Annons:
Etikettövrigt
Läst 4918 ggr
Nathalie-G
2013-08-02 08:17

Fotobutiker begagnat?

Hej! Vet ni vad det finns för fotobutiker i göteborg som köper begagnade kameratillbehör? Har ett Nikon teleobjektiv här hemma som jag aldrig riktigt kommit överrens med, och är i stort behov av pengar för tillfället.

Kan även passa på att fråga vad ni tror att man skulle kunna få för det? Har tyvärr varken kartong eller kvitto kvar, men det är i fint skick.

Nikon AF Nikkor 70-300mm 1:4-5,6 G

Annons:
JazzBass
2013-08-02 08:21
#1

Varför inte slänga upp en annons på Tradera, Fotosidans annonshörna eller Blocket? Eller här? Med rätt pris (några hundringar) borde du få det sålt ganska snabbt. Det är alltså fråga om ett AF och inte AF-S objektiv? Visste inte att det fanns AF-objektiv med G-beteckning (d.v.s. saknar bländarring).

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Nathalie-G
2013-08-02 08:34
#2

Japp, endast AF, objektivet har ett par år på nacken men är inte mycket använt utan har legat nerpackat. Strulet är bara att jag inte riktigt har tid med annonssidor och så, har erfarenhet av att det ofta tar lång tid och att det finns många oseriösa människor tyvärr..

bamse6311
2013-08-02 09:17
#3

Hej.

Jag har en god vän som skulle sälja 2 st objektiv till sin D800.
Han lade ut dem på blocket och blev själv förvånad över hur snabbt han sålde dem.

Nu var det dyra objektiv så han var inställd på att det skulle ta ganska lång tid men han sålde dem inom loppet av ett par dagar.

Gör som #1 JazzBass föreslår och lägg ut objektivet på både blocket och tradera och förhoppningsvis så kan du precis som min kompis sälja ditt objektiv ganska snabbt.

Önskar dig Lycka till med försäljningen.

Bästa hälsningar,
Bertil

Nathalie-G
2013-08-02 09:22
#4

Tack! Vad är lämpligt pris tro? Har så svårt att sätta pris på saker och ting haha!

Tack för att ni tog er tid!

JazzBass
2013-08-02 09:31
#5

Jag rekommenderar inte att lägga ut nåt på en nätauktion samtidigt som man säljer via andra kanaler, då man kan råka ut för att nån väljer att ropa in objektivet men så finns det inte kvar, och så kan man få negativ feedback. Inte bra om man framöver också vill köpa eller sälja via samma kanal. Men annars så har jag så gott som enbart positiva erfarenheter av att köpa och sälja begagnat, affärerna går ofta väldigt snabbt om priset är rätt och de allra flesta är ärliga människor. Man måste bara vara lite extra försiktig om man inte köper/säljer öga mot öga, inte skicka pengar till nåns konto om man inte har personens alla kontaktuppgifter och har dubbelkollat dem att de är korrekta, o.s.v.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

bamse6311
2013-08-02 09:41
#6

#5 JazzBass

Jag har för mig att min kompis sade att det finns någon sorts säkerhetssystem för både säljare och köpare på på Blocket?

Själv så "ropade" jag in en flatbäddskanner på Tradera för några månader sedan.

Jag hade dock den turen att säljaren bara bodde ett par mil ifrån mig så jag körde dit och hämtade samt betalade den.

Bästa hälsningar,
Bertil

Annons:
Martin
2013-08-02 10:49
#7

Jag har svårt att se att någon butik skulle köpa in ett sådant objektiv begagnat, och om de skulle göra det så tror jag inte det blir ett pris som du uppskattar.

Jag hade testat som JazzBazz säger antingen här eller via Fotosidans annonssidor. Finns ju blocket också. Blocket skulle jag varit försiktig med och skulle jag såld där hade jag använt det systemet som finns där för betalning.

Det gäller såklart egentligen var du än säljer att säljer du inte öga mot öga så gäller det ju att kolla upp personen ifråga. Glöm inte att lägga till i köpefrågan vem som står för frakten om det skall skickas. Och jag hade inte skickat om jag inte haft pengar först.

Jag sålde en ryggsäck för 500 kr (begärde 700) på Fotosidan på 2 dagar, och fick ändå in flera andra intresserade men de bodde för långt bort och ville inte sätta in pengar först (vilket jag förstår) eller så var det annat som inte stämde - men jag hittade en som bodde ett par mil bort så det blev snabb affär.

mvh Martin

Nathalie-G
2013-08-02 21:15
#8

Tack för all hjälp, har pratat med en tjej, vi ska ses på måndag! La ut intressekoll på en facebook-sida för köp och sälj i Göteborg och fick många svar direkt!

Upp till toppen
Annons: