Annons:
Etikettkritik-medel
Läst 1265 ggr
AmandaChristina
8/1/13, 9:51 PM

(M) - Ridning

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Fotade för första gången (seriöst) när en av mina vänner red. Och det var mycket svårare än vad jag trott! Skönt att man inte gett sig in i den djungeln innan man testat på det, vi ska göra om det igen så vill hemskt gärna ha lite kritik 🙂

Annons:
Bagtjesen
8/3/13, 12:05 PM
#1

För min det är det absolut en bra bild som är fint exponerad. Men trots rörelse i manen, svansen och lite flygande fradga så blir bilden en aning stel. Bara en av frambenen är det lite rörelseoskärpa i. Om det är ett "porträtt" är det riktigt lyckat - kanske ISO 200 och 1/1000s som ger aningen mindre bländare (större f-tal). Då får du det helt utan rörelse-oskärpa.

Vill du få mer liv i bilden så skulle en längre slutartid och motivföljning ge mer rörelse. Om du har chansen till fler tester på samma motiv, så varför inte ett stativ och experimentera med motivföljning och längre slutartid. Man brukar få mer känsla av fart när bakgrunden blir lite horisontellt suddig.

Blänket i sadeln skulle jag nog försöka göra något åt, ögat dras dit. Till största delen finns det toner kvar i sadeln, så det är ju inte helt utfrätt. Kanske skulle jag också tona ner blänket i flickans stuss en aning, men det är ju lite motljus bl a i håret, så det behöver ju inte komma bort helt, utan är en naturlig bit av bilden.

Med D7000 så ta bara RAW och sätt på CH så får du 6 chanser i sekunden… Sedan skulle jag själv experimentera djärvare med slutartiden. Du har ju ingen broms på 6 bilder i sekunden förrän du kommer ner i 1/150s (även om det nog är för "djärvt").

Med AF-C och med tillräckligt avstånd hinner du med många bilder på ett varv, om du har stativ. Det är ju bara att ljuset skiftar mycket, framförallt en solig dag, som då kan ställa till problem.

En övning innan kan ju vara att ställa sig i en park och fotografera mot bilar som rör sig sidledes och testa att följa med bilarna som kör i runt 30 km/h - borde likna fart-förhållanden kring hästen (dock är det ju inga ben som rör sig, utan rörelseoskärpa i navkapslarna…)

Bägtjesen (som skall ut i blåbärsskogen idag och vakta tre ungdomar från björnarna) -kameran i högsta hugg…


AmandaChristina
8/3/13, 1:05 PM
#2

#1 Tack för alla tips och kritiken 🙂

Fotar alltid i RAW, no matter what! Och hade CH och min kamera vart inte glad över alla bilder jag tog 😉

Inställningarna jag hade på just denna bild är: 1/800s, f/1,4 och ISO100 dock tror jag att jag ska inskaffa ett objektiv med lite mer zoom (som ändå har en bra bländare) så småningom och de kommer även kunna hjälpa mig med att fota dessa bilder!

Tack igen för all kritik, tar i mig det och tänker på det tills nästa gång 🙂

Bagtjesen
8/3/13, 5:57 PM
#3

Det var mer av funderingar kring bilden än "kritik". Vad skall bilden användas till - hur vill du att den skall fungera?.

Du har nog rätt i funderingarna kring objektiv med annan brännvidd. Om du får foto-objektet på lite längre avstånd och har lite längre brännvidd, så får du en lite plattare bild, men kortare skärpedjup och per automatik lite suddigare bakgrund som kanske hjälper till med att få mer sudd och kanske mer rörelseoskärpa i bakgrunden.

Får man objektet lite längre bort från sig är det lättare att hålla jämn fart i panoreringen. Med för lång brännvidd blir det nog svårt att hela tiden ha häst och ryttare inom bildramen - stativ med huvud för video kör jag ofta med när jag kan planera (t ex sångsvan eller tranor som man får att lyfta från en tjärn).

Med längre brännvid blir det riktigt dyrt att hålla sig med en bra bländare.

Hur lång är en häst och hur mycket luft behöver man på sidorna för att hinna med? Vilken hastighet håller hästen i lätt galopp? Hur många bilder hinner du med om du hinner följa med ekipaget ett helt varv? Ta hänsyn till brännvidden och kamerans synfält, och ungefärligt avstånd till objektet gör det enkelt att räkna ut en del m h a liksidig triangel. Farten och cirkelbågens längd ger ju tiden för varje varv eller löpa framför kameran. Billigare zoomar har ju ofta olika största bländare vid olika in-zoomning. Om du sedan antar att du behöver ligga långsammare än 1/800s, kanske mellan 1/250 - 1/500s så kan du lätt räkna på bländare, skärpedjup och annat.

Det är aldrig tokigt att fundera ikring siffrorna och vilka möjligheter och begränsningar de ger.

Tankar från Bägtjesen som varit ute och ätit blåbär och skogshallon!


Upp till toppen
Annons: