Annons:
Etikettkritik-nybörjare
Läst 913 ggr
[norrpojk65]
8/2/13, 7:03 PM

Elias

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vill bli en bättre fotograf så ge gärna kritik på bilden samt vad som är bra.

Annons:
JNN
8/2/13, 8:57 PM
#1

Vet inte om jag kan ge så mycket kritik som är något att ha, men för min del så föredrar jag nog såna här porträtt tagna i stående format. Men där är vi alla säkert lite olika.

Tycker vidare att du i princip har ett bra ljus, men jag hade föredragit lite mer skuggor i bilden. Kanske lite svagare ljus från ena sidan och starkare från andra. Skulle liksom vilja se lite mer struktur av ansiktet, bilden blir en aning "platt" eller hur jag ska uttrycka det.

Sen har du använt en ganska stor bländare(f3,2), och det är visserligen inget fel i det, men jag skulle vilja haft något mindre bländare så att skärpedjupet blev en aning längre.

Hoppas att det inte låter alltför negativt, det absolut ingen dålig bild, i alla fall enligt mig!

[norrpojk65]
8/2/13, 9:03 PM
#2

Hej JNN.

Jag tackar för ditt inlägg och tar åt mig av dina synpunkter. Åter igen tack för att du tog dig tid att kommentera bilden.

Bagtjesen
8/3/13, 11:20 AM
#3

Tycker åxå att det är riktigt bra taget, om än något kort skärpedjup. Men, å andra sidan får ju munnen och ögonen automatiskt mer av intresset. Tycker att det ibland är ok att ta ett porträtt i liggande format, men i det här fallet har du inte fått med hela huvudet, vilket är synd på bilden. Vid liggande format brukar det också vara bättre om personen ser åt det håll på bilden där det är "tomt"; man vill inte ha störande objekt i den delen av bilden.

Det är bättre att fotografera så att man får med lite mer "luft" runt bilden, så har man mer att beskära av.

Bägtjesen


[norrpojk65]
8/3/13, 6:31 PM
#4

Bagtjesen.

Tackar för dina åsikter och ska helt klart prova med stående porträtt vid nästa tillfälle. Har testat på andra bilder att göra så personen ser in mot där det är tomt och det ser helt klart bättre ut.

Tyvärr så var jag tvungen att beskära bilden hårt eftersom den vita bakgrunden försvinner just utanför beskärningen. 

Tack för inlägget .

Upp till toppen
Annons: