Annons:
Etikettkritik-medel
Läst 2326 ggr
Miidaz
8/21/13, 1:18 AM

(M) - Månen

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Första gången jag fotar månen seriöst och skulle gärna vilja ha lite kritik på denna bilden! :) 

Fotat med en Nikon D60 och ett Sigma AF70-300/4-5,6 DG.

Annons:
JNN
8/21/13, 6:47 AM
#1

Tycker att det här är mycket bra om det är ditt första försök! Saknar dock lite skärpa, men du kanske redan skärpt upp den något? Antar att du beskurit bilden något, och då kan man ju förlora lite skärpa av den anledningen.

 Sen skulle jag av mina egna principers skull placerat månen lite högre upp i bild närmare hörnet. I sidled är det bra, men lite högre. Annars har jag inte så mycket mer att komma med..🙂

Bagtjesen
8/22/13, 11:14 AM
#2

Månen lockar oss alltid, även om det är en ödslig plats - varför är det så - förklara det.

Tycker som #1 JNN att det är ett mycket bra försök - Du har månen på 1/3 från höger och det ger luft åt bilden - att få månen att hänga lite uppe till höger är också ett klassiskt trick - månen blickar ner på oss… Jag letade förgäves efter EXIF-information i din bild men den verkar ha försvunnit i redigeringen. Jag tror att även med objektivet inzoomat till 300mm blir månen ganska liten så du har fått beskära en hel del? Troligen har du förlorat en hel del information vid beskärning och sparning till ny jpg. Kanske har du lite rörelseoskärpa, t ex spegelslammer om det är en taget med en DSLR, eller lite för lång slutartid.  Titta tillbaka på slutartid, bländare (nästan alla objektiv fungerar bättre nedbländat 1-3 tre steg. Jag brukar alltid försöka blända ner 2 steg när jag vill objektivets bästa skärpa, men om det var 300mm och f5.6 så skulle det bli minst f11 och då kanske ännu hellre f22 men det får ju kanske för stora konsekvenser med 2-4 ggr så långa slutartider. Fundera om separat utlösare - Tråd eller IR kan göra att det fungerar ännu bättre?  Som tur är är månen ett relativt återkommande motiv 🙂 Så på en kväll hinner man springa ut och in och kolla mellan tagningarna för att hitta något som ger bästa resultat.

Bägtjesen


Miidaz
8/22/13, 8:36 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

#1 Man tackar! Det stämmer helt att det är mitt första försök samt att jag har beskurit bilden och det är även det enda jag gjort med bilden. Ska testa beskära annorlunda och se om det blir bättre! :)

#2 Tackar och bugar för dina tips, ska absolut försöka mig på det vi nästa tillfälle! Skickar med originalbilden så får ni kika om ni vill.

:)

Miidaz
8/22/13, 8:39 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Testade med lite olika inställningar men tycker den i inlägg #1 / #3 blev bäst. Här är ett av försöken iaf.

Bagtjesen
8/24/13, 8:51 PM
#5

Varit ute i lanfdsorten och inte kunna följa tråden.

Tittade på #3  och där ser man faktiskt remsor av moln, vilket ger ett helt annat intryck i bilden - det för månen lite närmare oss, kanske är det bar i min fantasi, eller så till för det något till perspektivet. Kanske går det att framhäva molnremsorna?

Det är alltid roligt att försöka se något nytt i bilden - som kanske vi alla som sett den hastigt trott att bakgrunden var helsvart!

Bägtjesen


Miidaz
8/29/13, 12:18 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Meningen var från början att försöka få med molnen, men det var svårare än jag trodde haha. Såhär såg det ut när jag försökte iaf.

Annons:
Bagtjesen
8/29/13, 4:35 PM
#7

Där (i #6) fick du faktiskt in tre olika djup: Närmast längst ner till höger är det en helsvart sluttning in mot bilden, och sedan molnet och sist månen.

Det blev faktiskt en interssant komposition. På min laptop är det dock bara när jag sitter i perfekt vinkel som allt syns - kanske går det att lätta upp molnet och himlen något utan att bilden försämras i övrigt.

Glöm inte att halvmåne någon dag hit eller dit faktiskt är intressant också - då brukar man kunna se de taggiga bergslandskapet på månen mer i profil. Naturligtvis finns bergslandskapet där även vid fullmåne, men på något vis verkar det som om de inte framträder lika tydligt vid helmåne som när de syns i månens inre halva (om du förstår vad jag menar). 

Fast - när jag sett det har jag använt mig av "digi-scoping" med hjälp av extra tub anpassad till kameran på en fågelkikare - det blir då ungefär som ett 900mm objektiv på en halformatskamera - Fast jag tror att de skall kunna ses med ett 300mm också.

Bägtjesen


UrchinFamiljen
8/30/13, 7:27 AM
#8

Riktigt fina bilder! :)

Fingal Silver ♥ Tay Urchin Ceder Juniper Besök gärna min fotoblogg på rattien.weebly.com!

JNN
8/30/13, 7:42 AM
#9

Bilden i #6 är ju kanonläcker, här passar det bra att månen är centrerad faktiskt..!🙂

Paltn
8/30/13, 3:59 PM
#10

Tycker #6 var mycket läckrare än tidigare versioner då den känns mer spännande.
De andra känns lite tråkiga, men lite moln och sken tillförde mera mystik och känsla.

// Paltfan

Miidaz
9/14/13, 8:18 PM
#11

Oj, man tackar för all fin kritik! :)

Upp till toppen
Annons: