Annons:
Etikettsäljes-köpes-bytes
Läst 1095 ggr
Malyna
8/18/13, 2:12 PM

Tripod gorilla SÖKES!

Vi ska åka till utlandet om 12 dagar. Vi söker en tripod gorilla (heter typ så tror jag). Vet att det finns billiga sådana under 200 kr för systemkameror. Men saken är den att vi måste ha den INNAN vi åker. Dom vi hittat tar leveransen flera veckor. Någon som har en sådan att sälja eller vet ett billigt ställe?

Sajtvärd på Polen

Annons:
Bagtjesen
8/18/13, 3:07 PM
#1

Om du bor i närheten av en stad tror jag att du får napp direkt på gorilla-liknande böjbara stativ. Har sett dem på relativt små fotoaffärer i småstäder som Östersund, och på varuhus typ Elon, Elgiganten, MediaMarkt. den typen av butiker har kanke inte så många typer avkameror eller så stort sortiment av objektiv, men brukar har massvis med "pryttlar" kring foto.

Bägtjesen


Malyna
8/18/13, 3:24 PM
#2

Ja, jag bor i en stad så borde kanske finnas. Men tror dom ligger på 500 kr :/ Det priset är jag inte ute efter..

Sajtvärd på Polen

Bagtjesen
8/18/13, 3:46 PM
#3

Det är nog så att det finns många kopior, och det är inte säkert att de alls är lika bra! Du bör "klämma och känna" på ett original och jämföra med en kopia - 200:- som eventuellt inte fungerar som det skall är att kasta pengar i sjön. Har du en dyr kamera? Varför då utsätta den för ett bristfälligt stativ? Köper du en kopia skall det kanske vara av ett fabrikat som ändå är schysst - det finns sådana.

Jag har sett bra gorilla tripod kopior på stormarknader, och oftast är de lite mindre och passar inte större tyngre kameror, därav har det inte blivit något köp för min egen del.

Om du hade tänkt beställa via postorder så kostar det oftast en hel del mer med frakt från utlandet, så totalpriset kanske ändå inte skiljer sig så mycket åt.

Kolla också på butiker med webbförsäljning, Cyberphoto, Fotokungen, Rajala, Scandianvian Photo, i vissa fall har jag fått hem grejor på ett par dagar. Kanske har de icke-original?

Bägtjesen


Malyna
8/18/13, 3:53 PM
#4

Fungerar min Nikon D3100 Systemkamera + 18-55mm Objektiv (står att vikten är 705,00g) på denna?

http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bild/foto-video/stativ/hama-flexpod-stor-p57054

Sajtvärd på Polen

Malyna
8/18/13, 3:55 PM
#5

Jag är ingen fotograf eller ÄLSKAR att fotografera. Jag bloggar & tjänar lite pengar på det vid sidan av mitt vanliga liv. Men klart jag är rädd om min kamera.. Vem är inte det? Men har inte någon jättedyr kamera.

Sajtvärd på Polen

Malyna
8/18/13, 3:56 PM
#6
Annons:
Malyna
8/18/13, 3:56 PM
#7

Jag menar, eftersom min kamera verkar inte väga mer än 1 kg.. Har ju det vanliga objektivet kvar från när jag köpte kameran.

Sajtvärd på Polen

Bagtjesen
8/18/13, 4:48 PM
#8

Kjell&Co säger att den "klarar tyngre kameror" Samtidigt under fliken "Passar till" visar de bara kompaktkameror och Nikon 1 J1, vilka alla är betydligt lättare än din D3100. Det är lite tokigt när tillverkare/leverantörer inte kan ge klara besked om vilka specifikationer som gäller för en produkt…

Hamas hemsida nämner inget om Hama Flexpod, däremot finns det andra t ex Benro Flexpod omnämnda på nätet, men den har stela ben!

Cyberphoto tar 299:- för ett Joby Gorillapod original som klarar 800g. Men har även för ännu större. Så det är nog tyvärr precis som vanligt - att man får det man betalar för…

Kolla i handboken vad din kamera och ditt objektiv väger, eller väg kombinationen på grönsaksvågarna i ett varuhus!

Bägtjesen


Malyna
8/18/13, 5:10 PM
#9

Har vägt min hemma på en köksvåg.. Den väger under 800g!

Sajtvärd på Polen

Bagtjesen
8/18/13, 5:47 PM
#10

Då tycker jag du borde köpa en riktig gorillapod som klarar 800gr, och inte lita på produkter som inte klart talar om vad de klarar av.

Jag såg en diskussion på nikonforum där man t ex med den större och tyngre D7000 inte klarade sig med 800gr-versionen, med ett vanligt makro 105 mm eller en 910-blixt. Så tänk igenom ev framtida användningsområde för kameran/objektiv och gorillapoden!

Hoppas du får en fin foto-semester!

Bägtjesen


Malyna
8/18/13, 6:22 PM
#11

Jag kommer bara använda den kameran jag har samt en mindre (vanlig). Och vill ha en billig (skit samma kvalité), måste ha den snabbt & billigt. Men måste veta om den passar med tyngd för Nikon D3100 på runt 700g.

Sajtvärd på Polen

Jalking
8/18/13, 9:39 PM
#12

Gorillapoden är bra! Jag har ett par i olika storlek, den minsta med magenetfötter. Guld värt när man jobbar till sjöss.

Men… har du problem att få tag i en gorillapod före resan ska du få ett tips på en bra och mycket billig nödlösning som dessutom spar vikt i bagaget.
På de flesta resmål brukar finnas små souvenirväskor i storlek från att rymma en assanyckel till ungefär A5. Enkla saker, två hopsydda tygbitar med en dragkedja. Köp en stor sån väska och en påse torkade bönor eller gula ärtor och fyll i. Nu har du ett förvånansvärt bra "stativ" Bara ställ på en någorlunda slätt yta, ställ på kameran och rikta den som du vill. Kameran står stadigt!

Malyna
8/18/13, 9:56 PM
#13

Jag hade även tänkt köpa ett vanligt stativ, men om vi fick tag på en gorillatripod så hade det varit bra :) Eftersom alla vil vara med på bilderna. Och det är jobbigt att gå runt med ett vanligt, stort stativ som man måste vinkla ut varje gång.

Sajtvärd på Polen

Annons:
JNN
8/19/13, 7:28 AM
#14

Här är en som klarar upp till 500 gram, så det är nog också för lite. Sen beror det säkert lite på hur man använder den, hur man riggar upp den.

Fäller man ut benen i spagat och bara sätter på kameran rakt upp och ner så kanske det funkar, men jag är rädd att låsningsanordningen på själva kulan är för klen. Den kommer förmodligen att vilja falla framåt, då den inte går att låsa tillräckligt hårt.

http://kaffebrus.com/fotopro-rm-101-1847.html#imagesdocuments

Annars kanske denna skulle kunna vara något. Inte en gorilla, men inte särskillt stort stativ heller. Klarar upp till 1.5 kg:

http://kaffebrus.com/ministativ-195-cm-981.html

Tycker dom levererat ganska fort också.

Upp till toppen
Annons: