Annons:
Etikettövrigt
Läst 1391 ggr
stenvall99
8/15/13, 7:42 PM

fotovägg!

heej, jag tänkte göra en fotovägg men jag undrar hur jag ska göra för att inte förstöra tappetern under, och om man ska framkalla bilderna eller om jag ska skriva ut dom i skrivaren? :)

tacksam för svar! :)

Annons:
leemland
8/15/13, 9:02 PM
#1

Jag tycker det helt och hållet är en smaksak om man vill beställa dom eller trycka ut dom själv. 

Du kan köpa lite större ramar och fästa fotona i och sen sätta upp dem på väggen.

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

stenvall99
8/15/13, 9:12 PM
#2

#1 jag hade tänkt ha dom direkt på väggen inte i rammar för jag tycker det blir snyggare så, men ja undrar om de finns någon sort skiva man kan ha på väggen och sen fästa fotona på skivan? :)

[Djurlinnea]
8/15/13, 9:45 PM
#3

Jag har en fotovägg med foton jag har framkallat från http://www.smartphoto.se/. Jag har förstört väggen och satt fast med häftmassa.. Dock så är det en gammal tapet som ska tas bort sen när jag tar bort fotoväggen, för det blir väldigt fula fettfläckar. Men väggen är snygg med bilderna uppe. 

Ska framkalla ett gäng nya bilder snart. Min fotovägg innehåller typ hela mitt liv, känns bra att vakna på morgonen och bara titta på bilderna. ^^

Inkanyezi
8/16/13, 7:27 AM
#4

#2 Om du ska sätta upp en skiva, måste ju den också fästas, men du kan ju ta strängt taget vilken skiva som helst, och då handlar det ju mest om måtten och hur du ska fästa den. De slätaste skivorna är gipsskivor, som har ett pappersbelägg på båda sidor. De är ganska ömtåliga, så man får vara varsam när man hanterar dem och när man gör hål för att fästa dem.

Inom byggbranschen används oftast en typ av skruv som har ganska brant stigning, borrande spets och försänkt skalle. Väggen bakom avgör hur man måste förbereda. Om det är mur eller betong behövs plugg, men om det är gipsskiva eller trä är det bara att skruva rätt in. Om man senare bestämmer sig för att ta bort skivan så finns ju hålen kvar, men de kan vara ganska få och placerade så att de inte är direkt iögonenfallande.

Träfiberskivor av olika typer är mer knepiga, eftersom de inte är fria från syra och kan färga av sig åt båda sidor, särskilt vid fuktgenomträngning. Gipsskivan är snällare mot bilderna och mot tapeten. Den har inte heller någon tendens att bukta sig. Om man vill kan man fästa den med lister utan att skruva i själva skivan, men eftersom en sådan skiva är ganska tung måste den fästas väl.

Nalle43
8/16/13, 10:46 AM
#5

http://artistbutiken.se/ramar-och-passepartout/kartong-lattviktsskivor.html

på ovanstående länk kan du läsa om lättviktsskivor, som jag tror skulle passa dej.

Om du ska "framkalla" eller skriva ut själv är helt och hållet en fråga om hållbarhet. Blir bilderna utsatta för solljus och ska ha en hållbarhet mer än några månader ska du helt klart "framkalla".

Låt inte det du inte kan göra hindra dej att göra det du kan göra

Upp till toppen
Annons: