Annons:
Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 669 ggr
[Djurlinnea]
8/15/13, 4:43 PM

Objektiv

Detta med objektiv är ju en hel uppsjö av vetenskap. 

Jag ska köpa ett nytt objektiv men längre zoom (heter det så?), har 18-55mm nu. Jag fotar mycket rörelsebilder då jag för det mesta fotar djur som rör sig väldigt mycket. 

Fotar med en Nikon D5100. 

Så, har ni något tips på ett bra och inte allt för dyrt objektiv för rörelse/sport med zoom upp till 300mm? Jag själv är som ett blåbär när det kommer till objektiv. Vad ska jag tänka på och vad ska jag kolla efter?

Behöver även ett nytt filter, eller två. Ska jag tänka på något speciellt där?

Annons:
JazzBass
8/15/13, 5:46 PM
#1

Om det måste nå hela vägen till 300mm så finns t.ex. Nikons 55-300 VR och 70-300 VR. Tror båda skulle funka fint för dig som ett komplement till ditt nuvarande. Den senare håller lite högre kvalité byggkvalitetmässigt men är också lite dyrare. Kanske också lite snabbare.

Vad behöver du filter till? UV-filter är onödiga för det mesta, inte minst på såna här objektiv som är i lite förmånligare änden och inte så dyra att reparera om man mot förmodan skulle repa nån lins. Ha motljusskyddet på hela tiden istället, det är ett avsevärt mycket bättre skydd än att ha en tunn glasskiva framför objektivets känsligaste del om du frågar mig. Själv har jag inte uv-skydd på något av mina objektiv, inte ens de allra dyraste. Har aldrig haft det heller och har aldrig repat nåt objektiv. Den enda skadan som jag förorsakat ett av mina objektiv (det dyraste, Nikons 70-200/2,8 VRII) är att det gick av vid bajonetten när väskan med kameran och objektivet i och hopmonterade föll i golvet. Men kostnaderna för den reparationen (1250 euro) täckte min hemförsäkring.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

[Djurlinnea]
8/15/13, 5:57 PM
#2

#1 Okej, var finns dom objektiven att köpa? 

Jag använder oftast ett filter ifall jag skulle repa glaset på objektivet. Billigare att köpa nytt filter än ett nytt objektiv, om det skulle bli repor. Kanske använder filter av helt fel anledning, det vet jag om.

JazzBass
8/15/13, 8:01 PM
#3

#2 - Nästan i vilka fotoffärer som helst, på nätet och vanliga affärer. Även Mediamarkt och liknande butiker har objektiv som dessa i lager vad jag vet, men det kan vara billigast via nätbutiker ändå.

Jo det är fel orsak att använda filter tycker jag. Har läst om att folk fått frontlinsen repad för att en pinne kommit in i objektivet och det tunna UV-glaset har spräckts och skärvorna repat frontlinsen bakom, som man ju velat skydda med filtret. Sen är det inte hela världens undergång heller om man får en repa på linsen, de ger nästan aldrig synliga effekter på bilderna. Det försämrar i princip enbart andrahandsvärdet, om man inte får skadan reparerad förstås. Dessutom kan UV-filter drastiskt försämra bildkvaliteten i motljus i form av kraftig disighet och konstiga reflektioner av ljuskällor på bild. De förbättrar egentligen ingenting utan kostar bara pengar, och bra UV-filter, som inte ger ovannnämnda effekter, är ganska dyra.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

[Djurlinnea]
8/15/13, 9:37 PM
#4

#3 Okej, mycket bra info. Det ska jag tänka på, då skippar jag nog filtret. :)

Upp till toppen
Annons: