Annons:
Etikettbildhantering
Läst 3038 ggr
Jessicahagstrom94
2013-08-11 22:19

Ta bort brus, hur?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hur får man bort sånt här brus som tillkommer av för hög ISO bland annat? Bilden ser ju hemsk ut tack vare det…

Jag använder photoshop cs5.

Annons:
Caracara
2013-08-11 22:23
#1

Jamen Gud va söööööööööööööööööt!

[Jens]
2013-08-11 22:33
#2

Jag är ingen expert men blev nyfiken på vad 'brus' är för något och då googlande jag en fann en bra sida som beskriver det och hur man får bort det. Nu vet jag exakt vad brus är! http://www.kamerabild.se/bildbehandling/skolor/skola-bildbehandling-sa-far-du-bort-brus-1.475236.html Hoppas sidan hjälper dig med din fråga.

Jessicahagstrom94
2013-08-11 22:47
#3

#1 Haha jaaa! Den finns på Gefle katthem :) :) :)

#2 Tack! Hjälpte inte så mycket, för jag fattade inte instruktionerna.. hittade inte vad de bad mig gå in på. Ska jag in på gaussian blur och drar i det "reglaget" blir ju hela bilden bara suddigare, det är ju inte det jag vill..

[Jens]
2013-08-11 22:58
#4

#3 Förlåt, men jag tycker du har varit alltför ivrig när det gäller guiden från sidan jag hänvisade till :) men kanske någon annan kan beskriva det lättare för dig.

Moalinn
2013-08-11 23:34
#5

Jag brukar använda camera RAW. Blir väl ingen jätteskillnad men det hjälper bilden något.

Du trycker på detail och under skärpan finns det något som heter noise reduction. 🙂

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Jessicahagstrom94
2013-08-11 23:35
#6

#4 Följde den nu, tyckte inte jag fick till det! Men det är väl en sån där sak man måste göra några gånger för att det ska gå bra :) 

Hoppas någon annan har en annan lättare lösning..

#5 Jag har aldrig använt det, hehe..😊

Annons:
Moalinn
2013-08-11 23:37
#7

Har du rawbilder så öppnas ju bilderna i camera RAW. Brukar köra en grundredigering där för att sedan gå in i photoshop!

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Jessicahagstrom94
2013-08-11 23:39
#8

#7 Jag fotar inte i RAW och har nog aldrig gjort med min kamera, så då kan jag väl tyvärr inte öppna den här bilden i camera RAW? eller?🐱

Paltn
2013-08-11 23:58
#9

Du kan ändra nästan alla saker som camera RAW kan i PS också på en vanlig jpeg.

"adjustments" till höger om bildfältet, ovanför lagerlistan.
Ev har du något verktyg där som kan göra bruset mindre synligt.
I värsta fall redigerar du om bilden till svartvitt och redigerar staplarna efter det, de flesta högbrusbilder går fortfarande få riktigt fina i svartvitt.

// Paltfan

Moalinn
2013-08-12 00:02
#10

Ett tips:
Börja fotografera i RAW.

Man kan hantera jpeg bilder i camera RAW, vet dock inte hur du får in dem där. Det enda sättet jag vet är att använda bridge.

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

MonisN
2013-08-12 00:03
#11

I filtermenyn finns ett brusfilter.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


MonisN
2013-08-12 00:07
#12

#10 Välj i arkivmenyn "Öppna som.." och välj Camera RAW i listan för filformat för att öppna en jpeg i ACR.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Jessicahagstrom94
2013-08-12 00:27
#13

#9 Okej, men jag tycker färg är finare än svartvitt :( 

#11 Okej :) kikar på det imorgon. Ska även göra det du skrev i #12.

Annons:
Inkanyezi
2013-08-12 06:16
#14

Jag håller faktiskt inte med dig. Bilden ser inte alls hemsk ut på grund av brus, och den är inte heller överdrivet brusig.

Jag skulle undvika att peta i bruset, men möjligen höja kontrasten något genom att ge lite mer S-kurva med kurvverktyget. Det måste i så fall göras väldigt försiktigt, om man inte gör det selektivt på själva katten, eftersom filten har mycket kraftig färg som lätt posteriseras och som blir överdriven när man höjer kontrasten.

Åtgärder av det slaget ska helst alltid göras från RAW, eftersom manhar fler bitar att leka med och inte så lätt kommer till posterisering (trappstegsformad gradient).

[Jens]
2013-08-12 07:02
#15

Jag tycker bilden är bra men skulle plocka bort de vita prickarna som jag tror kan vara frön? Katten har en på svansen och några finns på pläden. :) Söt kattunge.

JazzBass
2013-08-12 08:25
#16

Håller med #14, bilden är inte speciellt brusig, men skulle må bra av en liten justering av kontrasterna. Ljuset är så mjukt och platt så bilden behöver lite extra kontrast för att komma till sin rätt.

Att använda högt iso innebär att man tappar detaljer. Ännu mer detaljer tappar man när man börjar brusreducera, och ofta ger brusreducering ett plastigt, onaturligt utseende. Varför vill man ytterligare minska detaljnivån, kan man undra? Ibland är det dock så störande att också jag väljer att använda lite brusreducering, men oftast kör jag helt utan.

Ett bra sätt att se hur brusig en bild är, är att skriva ut den i en lämplig storlek, eller förminska den i datorn till en lämplig visningsstorlek. En förminskning till t.ex. 800/1024/1200 pixlar på långsidan gör ofta att man knappt ser nåt brus längre. Efter förminskningen bör man lägga på en liten efterskärpning, annars ser inte den optimalt skarp ut.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Schnauzertik
2013-08-12 08:42
#17

För att få mer liv i bilden kan du försöka med att kopiera den gröna kanalen och lägga in den som ett lager med blandningsläge overlay och justera opaciteten så det känns lagom. Eventuellt får du sen justera färgerna något.

Värd för Pensionärer

Andina
2013-08-12 10:03
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

Ett sätt att 'fuskreducera' brus på "plana ytor" (t ex den ljusa bakgrunden):

  • Duplicera lagret du ska jobba med (gärna två ggr, så att du inte råkar förstöra originalbilden av misstag).

  • Se till att du är i det översta lagret. I lagerpaletten: välj Lägg till lagermask.

  • Klicka på själva bilden (miniatyrbilden) - inte masken, i lagerpaletten.

  • Använd Gaussisk oskärpa t ex. Hela bilden (översta lagret) blir oskarpt.

  • Klicka i på själva lagermasken (i lagerpaletten)

  • Välj svart pensel (alternativen ska vara svart eller vit nu). 

  • Måla bort oskärpan på de ytor du inte vill ha oskarpa. (Det undre lagret framträder när du "målar bort" maskeringen från lagret ovan.) 
    Blir det 'fel' så kan du alltid "måla tillbaka" oskärpan med den vita penseln.

  • Länka de två duplicerade lagren och välj "Lägg samman länkade" under menyn "Lager".

  • Eller: Markera allt och Kopiera sammanslagna och klistra in

Ju mindre ytor du vill reducera desto mer pill blir det. Men det kan vara ett alternativ till att reducera brus åtminstone på större ytor, som sagt.

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Jessicahagstrom94
2013-08-12 13:07
#19

Tack för alla tips, information och synpunkter :) 

När jag la ut den på Gefle katthems facebooksida såg den hemsk ut när man klickade upp den, jag kan inte förklara det på annat vis än "brusig".. Även när man klickar upp den på datorn. Det är inte den kvalitén på bilden som man vill ha precis :) 

Ska försöka mig på alla tips jag fått.

JNN
2013-08-12 13:25
#20

Det kanske kan bero på att bildvisningen kanske inte är den bästa på facebook..?

Annons:
Jessicahagstrom94
2013-08-12 13:28
#21

Javisst! Men den är ju så när jag öppnar den på datorn också? Och jag tycker det syns på den lilla bilden man får upp här, men jag är kanske överpetig! haha😊

Om ni tycker den ser okej ut så gör den säkert det också.

JNN
2013-08-12 14:26
#22

Ja då blev det ju an annan sak… Men jag tycker nog inte heller att den är särskilt brusig, varken på den lilla bilden direkt i inlägget, men inte heller om jag öppnar den i eget fönster och klickar på den för att se den riktigt stor tycker jag att bruset syns särskillt mycket.

Däremot i den ljusa bakgrunden finns det en aning posterisering, men det är kanske en annan femma..!

Tycker annars att bilden är mycket fin, kissen är ju hur gullig som helst, det enda som stör mig egentligen är den lilla pricken i höger kant, men den går ju lätt att redigera bort!🙂

Jessicahagstrom94
2013-08-12 14:30
#23

#22 Tackar och bockar! 

vad är posterisering? haha😊

Ja, sånt är ju lätt att få bort och mjo, katten är ursöt! ;)

JNN
2013-08-12 15:15
#24

Är nog inte den bästa på att förklara, men posterisering uppstår när man fotat t ex en yta som denna bakrgund som i princip bara har en färg, men som övergår lite från en ljushet till en ljusare eller mörkare.

Då kan det bli lite trappsteg, det blir som små fyrkantiga rutor eftersom det finns för lite information att bearbeta. Dom mjuka övergångarna i färgtonerna kan helt enkelt inte återges.

Detta uppstår oftast när man fotat i jpg, fotar man i RAW har man mycket fler ljushetsnivåer att utgå i från, så då blir bekymret mindre.

Jessicahagstrom94
2013-08-12 15:18
#25

#24 Jaha, okej :)

Upp till toppen
Annons: