Annons:
Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 706 ggr
Hiro
8/14/13, 12:40 AM

Vilken systemkamera?

Jag har planerat att köpa en systemkamera men vet inte vilken.
-Jag vill kunna få bra bilder även då motivet är i rörelse.
-En bra zoom är viktigt och får ej bli grynig..
-Serie fotto funktion är viktig dvs att man kan hålla in knappen och kameran tar snabbt många bilder.
-Blixt önskas självklart
-Man skall gärna ha möjlighet att ändra "styrkan" på fokus dvs att vissa bilder så är det knappt någon fokus och ibland är det mycket fokus

Några tips?

Annons:
ssofia
8/14/13, 12:55 AM
#1

Vad har du för budget? 

Det finns kameror som stämmer in på allt du skrivit, men då tillkommer också priset..

Mvh Sofia

Medarbetare på Naglar

Hiro
8/14/13, 1:14 AM
#2

Vad är det normalpriset för en sådan kamera?

JazzBass
8/14/13, 8:29 AM
#3

"-Jag vill kunna få bra bilder även då motivet är i rörelse."

Där funkar så gott som alla systemkameror, men det är lättast med de lite mer avancerade modellerna då de har mer avancerade autofokussystem. För att det ska funka riktigt bra krävs också att man ställer in autofokusen rätt och övar på att fota rörliga motiv, det är inte riktigt lätt alla gånger. Ett objektiv med lite större zoomomfång än 18-55mm (ca 3x zoom) brännvidd är önskvärt, t.ex. 18-105mm (5x). Snabbheten hänger förresten också på objektivet och inte bara på kameran.

"-En bra zoom är viktigt och får ej bli grynig.."

Menar du större zoomomfång? Välj då t.ex. ett objektiv med brännviddsomfånget 18-105mm, 18-135mm, eller t.o.m. 18-200 eller längre. Räkna dock med att ju störe omfång, desto större risk för att bildkvaliteten speciellt i längre änden är sämre än på måttliga brännvidder kring 24-50mm.

Grynigheten har att göra med valt isotal och hur väl man lyckas med exponeringen. Men om du är van med en kompaktkamera som ger gryniga bilder redan på iso 200 så kan du räkna med att en modern systemkamera ger motsvarande mängd brus på kanske iso 3200. Isotalet bestämmer hur mycket man förstärker ljussignalen som fångas av sensorn, och högt iso gör att man kan använda kortare slutartider än annars. Men det sker till kostnaden av mer brus.

"-Serie fotto funktion är viktig dvs att man kan hålla in knappen och kameran tar snabbt många bilder."

Ju mer avancerad kameran är, desto bättre seriebildtagning så där generellt sett. Men så gott som alla systemkameror är bättre på det här än kompakter. Vissa spegellösa kameror slår dock de traditionella systemkamerorna på fingrarna på det här området, t.ex. Nikon 1-kamerorna som klarar t.o.m. 60 bilder per sekund!

"-Blixt önskas självklart"

Finns inbyggd blixt i så gott som alla systemkameror. Dock ger en korrekt använd extern blixt oändligt mycket snyggare ljus, åtminstone inomhus.

"-Man skall gärna ha möjlighet att ändra "styrkan" på fokus dvs att vissa bilder så är det knappt någon fokus och ibland är det mycket fokus"

Det hänger ihop med tre saker: Bländaren, brännvidden och fokusavståndet. Eller strikt taget endast det första och sista om man diskuterar skärpedjup. Brännvidden påverkar dock bakgrundsoskärpan mycket; ju längre brännvidd ("mer zoom"), desto lättare är det att helt sudda ut bakgrunden. Bländaren påverkar direkt skärpedjupet, alltså djupet på det området, och ju närmare kameran motivet är, desto kortare blir skärpedjupet.

Varje objektiv har en största möjliga bländare man kan ställa in, och det skrivs ut på varje objektiv och nämns i beteckningen. Ser man på Nikon AF-S DX 18-105mm f/3,5-5,6 VR så betecknar f/3,5-5,6 bländarstorleken. f/3,5 är största bländaren man kan ställa in på 18mm brännvidd, och från det minskar bländaren gradvis till f/5,6, som är största bländaren man kan ställa in med objektivet fullt inzoomat, alltså på 105mm brännvidd. Ju mindre tal, desto större bländare (eftersom bländaren betecknas som ett bråktal och bländartalet är i nämnaren). Större bländare ger kortare skärpedjup och större ljusinsläpp, och dessutom brukar autofokusen få det lättare ju ljusstarkare objektivet är, alltså ju större maxbländare man kan ställa in. En halvering av bländartalet (t.ex. f/2 i jämförelse med f/4) innebär hälften kortare skärpedjup och fyra gånger högre ljusinsläpp.

Hoppas det här hjälper dig lite på traven, även om jag inte ger några konkreta kameratips ännu. Kan återkomma senare då du berättat hur mycket du kan tänka dig satsa på utrustningen.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Hiro
8/14/13, 9:55 AM
#4

#3 
"-En bra zoom är viktigt och får ej bli grynig.."

Menar du större zoomomfång? Välj då t.ex. ett objektiv med brännviddsomfånget 18-105mm, 18-135mm, eller t.o.m. 18-200 eller längre. Räkna dock med att ju störe omfång, desto större risk för att bildkvaliteten speciellt i längre änden är sämre än på måttliga brännvidder kring 24-50mm.

Jag antar att jag menar att jag skall kunna zooma utan att bilkvaliteten förändras (den får förändras men ej så man ser det jättetydligt)

Eftersom jag inte är så insatt i systemkamera världen så vet jag inte vad priset brukar stå på jag har koll på djur, datorer och mobiltelefoner men ingen aning om system dock vet jag att de har sitt pris…

JazzBass
8/14/13, 11:44 AM
#5

#4 - Jag antar att jag menar att jag skall kunna zooma utan att bilkvaliteten förändras (den får förändras men ej så man ser det jättetydligt)

Det brukar den inte göra i nån väldigt stor omfattning i systemkameravärlden. Men en bra tumregel är att inte köpa ett objektiv med större zoomomfång än man behöver, hellre fler med lite olika brännviddsomfång. Ju större zoom, desto större kompromiss är hela objektivet, och oftast lider bildkvaliteten en aning i "den långa änden", alltså i fullt inzoomat läge. Dessutom presterar objektiv normalt bäst resultat då man bländar ner lite, alltså inte använder största bländaren i alla lägen utan kanske kör med f/8 istället då det är bra med ljus och man störs inte av det något längre skärpedjupet man får.

Zoomar i de lägre prisklasserna har ofta variabel bländare, alltså har en viss ljusstyrka i kortare änden och en lägre i längre änden, se även slutet av mitt förra inlägg. Den här förlusten kan kamerorna kompensera för i autoläge med att använda högre isotal, vilket försämrar bildkvaliteten. Dessutom kräver långa brännvidder kortare slutartider för att ge skarpa bilder, speciellt om man fotar på fri hand. Det ger en ljusförlust som kameran också kan behöva kompensera för genom att höja iso. På det viset är det inte konstigt om en kamera med lång zoom och inställd på helautomatik ger sämre bildkvalitet - kameran har varit tvungen att höja iso för att kompensera för både den mindre bländaren och kortare slutartiden. Jag har sett långzoomar som har en ljusstyrka på omkring f/2 i vidvinkeländen, men som sjunker till f/5,6 i teleänden. Det gör att kameran i teleläget släpper in bara 1/8 av ljusmängden som den klarar av att ta in i vidvinkelläget, vilket måste kompenseras med att höja iso tre steg, t.ex. från iso 100 till 800. Det ger en stor skillnad i bildkvalitet, speciellt på en kompakt, och då har jag inte räknat med nån kompensation för slutartiden ännu.

Nåväl, nog om teori tror jag. Ett konkret tips på en kompetent kamera jag tror kunde passa dig är en begagnad Nikon D7000, med 18-105mm kitobjektiv till att börja med. Jämfört med instegsmodellerna i D3XXX och D5XXX-serierna så har den här klart bättre autofokus, bättre seriebildtagningshastighet, och bättre åtkomst för knappar osv. Dessutom har den fler autolägen än de mer avancerade kamerorna har, vilket kan vara bra för en nybörjare som ännu inte kan så mycket fototeori (något som jag ändå varmt rekommenderar alla blivande fotografer att lära sig). Jag gissar att ett sånt här paket går att få för ca 5-6000kr, kanske även billigare.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Hiro
8/14/13, 6:42 PM
#6

Så en Nikon D7000, med 18-105mm kitobjektiv? 
Är de vanliga som begangnade? att folk skall byta upp sig till något nytt?

Annons:
Upp till toppen
Annons: