Annons:
Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 1972 ggr
Laini
2013-08-20 22:45

Samsung NX1000

Hej,

Jag är total nybörjare på foto men måste lära mig, dels på grund av mitt jobb och dels min nya hobby som kräver att jag tar någorlunda proffsiga bilder. Så jag undrar om någon vill förbarma sig och tala om för mig om detta är en bra nybörjarsystemkamera? http://www.pixmania.se/se/se/12831732/art/samsung/nx1000-vit-objektiv-nx-20.html

Tyvärr är även detta lite i överkant av vad min budget klarar av, så räcker det med det medföljande objektivet så länge? Som sagt, ytterst tacksam för lite hjälp!

Annons:
JazzBass
2013-08-21 08:12
#1

Sett till specifikationerna är den riktigt bra, har stor aps-c-sensor vilket gör att den teoretiskt möjliga bildkvaliteten är på proffsnivå. Men det är svårt att säga om den är 100% lämplig till det du ska fotografera. Dessutom har jag inte stött på så många kameror som ger optimala bilder direkt, utan det krävs så gott som alltid lite redigering för att få bilderna att "poppa" och se proffsiga ut.

Det medföljande objektivet har ett ganska litet, men användbart, zoomomfång. Det är också ganska ljussvagt, så om du tänkt fota mycket i svagt ljus är det inte det bästa tänkbara. I övrigt borde det duga bra till det mesta.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Inkanyezi
2013-08-21 08:27
#2

Det beror mest på vad du ska fotografera, vilken utrustning som är mest lämpad. Alla kameror går att ta "proffsiga" bilder med, det hänger mest på den som hanterar kameran, men en del kameror är bättre på vissa saker. I en del speciella fall kan det också behövas särskild optik, och i de fallen måste sådan finnas till systemet man väljer.