Annons:
Etikettadobe-photoshop-lightroom-elements
Läst 2355 ggr
MarHai
8/3/13, 2:21 PM

Kan inte öppna filer i PS.

Jag kan inte längre öppna raw-filer i PS (CS3). "Kan inte fullfölja din begäran därför att det inte är rätt typ av dokument". 

Köpte ny kamera för några dagar sen och det är första gången jag har laddat in bilder från den i datorn. Fotar i samma format som kameran innan, och då fungerade det perfekt att redigera.

Vad beror detta på?

/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin

Annons:
Paltn
8/3/13, 4:33 PM
#1

En annan typ av RAW-format än vad du har inlaggt i cameraraw/PS troligen, uppdatera cameraraw så löser det sig. Vilken kamera gäller det?

Gäller det t.ex dagens instegskameror så torde v6.4.1 och uppåt funka, ska säkert gå ladda in filstödet även manuellt just för din kamera, men hittar du en uppdatering till camera RAW som funkar så är det att rekommendera.

// Paltfan

MarHai
8/3/13, 5:03 PM
#2

D7100. Hade D90 innan.

/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin

Paltn
8/3/13, 5:06 PM
#3

Då är det mycket troligt så som jag antog ovanför. Att din nuvarande version av cameraraw inte stödjer den Raw-typ som D7100 skriver i.

En snabb koll så ser jag att du behöver Camera RAW 7.4 eller nyare för att kunna läsa D7100-rawfiler, såvida du inte lägger in supporten manuellt på någe vis.

// Paltfan

Paltn
8/3/13, 5:08 PM
#4

Programmet Adobe DNG converter är en annan väg, då krävs även där version 7.4 av dng converter, och efter du konverterat om raw-filen där så ska du kunna öppna dem i cs3

// Paltfan

ru4real
8/3/13, 9:59 PM
#5

Det där går att lösa, hade samma problem själv tidigare. Kolla här om du får ngt tips; http://www.moderskeppet.se/live/problem-att-oppna-raw-i-photoshop/

Inkanyezi
8/4/13, 7:59 AM
#6

Det här är en av de vanligaste frågorna på fotoforum, och ofta kan den som har bytt kamera tro att det är samma format, bara för att det är samma tillverkare och filen har samma ändelse, som i datorvärlden ofta kallas "filtyp".

Alla kameror har olika råformat. Att ändelsen är samma ändrar inte det grundläggande, att samma format är möjligt bara om sensorn är samma och kamerans firmware använder samma algoritm för att lagra data. Det betyder att när man "byter upp sig", så är det ett nytt format, helt oavsett att filnamnet fortfarande slutar på ".NEF" eller ".CR2" eller vilken ändelse fabrikanten väljer till sina filer.

Så ändelsen säger ingenting om filens format, utan bara dess typ. Den talar om för datorns system att det är en fil med rå bilddata från en kamera. Hur detta råa data är disponerat i filen är en sak som råfilskonverteraren måste lösa, och det anges i filens huvud. Om det som står i filhuvudet inte stämmer med någon av råkonverterarens modeller för att stöka om data, så kan filen inte öppnas. Då måste man uppdatera sin råfilshanterare, i Adobes fall "Camera RAW", ACR.

Annons:
pellepiano
8/4/13, 9:27 AM
#7

Med Canons kameror följer å andra sidan även deras eget RAW-program vad jag kommer ihåg, som kan öppna och fixa med filerna från din kamera, som ett alternativ.

Mahshid Rasti
8/4/13, 11:48 AM
#8

CS3 är väldigt gammal med tanke på att 4,5,6 kom efter och nu är det cloud som gäller.

din program följer  inte uppdateringar som nya kameran har , så den läser inte den nya RAW formaten.

ett försök är att du ska söka dig till :
http://www.adobe.com/downloads/ 
Kolla i högra kolumnen efter detta: Camera Raw  update
och försöka ladda ner camera RAW programet ( den är gratis ) som passar din Kamera . det som jag har är camera RAW 8, jag har inte koll om det är den senaste , men du kanske inte behöver inte ens den senaste och det räcker med 6.5 eller 7.

sedan vet jag inte om CS3 kan fungera bra med den nya camera RAW , det var länge sedan jag använde CS3 så jag har glömt utseendet på programet till o börja med. men teoretisk ska inte vara något problem det är två olika program som inte har med varandra o göra uttan den ena öppnar o bearbetar och skickar vidare till den andra.  gör ett försök vet jag  , du förlurar inte något .

jag skulle ändå inte använda olika program och konvertera mina filer , det tar tillräckligt mycket tid o jobba med samma program ändå.

lycka till !

Upp till toppen
Annons: