objektiv som tar riktigt bra modellbilder? Jag menar givetvis snygga porträttbilder som man knappt behöver redigera. Har sett många som tagit snygga bilder, så något objektiv verkar det ju finnas. Har varit inne på att byta själva kameran, men enligt kunniga folk så är inte kameran problemet, utan objektivet.

Sajtvärd på Polen

Annons:
Schnauzertik
8/22/13, 5:04 PM
#1

Om du bara får "tråkiga" bilder med ditt nuvarande objektiv så lär det knappast bli så mycket bättre bara för att du byter objektiv.

Om man vill ha ett billigt alternativ är annars ett fast 50/1,8 ett skapligt val.

Värd för Pensionärer

bgtommyalm
8/22/13, 5:10 PM
#2

Jag har enligt mångas mening ett sunkigt Kit-objektiv 18-55 och enligt min mening finns inget annat objektiv som tar riktigt bra modellbilder på annat sätt än vad mitt gör. Mitt nästa objektiv som sitter på ett annat hus är 55-250 och det gör ungefär samma goda jobb.

Ditt problem sitter nog inte i objektivet även om 50/1,8 som föreslås är ett bra porträttobjektiv

Önskar dig en bra dag.    Tror mer på kunskap än på prylar!

Medarbetare på Modellfoto i Fokus

JazzBass
8/22/13, 6:58 PM
#3

Om du inte vill pilla på bilderna i efterbehandlingen får du låta kameran göra det. Prova de olika bildprofilinställningarna, och se till att exponera rätt. För modellfoto får man gärna exponera ganska ljust, speciellt om man har vit bakgrund som lurar ljusmätaren. Med svart bakgrund kan man tvärtom få hålla tillbaka lite.

Men om jag ska rekommendera ett objektiv för modellfoto till dig skulle jag välja AF-S 50/1,8 G, eller det lite snävare AF-S 85/1,8 G om du oftare fotar ansikts- eller halvkroppsporträtt. Speciellt om du fotar ute i naturlig miljö och inte i studio är de här objektiven roligare än kitobjektivet eftersom de ger möjlighet till bilder med kort skärpedjup, vilket ofta är snyggt på modellbilder.

Men för att få snyggast möjliga bilder krävs nog en liten manuell justering av bilderna i efterbearbetningen. Åtminstone en justering av svart- och vitpunkt (speciellt den senare) brukar göra susen för så gott som varenda bild. 🙂

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Malyna
8/22/13, 8:05 PM
#4

Jag håller på att prata med en ang Tamron AF 90/2,8 SP DI Macro. Är detta ett bra objektiv? Lätt att använda? Är ju som sagt inte jätteduktig på fotografering, men försöker lära mig dom enkla sakerna.

Sajtvärd på Polen

JazzBass
8/22/13, 8:21 PM
#5

Japp, det är riktigt bra. Inte så välbyggt enligt mig, och autofokusen är inte så snabb, men i övrigt är det ett mycket skarpt och bra makroobjektiv. Har inte hört nån som ägt/äger det som har tyckt illa om det. Funkar förstås också till porträtt. Bildvinkeln kan dock vara i snävaste laget, men bra om du fotar bilder som typ den i din Avatar.

Eller… kom att tänka på att ovannämnda objektiv finns i några versioner, varav endast de senare funkar på D3100. Det måste ha inbyggd autofokusmotor för att du ska kunna använda autofokus. Så kolla upp detta. Jag rekommenderar inte ett objektiv som du inte får autofokus med, då sökaren på kameror i klassen med D3100 inte är så bra för att fokusera manuellt med.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Malyna
8/22/13, 9:02 PM
#6

Om vi glömmer detta objektivet & jag frågar istället om bilden jag har bifogat här. Vad finns det för objektiv som tar sådana foton till min kamera

(Mod. edit: bild borttagen av upphovsrättsliga skäl)

Sajtvärd på Polen

Annons:
Malyna
8/22/13, 9:05 PM
#7

Här kommer en till som jag tycker om.

(Mod. edit: bild borttagen av upphovsrättsliga skäl)

Sajtvärd på Polen

Malyna
8/22/13, 9:05 PM
#8

En sista.

(Mod. edit: bild borttagen av upphovsrättsliga skäl)

Sajtvärd på Polen

ChemicalTV
8/22/13, 9:17 PM
#9

det handlar nog snarare om att veta kamerans funktioner, bildkomposition och bildredigering än om hur objektiven jobbar "åt" en. det gäller faktiskt att kunna bländare, slutare, iso osv om man vill få fram professionella resultat, det är du som är fotografen och inte kameran. :) hur länge har du haft din kamera? Kan tipsa om hemsidan Photoshoprecept.se som kan visa hur man får liknande effekter som i de två sista bilderna :)

Malyna
8/22/13, 9:18 PM
#10

Har hittat två till objektiv..

AF Macro Extension Tube For Nikon AF AF-S D
Nikon Nikkor AF-Zoom 70-300mm f/4-5.6G

Kan det kanske vara något?

Sajtvärd på Polen

JazzBass
8/22/13, 9:33 PM
#11

Jag tog bort bilderna du lade upp då det uppenbarligen inte är dina bilder och jag antar att du inte har rättighet att publicera dessa. Lägg in länkar till bilderna istället, helst inte en direktlänk dock.

#10 - Det första är en mellanring som man lägger mellan kameran och ett objektiv för att kunna fokusera på motiv riktigt nära kameran. Det ska du inte köpa om du inte är intresserad av makrofoto. Det andra är bra, men jag skulle absolut rekommendera versionen med stabilisator istället, då ett sånt långt objektiv ställer höga krav på kort slutartid om man fotar för hand, vilket inte alltid är möjligt.

Nu hann jag ju se bilderna du lade upp. Jag antar att det du vill ha är ett ljusstarkt kort eller medellångt teleobjektiv, typ de jag föreslog först. Alltså nånting mellan 50 och 100mm i brännvidd och gärna hög ljusstyrka, minst f/2,8.

Har du hunnit experimentera med de olika bildprofilinställningarna i kameran redan (standard, neutral, porträtt, livfull, landskap…)? Om man inte gillar att redigera så kommer man långt genom att använda en bra bildprofil för ändamålet.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Malyna
8/22/13, 9:35 PM
#12

Frågade en fotograf som jag har kontakt med, han tipsade om Nikon AF NIKKOR 50mm 1:1,8D. Såg på butikspriserna att det låg på runt 1 000 kr, vilket jag tycker är okej pris för att köpa NY.

Någon som vet om detta fungerar på min kamera eller är bra?

Sajtvärd på Polen

JazzBass
8/22/13, 9:43 PM
#13

Nej, det funkar inte så bra, du får ingen autofokus med det (och tro mig, det är inte så kul att fokusera manuellt med ett sånt, jag antog utmaningen en gång i tiden då jag hade en Nikon D60 - utan egen autofokusmotor precis som D3100 - och den utmaningen förlorade jag. Skärpan låg rätt på max var femte bild om jag använde stor bländare). Det nyare AF-S 50/1,8 G funkar däremot, och är också annars bättre.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Annons:
Malyna
8/22/13, 9:55 PM
#14

Så det är så att Nikon AF-S 50mm f/1.8G passar min kamera som inte har inbyggd AF motor i kamerahuset? Och man slipper köra manuellt?

Om man kollar på hemsidor som säljer detta objektiv så står inte min kamera med.

http://www.elgiganten.se/product/foto-video/objektiv/JAA015DA/nikon-af-s-50mm-f-1-8g-objektiv?scid=PRICECOMP_PRICERUNNER_EGAB

http://www.netonnet.se/art/foto/objektiv/objektiv-nikon/fast-brnnvidd/nikon-af-s50mmf18g/160932.5242/

Sajtvärd på Polen

JazzBass
8/22/13, 10:13 PM
#15

Det passar, med 100% säkerhet. Objektiven, från Nikon, måste ha beteckningen AF-S för att autofokusen ska fungera på din kamera.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Malyna
8/22/13, 10:17 PM
#16

Okej, tack för hjälpen :) beställer ett sådant

Sajtvärd på Polen

[FiaArne]1
8/23/13, 3:37 PM
#17

Jag har ett nikkor 50 mm af-s f/1.8 G till min Nikon D3100. Funkar super till det mesta, och är absolut rätt om du vill få fina porträtt :)

Malyna
8/23/13, 4:17 PM
#18

Köpte det som ni tipsade om idag. Verkar jättebra, dock saknar jag att kunna zooma. Men man kan inte få allt..

Sajtvärd på Polen

LFCFredda
8/23/13, 4:42 PM
#19

#18

Du får zooma med fötterna istället. ;)

Upp till toppen
Annons: