Annons:
Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 1338 ggr
camilla69
8/12/13, 1:31 PM

Kompaktkamera

Hej,
Jag har en systemkamera som jag helt enkelt inte har koll på och funderar nu på att köpa en kompaktkamera istället.

Jag behöver en kompaktkamera som kan ta skarpa bilder på blommor och på ganska nära håll.
Andra parametrar är oviktigt ;-). Detta är vad jag vill använda den till.

Är det någon som kan rekommendera en kompaktkamera eller berätta för mig vad jag ska titta på i kamerans produktinformation ??

Annons:
MagArne
8/12/13, 4:07 PM
#1

Vad har du för systemkamera?
En del har batteri som även passar även kompaktkameror.
Har du någon extra blixt till din systemkamera? Vilken?

Kan vara smart att välja en kompaktkamera av samma fabrikat så kanske du känner igen dig i menyer.

Tycker du om att efterbehandla dina bilder i datorn?

camilla69
8/12/13, 4:29 PM
#2

Jag har en Canon EOS 'Rebel' köpt i USA och jag har extra blixt.

Tänkte också på att det skulle vara bra att ev. kunna använda denna blixten men vill inte låsa fast mig vid ett märke för den skull.
Jag efterbehandlar ytterst lite :-)

bamse6311
8/12/13, 6:20 PM
#3

Angående Canon så har de ju sina sk proffskompakter i Poweshot G serien.

HÄR recension på G15 och HÄR recension på G1 som är de två senaste.

Å andra sidan så om du tycker du inte har koll på hur din systemkamera fungerar så blir det kanske inte så mycket enklare för dig med sådana här sk proffskompakter.

Kolla gärna länkarna med recensioner.

Bästa hälsningar,
Bertil

MagArne
8/12/13, 8:34 PM
#4

Hmm är inte Canon EOS Rebel en systemkamera för film från ca 1990?

I så fall är det inte mycket så går att använda från den. Kanske blixten om den körs i manuellt läge men du har inte avslöjat vilken blixt du har.

Hur mycket pengar kan du lägga på en ny kamera?

ssofia
8/13/13, 9:57 AM
#5

#4 Canon har amerikanska namn på dem som säljs i USA.
Canon EOS Rebel = Canon EOS 300D
EOS 350D = Rebel XT
EOS 400D = Rebel XTi
osv :)

Mvh Sofia

Medarbetare på Naglar

MagArne
8/13/13, 11:36 AM
#6

Okej, trode det var en Canon EOS Rebel = EOS 1000F

De digitala kamerorna brukar ju benämnas Digital Rebel
EOS 300D = EOS Digital Rebel

Aja, strunt samma. Vi kan nog diskutera fram en bra lösning när vi får lite mer info om budget och vad det är för blixt som finns.

#3 G15 är grym och lär göra jobbet perfekt. Jag har Nikons motsvarighet P7100 som jag är väldigt nöjd med. Eller ja P7700 är ju lite nyare men samma typ av kamera. G1 X tror jag däremot inte alls på då dess större sensor har negativ påverkan på närgränsen som är mycket längre än Canon G15 och Nikons P7100 och P7700.

Men G15, P7100 och P7700 är ganska avancerade kompaktkameror och frågan är om TS är ute efter supersimpelt point and shoot eller vill ha möjligheten till att laborera lite? Har vikt och storlek på kameran betydelse?

Men närbilder på blommor lär ju behöva en del justering av bländaren för att få rätt skärpedjup och där är ju G15, P7100 och P7700 perfekt med sina justerrattar så man slipper gå in och trycka i menyer.

Ja, det finns ju fler modeller än G15, P7100 och P7700 att välja på bland denna typ av kameror.

Annons:
bamse6311
8/13/13, 11:50 AM
#7

#6 MagArne

Personligen så hade jag antagligen valt en Fuji X20 som ligger i samma prisklass som G1.

Nåväl inget att tänka på för min del då jag för tillfället inte har ekonomisk möjlighet att investera i någon som helst av dem.

Nej, vi vet ju inte riktigt vad TS är ute efter för kompakt och prisklass.

Bästa hälsningar,
Bertil

ssofia
8/13/13, 11:53 AM
#8

#6 Kan mycket väl vara jag som har fel också.. jag gissar dock att ts har en digital systemkamera :)

Mvh Sofia

Medarbetare på Naglar

Inkanyezi
8/13/13, 12:08 PM
#9

Jag gissar ingenting, utan tänker mig att TS kanske kan komma tillbaka och förklara lite grann hur hon ser på fotograferandet och vad hon egentligen vill.

bamse6311
8/14/13, 3:23 AM
#10

#9 Inkanyezi

Tänker också på samma sätt.

Hon skriver ju i sin fråga att hon har en systemkamera som hon har noll koll på men att hon behöver en kompaktkamera som kan ta skarpa bilder och på närma håll.

Vi vet ju inte riktigt vad TS menar.

Som jag skrev till TS så kan kanske även en G1 eller Fuji X20 i sådana fall vara för komplicerad för TS.

Vi vet ju inte vad TS egentligen söker för kamera, varken prestationsmässigt eller till pris.

Hoppas att hon återkommer.

Bästa hälsningar,
Bertil

Jalking
8/14/13, 9:02 AM
#11

"skarpa bilder på blommor och på ganska nära håll"
Nästan vilken kompaktkamera som helst med macroläge bör funka.

bamse6311
8/14/13, 9:09 AM
#12

#11 Visst kan man det Jalking.

Till och med jag med min enkla "point and shoot" kompakt kan få hyfsat bra bilder på blommor på närma håll.

Visserligen så ser man på bilderna att optiken inte är vidare bra men som sagt hyfsat bra bilder på blommor kan jag ta med min enkla kompakt.(Canon Powershot A1100 IS).

Bästa hälsningar,
Bertil

JazzBass
8/14/13, 9:47 AM
#13

Har undvikit den här tråden tidigare, men jag anser att om inte en systemkamera ger önskat resultat så blir det inte heller bättre med en kompakt. Systemkameran ger helt enkelt fullständigt överlägsen bildkvalitet jämfört med de flesta kompakter tack vare den ca 15 gånger större bildsensorn, och också systemarna kan man köra i helautoläge som gör att man inte behöver kunna så mycket för att ta bilder. Kompakterna kan förstås i många fall vara smidigare och ha bättre närbildsegenskaper (något beroende på objektiven förstås) men att förvänta sig bättre bildkvalitet med kompakten är nog inte realistiskt.

Att lära sig kamerans grundfunktioner och lite teori om exponering räcker väldigt långt på vägen mot bättre bilder. Det är inte ens svårt. Så jag skulle rekommendera att behålla systemkameran, kanske investera i ett begagnat makroobjektiv, och satsa lite på att lära sig den.

Sen kan man också (om man fotar i jpeg) påverka hur bilderna renderas genom att gå igenom bildprofilinställningarna i kameran. Neutral ger ofta låg kontrast och låg mättnad, smedan vivid (livfull) ger hög kontrast och färgmättnad. Standard ligger där emellan nånstans. I många kameror kan man också finjustera de här inställningarna enligt smak och tycke, men det är bra att tänka på att samma inställningar kanske inte passar bra i alla lägen för alla typer av motiv.

Vitbalansen är viktig att ha koll på för att få en bra färgbalans. Automatisk Vitbalans ger inte alltid så snyggt resultat. Fotar jag växter vill jag ofta ha en lite varmare Vitbalans än autoläget på min Nikon ger.

Till sist så mår de flesta bilder bra av en liten handpåläggning i efterbehandlingen. Det kan räcka med en liten justering av svart och vitpunkt i t.ex. Lightroom, Photoshop (även Elements), GIMP eller motsvarande för att ge bilden massvis mer lyster.

Kort och gott: Om inte systemkameran ger önskat bildresultat lär inte kompaktkameran heller göra det. Kör man på auto och inte gör nånting med bilderna efter fotograferingen så kan dock alla bilder bli lite dassiga. Bäst möjligheter att få till riktigt snygga bilder, lämpliga för tryck i så gott som vilken storlek som helst och inte bara små 10x15cm vykort, ger systemkameran, ingen tvekan om saken. Men oberoende av vad man använder så hjälper det enormt om man också sätter sig in i teorin lite grann samt lär sig lite grundläggande bildredigering.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Annons:
MagArne
8/14/13, 10:24 AM
#14

Mycket troligt att TS objektiv till systemkameran inte alls fungerar till macrofotografering och närbilderna blir suddiga.

Så ett objektiv med kortare närgräns till systemkameran kan ju också vara ett alternativ.

camilla69
8/14/13, 1:54 PM
#15

Nu sitter jag på jobbet och kan inte se vad det är för tillbehör till kameran så jag får återkomma med det.

Jag har 2 olika objektiv och en extern blixt.

Kanske  är det så ..eller jag vet ju att det är så att systemkameran är överlägsen men den känns för komplicerad.

Jag har ingen kunskap om fotografering och alla inställningar gör mig helt förvirrad ;-)
Jag har kikat lite på nätet men när allt förklaras hänger jag inte med då Jag inte kan alla termer och vad de gör samt vart jag hittar dem på kameran.
Någon som kan hänvisa till någon "webutbildning" på svenska tro ?

Efterbehandling kanske jag måste sätta mig och titta på men som småbarnsförälder med jobb och gård hittar jag inte riktigt tiden och tycker det är svårt :-(

Prisläget för en kompaktkamera skulle vara max 4.500 kr

Just att slippa in i menyer och greja gör ju att detta låter rätt bra:
Men närbilder på blommor lär ju behöva en del justering av bländaren för att få rätt skärpedjup och där är ju G15, P7100 och P7700 perfekt med sina justerrattar så man slipper gå in och trycka i menyer.

Vikt och storlek har ingen betydelse.

MagArne
8/14/13, 2:23 PM
#16

Om du har råd, ta en titt på Fujifilm FinePix X20. Ligger väl kanske nån hundring över din budget men det är en riktigt bra kompaktkamera.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1598065

Men även kompaktkameror behöver precis som systemkameror rätt inställningar för att få bilderna riktigt bra. Så även dessa kan anses komplicerade då det inte finns någon gyllene genväg för att kunna slita upp sin kamera och få perfekta bilder i "Auto"läget.

Men det är bra att du kollar upp lite termer och fotograferingstekniker.

Vilka termer är det du inte förstår? Ställ frågan i forumet så får du säkert bra svar.

JazzBass
8/14/13, 2:29 PM
#17

Kolla http://www.kamerasimulator.se/swe/?page_id=2 . Bara man lär sig hantera isotal, slutartid och bländare och förstår hur dessa hänger ihop kommer man långt. T.ex. betyder en halvering av bländartalet fyra gånger mer ljus på sensorn = man kan använda fyra gånger kortare slutartid. Det betyder också hälften kortare skärpedjup.

Det är inget fel på att fota med systemkameran i P-läge, eller t.o.m. gröna rutan, om man blir nöjd med bilderna man får. I de lägena är systemkameran inte svårare att använda än en kompakt, men ger bättre bildkvalitet överlag. I de automatiska lägena kan man koncentrera sig på det viktigaste - motivet, och åtminstone i de flesta fallen få helt acceptabla bilder. Man måste inte fota i helmanuellt läge, men genom att behärska den grundläggande teorin kan man lättare styra bilderna så som man vill ha dem via de manuella och halvmanuella lägena, i de fallen kameran inte ger önskat resultat i autoläge.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

camilla69
8/14/13, 6:23 PM
#18

Nu ska vi se:
Jag har ett extra objektiv som heter Macro Lens EF-S 60mm 1:2:8 USM
Blixt: Speeslite 430EX

Kanske får ta en kurs för pengarna istället ;-)

bgtommyalm
8/14/13, 7:08 PM
#19

Jag har 2 systemkameror som jag tror jag behärskar hyfsat. Har erfarenhet av fotografering sen 60-talet, men för 14 dagar sedan sprang jag på en en liten kamera som heter Canon PowerShot SX 500 IS och jag köpte den mest på kul. Något roligt skall man väl unna sig.
Jag är enormt imponerad. Den lilla "skitkameran" klarar nästan allt som mina systemkameror klarar undantaget Raw-formatet och en del annat.

Jag måste erkänna att detta överträffar alla mina förväntningar och det till ett pris som får mig att häpna.
http://www.canon.se/For_Home/Product_Finder/Cameras/Digital_Camera/PowerShot/PowerShot_SX500_IS/

Önskar dig en bra dag.    Tror mer på kunskap än på prylar!

Medarbetare på Modellfoto i Fokus

Inkanyezi
8/14/13, 9:41 PM
#20

Det där objektivet borde vara bland det bästa du kan ha för att ta blommor.

Jag har använt ett liknande objektiv. men mer svårhanterat, för att bilden här nedanför. Den här lilla blomman är bara några centimeter hög, och de enskilda blommorna är stora som  ett tändstickssvavel ungefär. 

http://uploads.ifokus.se/uploads/c2c/c2c3965d11ae3db7e26b24233f80393b/rodplister-008.jpg

Annons:
camilla69
8/15/13, 8:37 AM
#21

Tack för alla svar.
Jag har nu anmält mig till en nybörjarkurs där man får ta med sin egen kamera.
Kanske bäst att lägga lite jobb i att lära sig systemkameran.

#20, jättefin bild.

JazzBass
8/15/13, 8:45 AM
#22

#21 - Mycket bra! Det är så mycket roligare att fota när man lär sig hantera kamerans inställningar och lär sig ta styra hur bilderna ska se ut. 🙂

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

bamse6311
8/17/13, 3:11 AM
#23

Tycker att du gör helt rätt i att börja gå en kurs och lära dig behärska din systemkamera.

Som sagt så även om du köpt en X20, G1 eller liknande så hade du behövt lära dig behärska en sådan.

Bästa hälsningar,
Bertil

Upp till toppen
Annons: