Annons:
Etikettövrigt
Läst 1070 ggr
Dolomit60
2013-08-07 05:01

Kort kvalitet & kronor

Funderar på det här med minneskort…
Har inte så bra koll på det där digitala änn, men har en Nikon D7000, och plåtar mest i RAW. Har fått klart för mig att 16mb- kort är ganska lagom för det mesta, och att hastigheten bör ligga på den niv+å som betecknas "class 10".

Men se´n då ? !
Jag ser kort i den storleken, och den hastigheten som varierar vådsamt i pris.
Är det nån skilnad ?

Iså fall vilken ?
Spelar det nån roll vilka märken man köper eller är det detsamma ?

Et enstaka kort kostar ju inte så mycket men foto är ingen billig hobby, och en hundring här, och en hundring där blir snart en heol….jaja, det kostar en j….s massa pengar i alla fall.
Kvalitet kan ju löna sig ibland, men man har ju inte lust att lägga ut en massa stålar på saker som inte kan mer än dilligvarorna lixom….
Några goda råd, ellerintressanta åsikter därute …..?

Annons:
Inkanyezi
2013-08-07 06:08
#1

Det som kan strö lite smolk i bägaren är att klasserna och angivna tal för läshastighet gäller just läshastighet och ingenting annat. Det man är intresserad av när man ska använda kortet i en kamera är kanske i högre grad skrivhastigheten, men den får man titta i kikaren efter.

Svaret blir alltså inte alldeles enkelt, men i grunden ska det inte vara någon skillnad på dyrare och billigare kort av samma klass. Om du tittar igenom marknaden kommer du också att finna avsevärda skillnader i pris på samma kort när du jämför olika leverantörer. Det har också förekommit, och förekommer kanske fortfarande, förfalskningar av kända märken, vilket köpare främst har råkat ut för när de har köpt på postorder från bortre Asien.

Så om du köper dina kort från en seriös handlare, kan du vänta dig att ett kort av dett visst märke också kommer från den tillverkaren, men om du hittar märket hos en ökänd kinesisk agentur kan märket vara påklistrat någon annanstans.

JazzBass
2013-08-07 10:15
#2

Om man inte fotar väldigt mycket i snabba serier eller filmar mycket, så klarar man sig rätt bra med också billigare och långsammare kort. När jag en gång bytte från ett billigt Class 4 SD-kort från Clas Ohlsson till ett fem gånger dyrare Class 10 märkte jag knappt nån skillnad alls faktiskt…

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Inkanyezi
2013-08-07 11:07
#3

Skillnaden märks ju främst i tiden det tar att ladda över bilderna till datorn, och om man inte har väldigt bråttom, kan man ju gå och koka kaffe under tiden om kortet är långsamt.

Något man dock kan märka när man fotograferar är om kortet är för slött för att ta HD-video. Fabrikanterna brukar rekommendera Class 6, men om man har raderat lite bilder här och där på kortet, så kan kameran stanna när man försöker filma, för att det tar för lång tid att skriva in bufferten på kortet. Därför är rekommendationen att alltid formatera i kameran innan man ska ta video, eller allra minst att man aldrig raderar bilder från kortet, så att data kan sparas i en följd.

I dagens läge får man Class 10 till så lågt pris att det inte finns något bra skäl att köpa kort av lägre klass.

Dolomit60
2013-08-07 16:50
#4

Tack för fylliga användbara komentarer !
(Inte minst känner jag mig manat att tacka "Inkanyezi" (igen…..! ) för hans outtröttligt återkommande detalierade svar - jag har stor nytta av dem ! )

Tiden det tar att ladda upp till datorn är normalt sett inget problem för mig.
Däremot vill jag väldigt gärna kunna ta snabba serier ibland !
Video är tills vidare inget jag sysslar med direkt - jag vill helst utforsksa kamerans möjligheter att ta stillbilder till att börja med.
Men det är absolut bra att veta i alla fall !

Jag drar slkutsasten att i den mån man vet vad man vill ha, är det viktigare att hitta rätt försäljare, än att hitta rätt kort….. :-)

Så det gör jag !

Inkanyezi
2013-08-07 19:42
#5

Det finns egentligen ingen kamera utom proffsmodellerna och en del av de mer avancerade entusiastmodellerna som klarar att hålla högt tempo på lite längre serier. Kamerans seriebildstagningshastighet sjunker alltid drastiskt när bufferten är full, så det är primärminnet som har störst betydelse för de första bilderna, och därefter kortet.

Kameror med dubbla processorer är i regel snabbare på att spara, men väldigt många kameror klarar inte att spara undan råfiler ens i närheten av seriehastigheten som brukar anges i specifikationerna. Däremot om man spar jpeg kan kameran ofta hålla mycket hög fart innan den kroknar.

Och visst, kortet har betydelse, när bufferten är full, och om man har en kamera med dubbla processorer. För de allra flesta av våra kameror har det ändå inte särskilt stor betydelse. Och om man behöver ta långa serier, kanske man inte behöver spara RAW?

Dolomit60
2013-08-08 00:27
#6

Än en gång tack för att du tar dig tid att svara Inkanyezi !

Har inte riktigt jämfört , eller ens tänkt på skilnaden mellan att ta serier i Jpeg, eller RAW.
Och hur min kamera är utrustat invändigt har jag väldigt dålig koll på….. ( Men det är ju iofs. inte värre än att man läser instruktionsboken antar jag….)

Naturfoto med tidiga mornar, eller kvällar, en del macro, utan ritiga objektiv, eller linser, som därför ska förstoras en del, inbjuder till att plåta i RAW, och sedan jag sett skilnaden mellan de bilder jag tidigare tog i Jpeg- formatet, och dem jag tar sedan jag gick över till RAW känns det som om jag aldrig vill gå tillbaka ! ( Till och med studiobilderna blir bättre eftersom skärpan blir klarare när jag skärper i Camera-RAW, än i PS !)

Men jag får kolla det här med skilnaden i fart, och hur kameran ser ut inuti…..

Det glädjer mig som sagt att att du tar dig tid med mina frågor och problemställningar !

Men OK ( håll ut ! ) - här kommer en till:

Sandisk säljer tre kort på samma sida. Dom har alla" Class 10", ocah ligger på 16 GB
Dom kallas 
"Ultra"
"Extreme"
Och
 "Extreme pro"

Dom är märkta "30MB/s", "45MB/s", respektive "95MB/s" och kostar 189, 239, och 449 kronor styck.

Låt mig gissa på att "MB/s betyder megabite/sekund (?)
Men altså: är det fortfarande läshastighet som anges ? Och i så fall vad är egentligen poängen med att ange både klass, och läshastighet ?

Sen tror jag det har uppstått lite begrepsförvirring här hemma…..

Först förstod jag dig som at "Läshastigheten" var beteckningen för den hastighet med vilken kortet "läste" en information som kamera förmedlade, och att "Skrivhastigheten var den hastighet med vilken kortet förmådde att överföra motsvarande information till exem pelvis en dator…..( ? )

När jag läser det du skriver igen får jag intrycket av att det skulle ligga till tvärtom….förvirrande !

Annons:
HellviHumle
2013-08-08 01:46
#7

Så är det! Skrivhastigheten är hur fort det går att skriva på kortet och läshastigheten hur fort det går att läsa från kortet.

HH

Dolomit60
2013-08-08 05:20
#8

Ja, men det blir väl det motsatta av vad jag skrev tror jag….. men det kanske är så det ska förstås, det ger en viss mening ju…..

Inkanyezi
2013-08-08 07:08
#9

Det krävs ganska stark ström för att skriva till ett kort, medan läsning däremot inte kräver lika mycket ström från apparaten som hanterar kortet. Kortet blir därför varmare vid skrivning på kortet än vid läsning från kortet. För apparaten som skriver är det också "mer ansträngande" att skriva på kortet än att läsa från kortet. Skrivning brukar inte komma upp i samma hastighet som läsning.

Generellt är ändå kort med hög läshastighet också snabbare för skrivning, eftersom deras logikkretsar jobbar fortare. Men skrivhastigheten hålls ändå nere av att kortet inte ska bli för varmt. Eftersom bara läshastigheten är deklarerad, hastigheten att läsa från kortet, vet vi inte så mycket om skrivhastigheten. Det är en gissning att kortet som är snabbare för läsning också är snabbare för skrivning, men precis hur snabbt man kan skriva får vi inte veta. Det finns några enstaka tester lite här och var, men inte för alla kort.

Skrivhastigheten beror inte bara på kortet, utan också på kameran. Kameror med dubbla processorer skriver oftast fortare, och med 7,2 V matningsspänning kan strömmen bli högre än om kameran har 3,6 V. Men snabbare skrivning betyder mer värme, både i kamerans kretsar och i kortet. När grejerna blir varma hejdar de sig och vilar lite för att svalna.

Dolomit60
2013-08-10 01:30
#10

Det är sm Wiehe skrev for mnga år sedan:

"Klarare - för varje dag blir saken klarare ! " 

Tack för hjälp igen !

Upp till toppen
Annons: