Annons:
Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 4707 ggr
Bogey
2013-08-01 18:13

Nybörjarkamera, Canon 100D vs Nikon D3200

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ännu en tråd om nybörjarkamera…

Sneglar på en bra nybörjarkamera åt dottern som gillar att fota.

Valet står mellan Canon 100D och Nikon D3200.

Nikon verkar i.a.f. på papperet ha lite bättre prestanda, medan Canon verkar ha ett större utbud av objektiv i olika prisklasser.

Bl.a. så gillar hon att fota växter, natur och djur.
Köper man ett kit inser jag att det kommer att behöva kompletteras med fler objektiv vad det lider. Bland det första som behöver anskaffas är förmodligen ett prisvärt macro.

Hon fotar just nu med en liten kompaktkamera så jag bifogar några bilder så ni får en uppfattning av vad som fotas.

Annons:
Bogey
2013-08-01 18:14
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Bild 2

Bogey
2013-08-01 18:15
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Bild 3

Bogey
2013-08-01 18:16
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Bild 4

MagArne
2013-08-01 19:17
#4

Har du släkt och vänner som har systemkamera där du smidigt kan låna objektiv och blixtar så kör på deras fabrikat.

Bogey
2013-08-01 19:21
#5

#4 Nej tyvärr.
Har själv en gammal analog Minolta som jag inte använder längre men dessa objektiv passar inte på nån av de ovanstående då AF-motorn satt i kamerahuset och inte i objektivet på den tiden.

JazzBass
2013-08-02 08:18
#6

#5 - Minoltaobjektiven borde passa på Sonys systemkameror, men om det är värt att satsa på en Sony p.g.a. det beror förstås på vad du har för objektiv. Deras TLR-kameror med halvgenomskinlig spegel är ganska intressanta och små. Kolla gärna in dem, det finns ju andra märken än Canon och Nikon som gör bra kameror. (Antar att du menar Canon 1100D annars och inte 100D? Eller menar du 1000D?)

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Annons:
Bogey
2013-08-02 13:14
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

#5 Jag menar Canon 100D. Ny kamera för 2013 och som vunnit pris som bästa instegskamera i TIPA 2013.

Det som lockar med den kameran är det förhållandevis lilla formatet och att den fått en utmärkelse av proffs som en bra instegskamera även om den på papperet ser ut att överträffas av Nikon's D3200.

Megapixlar är ju inte allt utan bildbehandling, objektiv och hantering är ju också viktiga parametrar och det var det jag hoppades ni här skulle kunna hjälpa mig med 🙂

Inkanyezi
2013-08-02 13:47
#8

Att kameran har vunnit pris säger ju inte ett dugg om hur den skulle kunna passa din dotter. För mig exempelvis skulle den falla bort direkt av det enkla skälet att det är en spegelreflexkamera med alla nackdelar som det för med sig för det som jag fotograferar. Jag kommer troligen aldrig mer att köpa en spegelreflexkamera.

Det finns flera fördelar med system utan spegel, och som har nämnts tidigare här, finns också kameror utan spegelsökare där man kan använda de gamla objektiven från Minolta. Där är Sony α77 en toppmodell, med egenskaper som är klart överlägsna många andra kamerors, och det finns också en modell α99 i fullformat, en proffskamera, om man vill ha en sådan.

Det finns också ett par billigare modeller i α-serien, och där finns också DSLR-kameror om man vill ha spegelreflexsökare, som av vissa fotografer anses ha fördelar framför elektronisk sökare. Man som du förstår är vi inte inte eniga i den frågan. Jag tycker att en modern elektronisk sökare är bättre än spegelsökarna i alla instegsmodeller och att egentligen bara fullformatskamerorna har sökare som är jämförbar. Men övriga fördelar hos de spegelfria systemen överväger för mig, som att man kan använda hela skärmbildens yta för att ställa skärpan manuellt, och att man har kontroll över skärpan på mycket bättre sätt än i en DSLR-sökare. Men som sagt, det råder ingen enighet bland fotografer i den frågan, och de starkaste åsikterna om överlägsenhet för spegelsökaren brukar komma från dem som aldrig har använt en elektronisk sökare.

Med tanke på att du har Minolta-objektiv med AF tycker jag att det är värt att titta på Sonys modeller, som alla har bättre sensorer än Canon.

JazzBass
2013-08-02 15:58
#9

#7 - Oj, hade glömt bort att det kommit en sån också!

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Bogey
2013-08-02 16:01
#10

#8 Tack för tipsen.

a77 och a99 ligger ju tyvärr en bit utanför budget så jag passar på att fråga. Hur är det med Sony a58 som kom i början på året, kan det va nått?

Vad jag förstår så är det samma objektiv som till a77 och a99 och då skulle även de objektiv jag redan har ev. passa.

Kollade även på några NEX-modeller och de verkar ju vara små och trevliga. Även NEX-7 som verkar ha fått bra kritik ligger strax utanför budget så hur är det i så fall med NEX-5R? Har inte hitta så mycket omdömen om R varianten som tydligen är den senaste.

Inkanyezi
2013-08-02 16:10
#11

Nex 5 har inte inbyggd titthålssökare, vilket gör att den för min del går bort. Det är annars en mycket bra kamera och den är väldigt smidig om man har den korta normalen som finns. Då kan den slinka ner i en ficka.

Tekniskt är den mycket bra, men bristen att man inte har en sökare utan är bunden till skärmen ser jag som en ganska stor nackdel. En sökare att sätta på ser jag inte som alternativ.

NEX tar inte heller de gamla objektiven direkt, så det är kanske inte någon speciell fördel med att välja Sony om man vill ha spegelfritt. De är mycket bra kameror och har många fördelar, men om man är inne på spåret NEX, och särskilt NEX 7, så kanske man också ska titta på Fujifilms kameror, Panasonic och Olympus.

Bogey
2013-08-02 16:18
#12

#11 Ok, tack.

Inga synpunkter på a58 som en budgetvariant på a77 ?

Inkanyezi
2013-08-02 16:33
#13

Alla SLT-modeller är mycket bra, men de har lite olika egenskaper och olika pris. Den som tidigare var billigast, SLT α35 är också en mycket bra kamera, så om man hellre vill ha en billigare variant är det helt OK. Det skiljer lite på sensor och kamerans program, så att de kanske inte har samma videoinställningar eller knappar för det ena och det andra. De med lägre siffror ses mer som instegsmodeller, meda α77 är en entusiastkamera, toppmodellen med "extra allt". Alla kan ta Minolta-objektiv från förr.

Annons:
Upp till toppen
Annons: