Annons:
Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 2078 ggr
SuperLimm
8/14/13, 12:34 PM

Att fota i regn..

Hej!

Jag vet att jag sett det någon gång, någonstans. Ett typ av "hus" man stoppar systemkameran i så den blir vattentät/vattentålig. Vet ni vad jag menar? Jag har inte tänkt att bada med kameran utan tänkte mer så man kan ha den framme när det regnar. Vet ni vad det heter? Har ni använt/använder ni det och isf hur funkar det?

Hur gör ni annars för att fota i regn utan att kameran blir förstörd?

Mvh Linn

Annons:
jossa5
8/14/13, 12:36 PM
#1

Sist jag var på Orsa björnpark så regnade det en del. Inte spöregn, med mer än ett litet duggregn. Jag hade då med mig en plastpåse (två-literspåse), som jag sprätte upp och trädde över kameran. Det funkade fint som en nödlösning, men ska nog skaffa ett bättre skydd.

Kameran fick några droppar på sig, och några på objektivet, men inget som man inte snabbt kunde torka bort.

Mvh,
Jossan                         Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus

Anna
8/14/13, 12:36 PM
#2

Det finns ju specifika regnskydd för kameror.

Regnar det bara lite brukar jag inte bry mig så mycket, mina kameror är vädertätade och har aldrig tagit skada av regn. Om det regnar kraftigt har jag använt mig av både plastpåsar, tröjor och annat som funnits nära tillhands och helt enkelt trätt på/lagt över kameran för att skydda.

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

SuperLimm
8/14/13, 12:45 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

okej! Min tanke är nämligen att ta mig ut på några klippor i stugan och fota sen i höst när det börjar komma lite mer stormvindar. Älskar att fota hav osv men där är det öppet hav och kan blåsa rätt rejält, alltså kommer det skvätta mycket vatten och eventuellt kan det ju regna också. Paraply skulle absolut inte fungera så jag behöver något som håller tätt på ett bra sätt :)

#2 Ska kolla upp du länkade till! :)

Får se om bilden funkar, men där ute vill jag fota mer när det blåser iaf.

Mvh Linn

JazzBass
8/14/13, 3:14 PM
#4

Undervattenshus finns ju, men det låter lite overkill. Ingen av de tre nikon-systemkameror jag haft, alltså D60, D90 och nu D700, har nånsin krånglat p.g.a. fukt, och då är bara den sistnämnda vädertätad. Har haft dem alla ute i rätt så varierande väder samt ute på sjön i såna miljöer som på bilden ovan. Jag har t.ex. åtminstone med de två sistnämnda kamerorna fotat långa exponeringar i snöoväder där snön smält när det landat på kameran och gjort dem dyblöta, eller fått ett och annat vattenstänk på sig då jag åkt båt. Men inte ens D60 hanterade jag speciellt varsamt, lite småregn måste de ju klara tänkte jag, och det gjorde den.

Systemkamerorna är gjorda att hålla en hel del alltså, men idkar man normal försiktighet kommer man långt. Jag tror inte att du behöver vara speciellt nervös för en och annan droppe på kameran alltså, men är du osäker är det en bra idé att göra som föreslås i #1 och #2.

Finns det risk för saltvattenstänk kan det förresten också vara en bra idé att skruva på ett uv-filter som skydd för frontlinsen.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

SuperLimm
8/14/13, 3:22 PM
#5

#4 Undervattenshus var det jag tänkte på ja, tack! :) Jag har alltid tänkt att systemkameror är extra känsliga för fukt så jag har den aldrig framme när det regnar eller så. Men då kanske jag inte behöver vara så försiktig då? :) Bara jag inte går ut när det öser ner regn, det blåser ju rätt ofta utan att det regnar också. Det här är i östersjön så det är ju inte så väldigt salt vatten men UV-filter har jag alltid på :) Tack för ditt svar!

Mvh Linn

Upp till toppen
Annons: