Annons:
Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 3289 ggr
UrchinFamiljen
2013-08-01 21:14

Systemkameran utomlands?

Hej!

Vi ska snart åka utomlands, och jag undrar om ni brukar ta med er eran systemkamera när ni flyger utomlands.

Jag tvekar själv eftersom det känns som att den kanske blir stulen om man inte tar med sig den överallt, och att om man är på stranden kanske man får in sand i kameran. Dessutom kanske det blir att man inte njuter av resan fullt ut, då man bara tänker på att ta foton. 

Jag har ju alltid mobilkameran, men den tar ju förstås inte lika bra bilder som systemkameran.

Vad tycker ni? 🙂

Fingal Silver ♥ Tay Urchin Ceder Juniper Besök gärna min fotoblogg på rattien.weebly.com!

Annons:
MagArne
2013-08-01 21:30
#1

Beror ju lite på vad syftet med din resa är. Sol och bad hela dagarna kanske man inte har någon större glädje av en systemkamera.

Vad har du för systemkamera? Har du någon extra blixt till den?

UrchinFamiljen
2013-08-01 21:34
#2

#1 Det kommer väl bli en sol och bad semester tror jag, men vet inte riktigt.

Jag har en Canon EOS 1100D. Ja. 🙂

Fingal Silver ♥ Tay Urchin Ceder Juniper Besök gärna min fotoblogg på rattien.weebly.com!

MagArne
2013-08-01 21:44
#3

När jag åkte utomlands senast köpte jag mig en billig Nikon P7100 kompaktkamera och hängde på min lilla Nikon SB-400 blixt på den. Klockren kombination när jag sprang runt på museer i Edinburgh för en månad sen. Även brorsan lämnade sin systemkamera hemma och köpte sig en liten kompaktkamera. Dock utan extern blixt vilket gjorde den mindre bra inomhus. Nikon Coolpix P310

Ja, P7100 är ju ingen ultrakompakt historia men ljusår smidigare än min Nikon D200.

Är det en smidig blixt du har så kanske en Canon G15 eller liknande är värt att kolla upp. Den tar ju RAW om du gillar att efterbehandla bilder.

Hoshi99
2013-08-01 22:16
#4

Jag har alltid med min även fast den är väldigt tung 😃

UrchinFamiljen
2013-08-01 22:22
#5

#3 Åh, blev riktigt sugen på en Canon G15! Den kunde man ju ha med sig till tillfällen som detta. 😃 Har bara en liten kompaktkamera, Canon Powershot A2400 IS, och den är ju inte så jättebra faktskt. :P Jag tror nästan att det blir bättre bilder med mobilkameran då.

Blixten som vi har är till för systemkameror så den kan man inte ha på min lilla kompaktkamera. :P

Fingal Silver ♥ Tay Urchin Ceder Juniper Besök gärna min fotoblogg på rattien.weebly.com!

JazzBass
2013-08-02 08:14
#6

Jag tar ofta med min D700 när jag åker utomlands, men om det är trångt med utrymme åker batterigreppet av och jag tar bara ett eller två objektiv med. AF 35/2 är litet och nätt och väldigt mångsidigt så det åker jag inte nånstans utan. Om jag tar med nåt annat eller inte beror  på vad jag ska göra. Har jag tänkt fota mycket så är det klart att lite mer grejor åker med, men jag reser väldigt sällan på fritiden (det blir mest arbetsresor) så för det mesta blir det en ganska strippad utrustning som åker med.

Har dock nu ganska mycket GAS (Gear Aquisition Syndrome) efter en Nikon V1 med ett par objektiv. Det skulle vara perfekt utrustning då man behöver nåt litet men bra system, som då man åker på resa. Men jag ser också fram emot att montera mitt Nikon-makro på en sån (med FT-1-adapterm) för att få en mycket hög skenbar avbildningsskala. 1:1 ser ut som 2,7:1 på en Nikon 1, och kort skärpedjup blir inte ett lika stort problem.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Annons:
bamse6311
2013-08-02 09:27
#7

Jag var med en god vän i Egypten för något år sedan.

Här hemma så kör han mest med sin D800 till vilken han har flera olika objektiv.

Han lät den ligga kvar hemma och tog med sig sin Canon G9.

Själv kör jag med en väldigt enkel kompakt även här hemma så för mig var det inga problem att välja *skrattar*.

Tillsammans under en vecka så tog vi sammanlagt runt 1 tusen bilder med våra båda kompakter

Nåväl om man skall ta med sig sin systemkamera och ett par objektiv beror väl i stor grad på syftet med resan

Bästa hälsningar,
Bertil

Martin
2013-08-02 10:36
#8

Vad gäller risken för att få sand osv i kameran så är det ju lika stor (eller liten) risk som hemma i Sverige, det beror helt på hur man hanterar den och var man har den.

Jag har haft med systemkameran på mina senaste semestrar (mest familje-, sol och bad-semestrar). Men jag har den en del i skog och mark också (hemmavid).

Och risken att den blir stulen om du inte tar med den - vet inte riktigt hur du menar. Visst finns risken att den blir stulen om du lämnar kvar den i stugan/hotellrummet/tältet/lägenheten eller var ni nu skall bo, men den risken finns ju hemma också.

Förra helgen var jag på långweekend i Danmark och bodde i stuga. Hade systemkameran med mig men ibland lät vi den ligga kvar i stugan. Såklart inte fullt synlig utifrån - men det har jag inte här hemma i mitt eget hus heller.

mvh Martin

hydman
2013-08-02 11:12
#9

Det finns försäkringar att köpa som täcker större delen av världen. Kolla tex Gefvert via Fotosidan.se. Poängen med en kamera måste ju vara att den skall komma till användning på olika sätt.

Upp till toppen
Annons: