Annons:
Etikettlandskap-och-natur-ej-kritik
Läst 704 ggr
felixhaljeskog
2013-08-15 17:47

..and the mist

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Postirisering har blivit min värsta fiende..
Var ute på en liten nattpromenad inatt, och det bjöd på lite spöklig dimma!

Gillar bilder i sig, men förstår mig verkligen inte på varför postirisering ska komma på de bilder jag brukar bli mest nöjd med..

Annons:
felixhaljeskog
2013-08-15 18:39
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Vart även bild på bilar, var ett bra tag sen jag satt vid en väg och fotade, får bli lite mer så man kanske lär sig mer om hur bilderna kan bli bättre!

[maloue]
2013-08-15 19:45
#2

Riktigt härliga fotografier ändå måste jag säga!

Anna
2013-08-15 19:54
#3

Snyggt!

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

JNN
2013-08-15 20:27
#4

Ser inte mycket till posterisering på dessa bilder, tycker dom var hur bra som helst!🙂

felixhaljeskog
2013-08-15 21:10
#5

Tack alla som skrivit!

#4 Nja är inte så mycket när jag lägger upp dom på internet, men i min bildvisare på datorn är det vääldigt mycket, men tror det kan ha med min skärm att göra faktiskt, kollade upp den idag och det visade sig att den inte är speciellt bra när det gäller kontraster å färger osv.

Så det blir att kolla noggrannare nästa gång jag köper en skärm ! 🙂

Inkanyezi
2013-08-16 07:35
#6

Posterisering får man alltid när det är ljuskällor som går mot urfrätt, och också när man höjer ljusheten i mycket mörka partier. Det finns egentligen ingen bot, eftersom inte ens HDR-mjukvaran kan fixa det. Kontrasten i nattmotiven är oftast för hög för att man ska få mjuk gradation över hela tonskalan.

Särskilt ljuskällorna kan vara problematiska, i högre grad än de mörka partierna. Det mörka kan man alltid låta gå ner mot svart, vilket både eliminerar posterisering och minskar bruset. Men mot ljuskällorna finns inget som hjälper. De har oftast så stor kontrast mot det bakomliggande mörka att urfrätningen börjar långt utanför själva ljuskällan, och blödning över sensorn gör att man inte kan få god gradation intill själva ljuskällan. Hur stor blödningen är beror på flera saker, men en av dem är AA-filtret, och kameror utan AA klarar det lite bättre.

Just i den här sortens bilder är det rätt stor skillnad mellan kameror med eller utan AA-filter, och mellanformatskamerorna är suveräna på att separera ljuskällor från bakgrunden jämfört med de flesta andra.

Annons:
felixhaljeskog
2013-08-16 14:17
#7

#6 Tack för bra info! men vad menas med AA-filter?

Inkanyezi
2013-08-16 14:53
#8

AA-filter är som en liten mattskiva som sitter framför sensorn och sprider ljuset, så att det inte ska bli riktigt skarpt. AA-filtret minskar alltså skärpan från objektivet lite grann genom att sprida ljuset, och det begränsar då också hur stor kontrast som är möjlig att få mellan mycket närliggande pixlar. 

Meningen med AA-filtret är att man ska slippa moaré, vilket kan visa sig när man har upprepade mönster, som ett Gunnebostängsel eller ett broräcke och liknande. I stället för att det ska bli moaré minskar skärpan lite grann. 

Mellanformatskameror har inte något AA-filter, inte heller Leica FF-kameror eller vissa andra fullformatare, D800E exempelvis. Det finns enstaka andra kameror utan filtret, jag tror också Fujifilm gör en. 

Utan AA-filtret kan sensorn separera sina ljusbrunnar bättre och blödningen mellan dem minskar. Näraliggande ljusbrunnar kan visserligen "blöda" genom att smitta varandra elektriskt, men den optiska blandningen från AA-filtret går bort.

felixhaljeskog
2013-08-16 15:10
#9

#8 Okej då förstår jag! bra info!

Upp till toppen
Annons: