Annons:
Etikettsäljes-köpes-bytes
Läst 3103 ggr
Cham
2013-08-05 06:55

(Intressekoll?) Canon eos 40D

Hej!
Jag har en liten fråga bara, har en original canon eos 40D som bara ligger och dammar här hemma.
Jag har varken original lådan eller guide bok till den.
Men jag tror att jag har kvittot liggandes någonstans.. men kan inte minnas vart jag lagt den då den har varit med om 4 flyttar.
Har 2 stycken objektiv till den också, men inte så bra kvalité på dem så det är väl inte så mycket att hurra över.
Så min fråga är, hur mycket hade man kunnat få för enbart systemkameran med eller utan kvitto?
Anledningen till att jag inte vill ha kvar kameran är att jag har inget intresse för fotografering längre.
Så tänkte att man kanske kunnat få en slant över den istället för att den ska ligga här hemma och damma.

Annons:
Inkanyezi
2013-08-05 07:35
#1

Det hänger faktiskt lite på vilka objektiv du har till kameran. Objektiv tappar inte lika mycket i värde som kamerahus, utan de tappar direkt omkring hälften av priset när man har köpt dem, och sedan ligger värdet kvar där, medan kamerahuset tappar mer, eftersom det kommer nyare modeller som ofta har lägre pris. Det blir i jämförelse med senare modeller som priset på en äldre kamera måste bedömas.

Om jag ska ta det mellan tummen och pekfingret så har liknande kameror sålts för från ungefär tusen kronor, och det begärda priset är ofta uppemot tvåtusenfemhundra, vilket jag tycker är för högt, då man ofta kan få tag på en ny liknande kamera med nyare och bättre sensor under tretusen kronor.

Nu är 40D inte en instegsmodell, så de billigaste modellerna kan kanske inte anses vara helt jämförbara, men prisspannet för en så pass gammal kamera ligger ungefär där, mellan ettusen och tvåtusenfemhundra med kitobjektivet 18-55 mm.

Objektiven är inte värdelösa, och i regel kan man få ut mer när man inte säljer alltihop i klump, utan delar upp det och säljer bitarna var för sig.

Cham
2013-08-05 08:52
#2

#1 Jag är oerhört tacksam för ditt svar.
Då var det bättre än vad jag förväntade mig i alla fall.
Ska lägga upp den på blocket senare och se om någon nappar.
Tacksam för hjälpen!

Inkanyezi
2013-08-05 09:05
#3

Jag vet ju inte vad du väntade dig, men om du tittar på avslutade auktioner, så kan bilden bli klarare. Också om du jämför med andra modeller av lite äldre typ. Om jag ville sälja en sådan kamera skulle jag försöka med 1500 för kamera med normalzoom, och ungefär halva nypriset för objektiv utöver det, men sålda separat. (Jag nämnde att jag tycker att 2500 är för högt.)

Den 10D som jag har såldes medan den fortfarande var relativt ny och inte underlägsen senare modeller, för en tusenlapp, mycket just för att 40D hade kommit och även sjunkit i pris. Den var en tid den mest avancerade modellen och hade ett hutlöst högt pris vid introduktionen.

Blocket eller Tradera. För att se vad folk är villiga att betala är avslutade relativt nya autktioner på Tradera en hygglig likare för vad man kan få ut.

Cham
2013-08-05 09:24
#4

#3 
Nej för som att tekniken går så fort nu för tiden så trodde jag inte ens att den skulle kunna gå upp mot en tusenlapp. Jag är ju inte så inne på vad kameror kostar längre och hur mycket bättre dom nyare modellerna är än dom äldre, vågar man kolla? (skratt)
Men ja du har helt rätt!
Jag ska prova det med Tradera också och kolla lite på hur deras auktioner ser ut.

Martin
2013-08-05 09:30
#5

#1 En petittess, det var inte en D40 utan en 40D.

Cham: Du skriver "enbart kameran"? Om du inte är intresserad av fotografering, så antar jag att det är kameran + objektiven?

Som inkan då säger är det av betydelse vilka objektiv det är.

Du har fått bra tips om att kolla auktionerna, det brukar finnas någon eller några sådana ute om man följer dem en vecka eller två. Då kan man få en rätt bra prisuppfattning.

mvh Martin

Upp till toppen
Annons: