Annons:
Etikettkritik-nybörjare
Läst 4717 ggr
Sindylina
2013-08-01 14:13

Vallmo

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu har jag en blombild igen. Vad tycker ni om detta foto?? Kritik önskas…🙂

Annons:
Bagtjesen
2013-08-01 15:37
#1

Inte så dåligt, men jag skulle föredra att du tar bort knäckta grässtrån med ax i och kanske bara böjer dem bakåt bara så att de inte är inne bland vallmons kronblad - själv tycker jag om bilden som miljöbild - vacker vallmo, och grässtråna som också kan vara i lite fokus - i övrigt har du skärpa på stänglar och bakgrunden är lagom diffus och inte för rörig. Det är en bra bild som lite enkelt kunde blivit ännu bättre, sedan är det en konstnärlig smaksak om man vill ha med en vallmo vars kronblad börjat torka i kanterna, högsommaren är ju över nu den 1 augusti…

Bägtjesen


Sindylina
2013-08-02 18:38
#2

Tack så mycket!! Jag förstår vad du menar. Det ska jag tänka på i fortsättningen…

JNN
2013-08-02 20:43
#3

Kompositionen tycker jag är bra, och att stråna blandar sig bland kronbladen gör inte mig så mycket, men jag tycker färgen i blomman känns väldigt stark, vet inte om du redigerat kraftigt, kanske med flit eller om den kanske är en aning överexponerad, men den känns lite i ögonen tycker jag nog.

Men annars tycker jag att det är en bra bild, fint med lite färg med den annars relativt färglösa bakgrunden!🙂

Sindylina
2013-08-03 10:47
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Tack!!

Här kommer originalbilden. Jag tycker den är lite grå o färglös. Därav redigeringen men jag kanske tog i lite…🤔

Som nybörjare tycker jag det är kul att prova lite. Det är ju så man lär sig.

Bagtjesen
2013-08-03 12:34
#5

Jo, du har nog tagit i för mycket med färgen på första bilden. Men rynkorna och nerverna/ådrorna i kronbladen är ändå väldigt tydliga i originalbilden. Den andra bilden är nog en aning för ljust exponerad, och när du "krämar på" för att kompensera blir det kanske lite för mycket.

Jag tycker dock att originalbilden har mycket som talar för sig. Det är två milda färgtoner i rött och grått som ju brukar gå väl ihop, och de gröngrå detaljerna stör inte. Jag tänker bilden som "röd och silvergrå". Välj ut bara det röda i bilden och laborera med det, och lämna det grå som det är. Det är väl värt ett försök. Det kan bli en riktigt bra och sober/stilren "poster" att ha på väggen". Det kan också var värt ett försök att försöka ta bort den blåsvarta delen av fruktämnet/ståndarna och pistillerna som syns mellan kronbladen till höger i blomman, för att se hur det ser ut.

Jag tycker att man kan jobba med sisådär 10 alternativ av en i grunden bra bild, bara för experimenterandets egen skull och för att lära sig. En "enkel" bild är också lättare att göra små justeringar i, och kanske är det så att en i början bra bild bara behöver små justeringar för att nå sin maximala potential?

Bägtjesen


Sindylina
2013-08-04 08:32
#6

Tack en än gång!!

Jag har tagit bort den lilla mörka "fläcken" till höger o det blev bättre.

Jag tar t mig o lär… 🙂

Monica

Annons:
JNN
2013-08-05 14:34
#7

Man kan kanske tänka sig att minska ner exponeringen en aning om du fotat i RAW. Tycker att den känns lite överexponerad, men annars tycker jag nog att originalet var lite bättre!🙂

Upp till toppen
Annons: