Annons:
Etikettadobe-photoshop-lightroom-elements
Läst 1671 ggr
Paltn
2013-08-03 02:19

Redigeringstips Photoshop?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tycker jag saknar lite "sting" i mina bilder flera ggr, ev kan det vara något som blir fel redan vid knäppandet. Men tror jag saknar mycket kunskap i att förädla en bild till sitt yttersta efteråt också, t.ex i PS.

T.ex denna bilden, tycker den saknar det där lilla extra.
Någon som har tips på hur man kan få ut det lilla extra, kanske vid fototillfället eller vid efterredigeringen?

Just fototillfället hade gått att fixa lite mer genom att inte missa solnedgången före första, och kanske mindre öl i kroppen också kunnat göra skillnad =)

Tips och trix?

// Paltfan

Annons:
hydman
2013-08-03 09:29
#1

Hänger med på denna fråga. Skaffade CC så jag måste läsa på. Finns det några bra kurser på nätet att rek?

Mahshid Rasti
2013-08-03 09:49
#2

Adobe har bra videoklip på sin hemsida när de uppdaterar .

på youtube finns det bra video där de vissar skillnaden mellan nya och gamla produkt ( dvs ps CC) !

om ni är bekanta med http://www.moderskeppet.se/ och www.lynda.com kan man hitta bra tips o råd där !

lynda.com är en betalt site , men man kan prova gratis i en vecka och kolla om det passar .

Mahshid Rasti
2013-08-03 09:52
#3

jag brukar desutom hänga på den här siten när de har live undervissning när jag har tid med det, tyvärr händer det inte så ofta nu pga brist på tid  men de har repris också , och så kan man köpa kurserna online …
http://www.creativelive.com/

Andina
2013-08-03 10:14
#4

Jag tror att arbeta med justeringslager (PS) som t ex Nyans/mättnad, Kurvor och Intensitet/Kontrast kan göra en hel del. Skugga/Efterbelysning (Dodge/Burn) kan också vara verktyg som man kan använda för att finslipa bilder med.

På Bildredigering.iFokus finns det mycket tips och tricks att hämta. AndersT (på Bildredigering) har dessutom sammanställt lite grundläggande "guider" om Photoshop. Där kan du säkert hitta en del matnyttigt också.

Annars håller jag med #2 - Moderskeppet är en bra kunskapskälla. (Ska in o titta lite på de andra länkarna också. Spännande, tack för dem, Mahshid Rasti.)

Fin bild, förresten!🙂

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Paltn
2013-08-03 16:29
#5

#1 Jag har också funderat på CC, känns som de gjort sånna nyttiga förändringar så det verkligen känns värdefullt som uppgradering. Skakreducerings-filifjoppen de lagt in känns nästan för bra för att vara sann, bl.a det som lockar. =)

// Paltfan

MonisN
2013-08-03 20:10
#6

Vill man få lite extra stuns i färgerna kan man använda lab färger i Photoshop. Det finns många guider på nätet, men en enkel är Sannas Photoshoprecept.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Annons:
Schnauzertik
2013-08-03 20:26
#7

Ja LAB är ger möjligheter. Här är ett exempel till från moderskeppet hur man kan göra.

http://www.moderskeppet.se/butik/exempel/masterjusteraren-mannen-fran-mars/

Värd för Pensionärer

Upp till toppen
Annons: