Annons:
Etikettövrigt
Läst 648 ggr
Summerdogs
2013-08-12 12:41

Eld

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tycker att eld är väldigt svårt att fota! Men på påsk så var det dax för påskbrasan och då som alltid är det mörkt ute. Har ingen aning om vila inställningar jag ska använda mig av. Men typ såhär ser bilderna ut som jag fick då.. Använde en vanlig inställning för jag kan inte fota manuellt

Annons:
JNN
2013-08-12 12:59
#1

Ja eftersom det var just elden du ville fånga så tycker åtminstone jag att du lyckades mycket bra! Elden är fryst och ser hyfsat skarp ut och välexponerad.

Inställningarna kan man se på exifdatan att du haft 70-300 mm objektiv med brännvidden 210, bländaren f/7,1 och ISO 400. Slutartiden var 1/1600s.🙂

Jessicahagstrom94
2013-08-12 13:08
#2

Wow, eld är så vackert!

Summerdogs
2013-08-12 13:25
#3

#1

Tack så mycket! Detta var första gången så jag får vara nöjd :)

Oj, kommer knappt ihåg vad jag hade på kameran själv xD Häftigt att du fick fram allt det!

JNN
2013-08-12 14:06
#4

Om du tittar på bilderna i datorn i exempelvis windows bildvisning, så kan du högerklicka på bilden och då får du fram alla viktigaste uppgifter om bilden.

Det finns även speciella program för detta om man är intresserad, jag har ett gratisprogram t ex som jag tror heter Photo Me. Sen finns det även andra lite beroende på  vad du har för webläsare osv.

Om du googlar på Exif viewer så kan du säkert hitta nåt om du vill.

Annars en enkel variant, om man har Internet Explorer och man bara vill kolla såna här bilder direkt på nätet så finns det bl a denna sida, där man kopierar in bildens adress och sen läser av exif-infon:
http://regex.info/exif.cgi

Den använder jag mig av här på jobbet, där vi inte får /kan installera program på egen hand, men denna sida tycker jag funkar utmärkt.

Sen finns det vissa redigeringsprogram som tar bort infon också, och även en del som fotat tar också bort den av olika skäl, och då går det ju naturligtvis inte att se nåt..🙂

Upp till toppen
Annons: