Annons:
Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 1972 ggr
Laini
2013-08-20 22:45

Samsung NX1000

Hej,

Jag är total nybörjare på foto men måste lära mig, dels på grund av mitt jobb och dels min nya hobby som kräver att jag tar någorlunda proffsiga bilder. Så jag undrar om någon vill förbarma sig och tala om för mig om detta är en bra nybörjarsystemkamera? http://www.pixmania.se/se/se/12831732/art/samsung/nx1000-vit-objektiv-nx-20.html

Tyvärr är även detta lite i överkant av vad min budget klarar av, så räcker det med det medföljande objektivet så länge? Som sagt, ytterst tacksam för lite hjälp!

Annons:
JazzBass
2013-08-21 08:12
#1

Sett till specifikationerna är den riktigt bra, har stor aps-c-sensor vilket gör att den teoretiskt möjliga bildkvaliteten är på proffsnivå. Men det är svårt att säga om den är 100% lämplig till det du ska fotografera. Dessutom har jag inte stött på så många kameror som ger optimala bilder direkt, utan det krävs så gott som alltid lite redigering för att få bilderna att "poppa" och se proffsiga ut.

Det medföljande objektivet har ett ganska litet, men användbart, zoomomfång. Det är också ganska ljussvagt, så om du tänkt fota mycket i svagt ljus är det inte det bästa tänkbara. I övrigt borde det duga bra till det mesta.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Inkanyezi
2013-08-21 08:27
#2

Det beror mest på vad du ska fotografera, vilken utrustning som är mest lämpad. Alla kameror går att ta "proffsiga" bilder med, det hänger mest på den som hanterar kameran, men en del kameror är bättre på vissa saker. I en del speciella fall kan det också behövas särskild optik, och i de fallen måste sådan finnas till systemet man väljer.

Så ett riktigt bra svar är svårt att ge, om man inte vet vad du ska fotografera. Men just det där med "proffsiga bilder" hänger inte särskilt mycket på kameran. Samsung NX1000 kan användas för att ta såna bilder, men det går med nästan alla kameror på marknaden, och ingen av dem gör det alldeles av sig själv, utan alla kräver att fotografen vet hur man gör.

Så om du berättar vad det går ut på, och hur stor din budget är, kanske du kan få bättre och mer specifika råd.

Inkanyezi
2013-08-21 11:54
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

För att illustrera att skillnaden mellan en kompaktkamera och en systemkamera kanske inte alltid är avgörande, lägger jag upp ett par bilder här. Den första bilden är tagen med en gammal kompaktkamera, Nikon Coolpix 3200, från 2004, min första digitalkamera. Den har CCD-sensor och mer begränsat dynamiskt omfång än alla systemkameror. Sensorns pixeltal är ungefär tre miljoner, vilket är betydligt mindre än exempelvis sensorn i NX 1000.

Bilden här är ändå krympt till 1600 pixlar på bredden, för att inte bli onödigt stor för en bildskärm. Kameran har alltså en aning högre Upplösning.

Inkanyezi
2013-08-21 12:01
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Och samma motiv taget med Olympus OMD E-M5.

Det jag vill visa är att det inte är någon dramatisk skillnad i bildkvalité mellan den gamla lilla kompaktkameran och en betydligt nyare systemkamera med mer än dubbelt så hög Upplösning på sensorn. Också den här bilden är krympt för att inte bli för stor på en bildskärm, men även om man ser bilderna i full Upplösning är skillnaden inte jättestor. Det blir lite mjukare gradation, mindre brus och något högre skärpa med systemkameran, men när man tittar på hela bilden är den största synliga skillnaden i bildkvalité att det dynamiska omfånget är större, vilket ger mer detaljer i skuggor och högdagrar.

Så beroende på vilka motiv man ska ta, kan man inte förvänta sig någon jättestor skillnad i ren bildkvalité beroende på vilken kamera man väljer. Däremot kan det skilja väldigt mycket på ergonomin. En annan aspekt är också att systemkameran kräver ett ganska bra stativ, medan kompaktkameran klarar sig med ett rätt risigt stativ, som kostar mycket mindre. Systemkameran är också mera lättjobbad och kan spara RAW, vilket ger större redigeringsmöjligheter.

Laini
2013-08-21 12:17
#5

Tack för era svar! Jag kommer mest fota produkter inomhus just nu, och en och annan kattbild såklart. Grejen med de digitalkameror jag haft tidigare (flera år sen) är att de var så långsamma och tråkiga. Dessutom vill jag ha en kamera att växa iaf litegrann i, både vad gäller bildredigering och objektiv.

Synd dock att det verkar hänga så mycket på fotografen… ;)

Inkanyezi
2013-08-21 12:29
#6

NX1000 är en bra kamera. Om objektiven som finns att välja på räcker åt dig, så är det inte något tokigt val. Den kan också användas med äldre objektiv till kameror för film om man har en adapter, men det är lite knepigare och kräver mer kunskap.

Det finns flera fördelar med spegelfria system, kanske särskilt vid produktfotografering, så ur den aspekten är NX1000 ett riktigt bra val.

Och systemkamerorna är fortfarande kvickare än kompaktkameror, särskilt när man trycker av, eftersom de svarar omedelbart. Skärpeinställningen är också kvickare på systemkameror, men det som märks mest är att kompakterna har en märkbar fördröjning i själva utlösningen, vilket är rent eländigt om man ska ta bilder på barn eller djur.

Annons:
Upp till toppen
Annons: