Annons:
Etikettkritik-nybörjare
Läst 1042 ggr
UgglanKiwi
2013-08-04 22:35

Splash

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hejsan!

Jag fick min systemkamera canon eos 600D innan skolan slutade så jag har inte fotat så länge. Jag testade att fota vattendroppar för några dagar sedan och blev ganska nöjd:)

Jag skulle gärna vilja ha lite nybörjarkritik vad jag kan förbättra tills nästa gång^^

Annons:
UgglanKiwi
2013-08-04 22:38
#1

oj, vad slarvigt jag skrev🤫

JazzBass
2013-08-05 08:36
#2

#1 - Rättade några skrivfel åt dig i egenskap av moderator. 😉

Tips till nästa gång: Försök få fram huvudmotivet lite tydligare på bilden. Ett sätt att göra det kan vara att se över bakgrunden lite extra innan man fotar. Den här bilden blir lite rörig kompositionsmässigt. Den här kunde också bli lite "renare" om man mörkar ner de ljusare områdena i bakgrunden i efterredigeringen, kanske värt att prova?

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

UgglanKiwi
2013-08-05 09:01
#3

Åh vad snällt att du rättade mina skrivfel! Jag ska nog testa men jag vet inte vart och hur man redigerar bilder😄 Tack för tipsen!

UgglanKiwi
2013-08-05 09:02
#4

#2

Bagtjesen
2013-08-05 16:09
#5

Tycker att du lyckats väl överlag med bilden. Funderar lite om bilden skulle bli bättre av att vara mer centrerad - lika mycket tomt på båda sidor om glaset, eller om man skulle ha det ännu mer ocentrerat.

Pröva dig fram om du bara behöver tona ner den ljusa "bumerangen och snedstrecket". för att den skall bli mindre rörig. Fundera över typ av bakgrund och färg på bakgrund, när du tar olika typer av studio-bilder.

Det finns mängder med program för att ändra i bilder, allt från att beskära och ta utsnitt av bilder, till att andra i färger, skärpa upp eller göra luddigt. Prislappar från gratis till fem-siffriga belopp. På PC/Windows finns Paint.NET (lätt), och GIMP (betydligt svårare och finns också på div Linux-system) - Mac har jag ingen aning om…. Tar man bilder i RAW så finns det väl med ett program från Canon där man kan göra en del med bilderna initialt. Själv är jag mycket nöjd med DxO Optics Pro 8 för initiella ändringar, och sedan kör jag med Adobe Photoshop Elements 11 (ca 1000:-) . Men allt eftersom jag lär mig så kanske det blir ännu mer och dyrare/ mer kapabla lösningar. Finns bra kurser på nätet från de flesta av de större tillverkarna av redigeringsprogram, men även mängder med hobbyist-sidor kring deras produkter. Men, detsamma gäller oftast även en hel del av de program som tagits fram av olika idéella grupper.

Vad som passar var och en är svårt att säga för vi har alla lite olika sätt som vi lär oss saker och ting på. Så! Gå igenom kanske 10 olika produkter och se vad som passar dig. Kommersiella program kan man ofta testa 30 dagar - så ha ingen brådska innan du bestämmer dig!

Bägtjesen


UrchinFamiljen
2013-08-05 21:40
#6

Me like! 😃

Ladda ner Photoscape, det använder jag. Det är gratis och funkar finfint!

Fingal Silver ♥ Tay Urchin Ceder Juniper Besök gärna min fotoblogg på rattien.weebly.com!

Annons:
UgglanKiwi
2013-08-05 22:53
#7

#5 Tack för alla tips! #6 Tack!^^ vart laddar man ner det?😄

UrchinFamiljen
2013-08-05 23:21
#8

Sök på photoscape download på Google så ska du nog hitta det någonstans. :)

Fingal Silver ♥ Tay Urchin Ceder Juniper Besök gärna min fotoblogg på rattien.weebly.com!

UgglanKiwi
2013-08-06 08:34
#9

Okej:D

JNN
2013-08-08 12:12
#10

Tycker att du lyckats riktigt bra för att vara första försöken. Skärpan är bra, och en lite annorlunda färgton i bilden som fångar intresset.

Det mesta är ju redan sagt om bakgrund osv, men jag fick en liten halvtokig idé, skulle vilja se bilden tagen i porträttläge, ser ut som om du använt ett glas eller nåt och det tror jag inte att jag sett tidigare. Så jag hade kanske velat få med mer av det…🙂

UgglanKiwi
2013-08-08 14:44
#11

#10 Tack! Jag kan testa att göra det i porträttläge nästa gång:)

Upp till toppen
Annons: