Annons:
Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 2349 ggr
Moalinn
2013-08-11 21:08

Utrustning för bröllopsfotografering

Hej!

Jag fick en förfrågan om att fotografera ett bröllop som kommer vara nu i slutet på september, inne i en kyrka. Det var min pappa som förde ordet vidare så att säga så jag sa till honom att jag inte är säker på om jag har rätt utrustning. Helt enkelt skulle jag kolla upp det - vilket jag gör nu.

Jag vet att jag inte har rätt utrustning. Någon som kan ge mig tips på utrustning som behövs?

Jag har nu:
Nikon D7000
Nikon 70-300 f/4.5-5.6
Nikon 18-105 f/3.5-5.6
Nikon 85 f/3.5 macro
Två 8gb och ett 4gb minneskort

Ett ljusstarkt objektiv behöver jag definitivt, något tips på vilket?

Det jag helst av allt skulle vilja göra är att följa med en fotograf men jag personligen känner/vet ingen fotograf här i närheten som håller på med sånt här, får nog diskutera lite närmare och se vad som händer.
Vill ha tips på utrustning iallafall!

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Annons:
Inkanyezi
2013-08-11 21:51
#1

I ditt läge skulle jag skaffa ett sånt här och lämna de andra hemma.

Schnauzertik
2013-08-11 22:37
#2

En amatörs upplevelse av bröllopsfotografering.

Det beror ju lite på kyrkans storlek  och ljusförhållanden.

Innan jag skulle fotografera bröllop sist kollade jag på Benny Ottosons tips där han rekommenderade bland annat ett måttligt tele och ett ljusstarkt normal. Telet visade sig vara rätt obehövligt i mitt fall eftersom det var en liten kyrka. I övrigt hade han flera värdefulla tips.

Jag använde en FF kamera och de objektiv jag använde mest var normalzoomen 24-105 /f4 och  50/1,8 där jag ville ha kortare skärpedjup (inne i kyrkan funkade inte telet särskilt bra eftersom kyrkan var liten) , På kyrkbacken blev det några bilder med 70-300/f4 telet för att ta mera omärkligt, men det kunde jag nog klarat mig utan.

Inne i kyrkan blev det att använd ca ISO 800-1200 vilket gav bra resultat

I festlokalen blev det till att börja med naturligt ljus men senare på kvällen blev det lite högre ISO eller blixt.

I övrigt, batterigreppet underlättade som vid den mesta av fotografering och gav dessutom möjlighet att använda AA-batterier om det ordinarie batteriet tog slut. Ett extra minneskort behövs med all säkerhet.

Både brudparet och jag blev nöjda med resultatet.

Värd för Pensionärer

ssofia
2013-08-11 23:03
#3

Jag skulle köpa ett 50mm f1.8g och satsa på ett ljusstarkt normalzoom. 17-55 eller 24-70 f2.8 :) Ett 70-200 är också bra och ha, speciellt i kyrkor då man vill vara diskret och inte springa runt för mycket

Mvh Sofia

Medarbetare på Naglar

MagArne
2013-08-12 00:03
#4

Blir inte skärpedjupet för kort med ett f/1.4?

JazzBass
2013-08-12 08:13
#5

#4 - Det beror väl på hurdana bilder man vill ha. Med 30mm på cropkamera så blir inte skärpedjupet så rysligt kort med så stora bländare om man fotar på några meters avstånd, men man får vara noga med skärpan. Dock så kan det löna sig att blända ner till f/2 och höja iso lite istället. Skärpan blir ofta bättre om man bländar ner lite, och det gäller speciellt de ljusstarkaste objektiven.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

MagArne
2013-08-12 09:33
#6

Moalinn Börja med att besöka kyrkan med en vän och fotografera med ditt 18-105 för att se vilka brännvidder som är lämpliga på eventuellt fasta objektiv.

Möjligt att du kan låna en till D7000 eller liknande och sätta säg 35mm f/1.8 på ena och 85mm f/1.8 på andra?

Nikons 50mm f/1.8 kostar inte många kronor och är väldigt vanliga. Du kanske till och med kan få låna ett när du testar för att se om ljuset räcker till?

Hur många batterier har du till din kamera?

Annons:
Schnauzertik
2013-08-12 09:52
#7

Lite mer som jag glömde förut.

Om du ska fotografera ringarna så är ju macro bra.

Reflexskärm kan vara bra (kanske inte i kyrkan, men efteråt)

Sittunderlag om bruden ska gå ner på knä utomhus.

En plastsäck för dig om du behöver ligga ner och fota.

Värd för Pensionärer

Moalinn
2013-08-12 15:50
#8

Tack för tipsen!

Kan väl egentligen säga att jag inte är gjord på pengar så tror helt ärligt inte att jag är redo förrän om något år eller så. Om det inte räcker att ha ett 50 f/1.8 och mitt standardobjektiv/macro. Blir kanske jobbigare inne på festen och liknande.

#6
Jag har två batterier till kameran.
Och jag har varit i kyrkan två eller tre gånger innan och den är ganska liten, speciellt längst fram. (kan hända att jag blandar ihop kyrkor också, besökte några stycken under min konfirmationstid)

Vet ingen som har någon kamera i "höjd" med min. Det närmsta jag vet är en D5000.

#7
funderade på om reflexskärm behövs men det kanske det gör, beror väl på ljuset också, iallafall så har jag en.

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Upp till toppen
Annons: