Annons:
Etikettvilda-och-tama-djur-ej-kritik
Läst 1469 ggr
Omgitsmli
2013-08-15 17:12

hjälp!!?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Varför blir mina bilder så dåliga! :(

Fotar på Läge M, AF-C, F5, ISO 400 och slutare 360

Har ett objektiv på 18-135

Hört att ju kortare slutare jag har desto skarpare men mina bilder blir som en akvarellmålning..Vad gör jag fö fel?

Annons:
JazzBass
2013-08-15 17:38
#1

Med iso 800 hade du kunnat köra med 1/720s sekund slutartid istället, vilket hade gett mindre rörelseoskärpa. Så kort tid kan behövas för att frysa en springande hund.

Sen är skärpedjupet inte speciellt långt med f/5 och lång brännvidd. Det gör det kritiskt att man prickar rätt med autofokusen. Bäst att sikta på huvudet och följa med hunden med en autofokuspunkt. Sen får man gärna hålla in avtryckaren (seriebildtagning aktiverad) och ta många bilder, så ökar chansen att nån eller flera bilder blir bra. Och så gäller det förstås att hålla kameran stadigt.🙂

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Omgitsmli
2013-08-15 19:02
#2

Jag testade höja slutaren jätte mycket men jag fick ändå akvarellmålningar..

MagArne
2013-08-15 19:54
#3

TS

Nu har du inte hundra koll på din bild.
Bilden är tagen med ett 55-200 VR objektiv inställt på 200mm
ISO 640
Slutartid 1/640s
Bländare f/7.1
Avstånd till fokuseringspunkt ca 13 meter

http://www.dofmaster.com/dofjs.html

Med dessa parametrar kan vi räkna ut att med bländare f/7.1 på 200mm får vi ett skärpedjup på 118cm vilket är fullt tillräckligt för att få hela hunden i fokus. Problemet borde alltså bero på slutartiden.

Jag håller med #1 att du borde fokusera på hunden och följa hunden och trycka av när kameran är i rörelse. På så vis rör sig hunden mindre i förhållande till kameran än om du hade tagit bilden med kameran helt stilla.

Testa en kortare brännvidd, säg ca 100mm som är mindre känslig för skakningar och se om det gör någon skillnad.

Sen kan du ju alltid öka på skärpedjuket om du känner för det genom att välja en mindre bländare (högre bländartal) Kolla länken och räkna lite själv så ser du vad som händer när du ändrar parametrar.

JazzBass
2013-08-15 20:10
#4

#3 - Ser man på, jag bemödade mig inte om att kolla Exif.

Nu är ju förstås 200mm klart mer känsligt för skakningar än 100mm, men med stabilisator (om den nu var påslagen) och en så kort slutartid som 1/640s borde inte så synliga skakningar. Tror bilden uppfattas som oskarp främst p.g.a. fokusen som ligger för långt bak, och kanske slutartiden ändå är lite för lång för att frysa motivet helt i det här fallet.

Det kan också vara fråga om att fokusen hamnar för långt bak hela tiden. Då är objektivet felkalibrerat och bör skickas på justering. Är man noga och testar med t.ex. instruktionerna som man hittar via focustestchart.com så kan man ta reda på om objektivet fokuserar fel eller om det är man själv som gör fel. 😛

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Schnauzertik
2013-08-15 20:43
#5

Vad jag kan se på min skärm ( då jag öppnar bilden i ny flik) så ser det ut som rörelseoskärpa.

Visst är det väl så att då hunden springer i 90 graders vinkel mot kameran är behovet av en kort slutartid som störst.

Värd för Pensionärer

MagArne
2013-08-15 22:43
#6

Rörelseoskärpa på hunden lär väl knappast VR kunna fixa till va utan den fungerar väl bara på fasta objekt?

Annons:
JazzBass
2013-08-16 05:57
#7

#6 - Precis, stabilisatorn minskar förstås bara de egna skakningarna, inte rörelsen hos motivet.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Omgitsmli
2013-08-16 15:08
#8

ni är waay to hightech för mig jag fattar ingenting. :p

Inkanyezi
2013-08-16 16:00
#9

Jag ska försöka sammanfatta… 

Du har riktat kameran mot platsen där hunden är och tryckt av med kameran i huvudsak stilla, dvs du har inte följt med i hundens rörelse. 

AF på din kamera har ställt skärpan rätt, så att gräset under hunden är skarpt och också bakbenen, som ännu inte har lättat från marken, utan är relativt stilla mot resten av hunden, kropp, framben, huvud och svans. 

Jag ser inte om hunden bara hoppar för att ta äpplet, eller om den faktiskt springer. Om den var stilla och äpplet kastades kanske du knäppte en bråkdel av en sekund för sent för att få "det avgörande momentet", men du lyckades ändå rätt bra. 

Om hunden springer gäller det att följa med i rörelsen medan man tar bilden, annars blir den inte helt skarp, och det blir ändå alltid något som offras. Här är bakbenen skarpa där de är stilla nere vid marken, och om du hade följt, skulle allt annat ha kunnat bli skarpt men inte bakfötterna. 

Det är också lite tveeggat att köra med snabbare tid, för det ser egentligen inte särskilt bra ut att frysa djuret mitt i rörelsen, det ger ett statiskt intryck. Oskärpan är en del av bilden, den visar att hunden faktiskt rör på sig, och att den rör sig fort. 

Egentligen handlar det bara om att öva, och att man lär sig hur olika parametrar fungerar bildmässigt, så att man kan välja rätt. Man måste veta om det funkar bäst med kontinuerligt följande skärpa, eller om det kanske rentav är bättre att ha skärpan förinställd på en punkt där man vet att djuret ska vara. Man måste veta om skärpedjupet räcker för hela djuret, eller om man måste vara noga med var man siktar med AF-punkten. 

Och man måste definitivt veta hur slutartid, ISO och bländare samverkar och vad var och en av dem har för effekt.

Bagtjesen
2013-08-18 17:19
#10

Håller med de föregående inläggen men vill tillägga att jag som ofta plåtar mina, och andras,  hundar i skogen eller i aktivitet tycker att det definitivt ser ut som om hunden är på väg snett emot dig.

Då är det så att du antagligtvis stoppar upp i din medföljande rörelse när du trycker in kamerans utlösare. Försök alltså att fortsätta följa hunden med kameran allt eftersom hunden rör sig vidare snett framåt. (Om du har någon jägare i släkten som jagar med hagelbössa så kan den lära ut den tekniken, om jag nu inte lyckats förklara…).

Tänk dig bara att du fortsätter följa hunden hela tiden och att hunden skall befinna sig bra i kamerans sökare hela tiden. Om du ser att hunden är i sökaren även efter att den passerat den punkt där du tog en eller en kontinuerlig bildsekvens.

Med AF-C har du alla chanser att få till det, men fokuspunkten/fokuspunkterna måste ju vara på hunden, och det kanske de inte är om du stoppar upp i rörelsen.

När du övar tycker jag du skall brassa på med ännu högre ISO och dessutom få till slutartid på 1/1000, och en kontinuerlig bildsekvens.   

Bägtjesen


Omgitsmli
2013-08-19 14:24
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Tack alla i helgen har jag varit på hästtävling och varit riktigt nöjd med resultatet delar av mig av en bild så ni får se.

Upp till toppen
Annons: